Gå til innhold

Vista, X-Fi og lyd output

Anbefalte innlegg

Hola!

Har pr i dag satt opp Vista med mitt X-Fi kort slik at det fungerer med SPDIF ut. Bruker siste driverne (beta...) til Creative. Nyter filmer på HD TV'en med DTS/Dolby Digital output. Alt er bare lekkert. Men:

Jeg vil også kunne bruke headsettet mitt! I XP hadde jeg lyd i begge to samtidig, både på hjemmekinoen min, samt headsettet hvis jeg hadde det tilkobla. Alt dette uten å knote i drivere. I Vista er det ikke slik.

'SPDIF out' er satt som default i lydmixeren nå, og Digital IO er enablet. Kun lyd i anlegget og ingenting i headsett. Disabler jeg Digital IO og setter 'Speakers' som default så får jeg lyd kun i headsettet, og da har jeg i tillegg en svak skurring i bakgrunnen som irriterer meg noe grenseløst... Den har jevnt volum uansett output volum, og ligger bare å loker i bakgrunnen... Scrolling på websider etc, bruk av media avspillere (selv uten å spille av noe), generell bruk av disk/CPU = skurr....

Er det en eller annen måte med X-Fi kortet og i Vista der jeg kan få lyd fra begge utgangene på en enklere måte? Nå er det utrolig knotete, må bytte i oppsettet hver gang på kvelden hvis jeg skal høre musikk eller game litt uten å vekke hele nabolaget.... Og den skurringen er rett og slett bare irritabel.

Hører ikke noe av den med 'SPDIF out' aktivert...

Håper på noe fornuftig hjelp :)

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anlegget mitt er koblet med SPDIF men jeg får ikke noe lyd om jeg velger SPDIF OUT, må velge "Speakers".

Dette kan vel ha med at Creative enda ikke har lagt inn support for det ?

Men siden jeg er kun koblet med spdif så må jo spdif fungere siden jeg får lyd når jeg velger speakers. Snodige greier.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

update: Ser ut som jeg har kommet til en løsning, ikke spør hvordan. I alle fall.

Jeg får kun lyd via SPDIF ut når jeg har den enablet, samt Digital IO. Og det er OK, for da vil jeg kun bruke surroundanlegget. Enabler jeg speakers så får jeg lyd i begge, men da fungerer ikke AC3/DTS lydspor, siden jeg har satt encoding til disse på SPDIF passtrough i AC3 filter. Men det er ikke noe problem, siden jeg kun bruker headsettet til gaming/musikk.

Problem solved, og det jeg står igjen med er altså:

SPDIF = eksternt anlegg

Speakers = headsett uten mulighet for AC3/DTS decoding

:)

Det skal dog nevnes at jeg bruker de siste betalicious driverne til Creative, samt 3.parts software fra Youp-Pax. Men dette ligger i selve driverne så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...