Frank Stokke Skrevet 12. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 Bilen: BMW 520i '93 168000 km Test: Utført på "stødig" grus, clutchen slippes rett ut 1. gir: Spinner 2. gir: Bilen akselererer, mens turtallet synker "sakte" 3. gir: Samme som 2., men turtallet synker fortere Jeg vil tro at når jeg slipper clutchen rett ut skal den vel enten spinne, eller kveles? Ting tyder altså på at den bare slurer.. På tørr asfalt slurer den også på første gir. Må jeg skifte clutchlamellen, eller kan noe annet være feil? Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 Enten har du fått olje på clutchen, eller så er den moden for utskifting sannsynligvis. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 høres ut som slitt clutch. Man bytter alltid lamellen,trykkplata og utløserlager. Det som følger med i settet. Oljelekasje fra simmeringen på veiva er vanlig på disse så du skal ikke se bortifra at det er det som har skjedd. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Tviler på at det er olje egentlig, men skal se etter lekkasjer i morgen. Er det vanskelig å skifte den selv? Er det ikke "bare" å skru av mellomaksling og girkasse, og så skifte clutchen? Har Haynes-bok, men den er til forrige modell, så jeg vet ikke om alt som står der stemmer. Edit: Det med lekkasje fra simmeringen på veiva.. er det mulig å se fra utsiden? Regner med den er et helvete å skifte... Endret 12. mai 2007 av Frank Stokke Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 Kan alltids bytte den selv. Har du 4 eller 6 sylindra motor? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 Kan alltids bytte den selv. Har du 4 eller 6 sylindra motor? 8598819[/snapback] Alle 520 fra 1993 er vel uten unntak 6-sylindret Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 ok, da tror jeg du må ned med hele eksosanlegget(kommer ann på hvor rusten det er) og mellomakselen. Den øverste bolten på starteren er en skikkelig drittskrue så du må regne med og bruke mye tid på den. Hvis det har vært bytta clutch før er det mulig at den og den øverste bolten på kassa ikke er satt inn igjen. Noe som sparer deg for mye banning Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 Hadde visst vært fint å slippe den skruen skjønner jeg Men jeg lurer fortsatt på om jeg har mulighet til å sjekke om det er olje på clutchen uten å demontere den. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. mai 2007 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2007 Det er nok vanskelig å sjekke, da dette er alle deler inne i selve kassa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå