Gå til innhold

Forbedre musikk fra kasett

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har kopiert over noe musikk fra kasetter som jeg har liggende på PC. Da både i mp3 og wave lossless samt råfilene til audacity.

Men lyden er litt blass, ikke så fryktelig god, sånn som det alltid er med kassetter.

Finnes det noen måte å forbedre resultatet på? Har tilgang på Audacity og SoundForge for øyeblikket. Kan skaffe tredjepartsprogramvare om nødvendig.

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en pakke med masse gode verktøyer som heter Waves. Her finner du masse verktøy spesialutviklet på f.eks å fjerne kassett-hiss, lavfrekvent humming, crackling, m.m.

Det er med et helt genialt noise-verktøy som har mulighet til å "lære" særtrekkene ved støyen i materialet du jobber på. Ved å markere noen sekunder av lydfila di som ikke innholder noe lyd/musikk, men kun støyen du vil fjerne, så kan dette verktøyet subtrahere dette fra resten av lyden. Jeg har oppnådd svært gode resultater med akkurat dette verktøyet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Du kan prøve deg fram en en exciter. Dette er en slags omvendt dynamikkompressor som framhever eksisterer dynamikk. De exciterene jeg har prøvet har i hvertfall hatt mulighet til å virke på frekvensområder du velger selv, slik som bassen (F.eks 30 - 75 Hz). Men det skal også fungere med en klassisk dynamikkompressor slik at man framhever den eksisterende dynamikken med en kompressor som ikke er for kjapp til å dempe dynamikken.

Her er noen verktøy du kan prøve deg på:

* BBE Sonic Maximizer

* Steinberg Mastering Edition - featuring Compressor (a multiband compressor), Loudness Maximizer, Spectralizer, PhaseScope, SpectroGraph and FreeFilter.

* Waves Native Gold Bundle - featuring C4 Multiband Parametric Processor, Renaissance Reverberator, Renaissance Compressor, Renaissance Equalizer, L1 Ultramaximizer, MaxxBass, Q10 Paragraphic, S1 Stereo Imager, C1 Parametric Compander, DeEsser, AudioTrack, PAZ Psychoacoustic Analyzer and much more.

* db-audioware Mastering bundle - featuring dB-M Multiband Limiter, dB-L Mastering Limiter, dB-D Dynamics Processor, dB-S De-Esser.

- There is also a T-RackS 24, a stand-alone mastering kit available for both Mac and Windows.

(Kilde)

Jeg anbefaler deg også å lese artikkelen, og spesielt FAQ'en, som er lenket til ovenfor her om du ikke allerede har erfaring med dynamikkprosessering :)

Den er morsom og enkel i forklaring hvordan du kan gjøre lyden mer livlig.

Dynamikkprosessering er en vitenskap i seg selv, så ikke gi opp med det første om resultatet blir slik du hadde håpet. Det tok meg 3 år før jeg syntes jeg fikk "teken" på det.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...