Gå til innhold

Værneplikt og husdyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei,

noen som vet om man kan slippe førstegangstjeneste dersom man bor for seg selv og har hund, hva forventer forsvaret at man skal gjøre med den? skyte den?1

Magnus

8598090[/snapback]

Tviler på at du slipper førstegangstjeneste :(

Meget relevant spørsmål og høyaktuelt for den det gjelder. Det er ikke alltid automatikk i at folk har kjente som kan ta seg av dyrene sine. Dette spørsmålet er også aktuelt når politiet tauer inn folk til varetekt og når de må sone. Hva skjer med kjæledyrene deres da? Har du forresten tatt kontakt med forsvaret og forhørt deg om de har tilskuddsordninger til kennel el.? Det kan umulig være første gangen forsvaret får dette spørsmålet? Hva med dem som driver gård for. eks.?

Flott at du bryr deg om hunden din :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

jeg ringte forsvaret og de hadde intet standard svar da dette ikke var en vanlig ting. for meg er det HELT uaktuelt å sette henne hos noen andre eller kennel i ett år. Da skyter jeg med heller i beinet! jeg får kikke rundt, prate med legen og se hva vi finner ut.

syntes det er så utrolig respektløst av forsvaret og bare kalle inn alle uavhengig av hvilken livssituvasjon de er i!

en hund på ett år er som ett barn, det er svært, svært lite bra for den å bli skillt fra eieren i ett år og så tilbake!

Kall heller inn 18 åringene som ikke har fått begynt på livet! ikke de som er 23 år, har leilighet, bil, hund og alt det der! vurderer å bli politiker ene og alene for å få gjort noe med dette!

hilsen oppgitt musa!

Lenke til kommentar
jeg ringte forsvaret og de hadde intet standard svar da dette ikke var en vanlig ting. for meg er det HELT uaktuelt å sette henne hos noen andre eller kennel i ett år. Da skyter jeg med heller i beinet! jeg får kikke rundt, prate med legen og se hva vi finner ut.

syntes det er så utrolig respektløst av forsvaret og bare kalle inn alle uavhengig av hvilken livssituvasjon de er i!

en hund på ett år er som ett barn, det er svært, svært lite bra for den å bli skillt fra eieren i ett år og så tilbake!

Kall heller inn 18 åringene som ikke har fått begynt på livet! ikke de som er 23 år, har leilighet, bil, hund og alt det der!  vurderer å bli politiker ene og alene for å få gjort noe med dette!

hilsen oppgitt musa!

8636946[/snapback]

Hva med de som har katt, marsvin, rotter, kakkerlakker, fisker, krokodiller, skilpadder eller edderkopper?

Lenke til kommentar
jeg ringte forsvaret og de hadde intet standard svar da dette ikke var en vanlig ting.

hilsen oppgitt musa!

8636946[/snapback]

:nei:

Helt utrolig arrogant av forsvaret. Folk har forskjellige livssituasjoner og forsvaret har ordninger for betjening av lån forsørgelse etc. så hvorfor ikke dyr? Jeg tror rett og slett ikke at de snakker sant. Jeg forstår godt din fortvilelse mht. "barnet" ditt. Jeg hadde følt det på samme måte. Det er også uttrolig at forsvaret opprettholder din innkallelse i disse dager da omtrent hvem som helst kan dimme. De kan velge og vrake i vernepliktige, og da gjerne folk som ønsker å ta førstegangstjenesten, men som ikke blir innkalt (det er i alle fall det inntrykket jeg har fått ifølge media).

Har du forresten undersøkt hos kommunen om det finnes hjelp for deg i denne situasjonen. Ring servicetorget i din kommune. :)

Lenke til kommentar

jeg fikk hunden i januar.

--

Hva med de som har katt, marsvin, rotter, kakkerlakker, fisker, krokodiller, skilpadder eller edderkopper?

----

Hverken katt, marsvin, rotter, kakkelakker, fisker, krokodiller, skilpadder eller edderkopper blir bundet på samme måte til eieren, ei heller eieren til dyret på samme måte.(KANSJE til en viss grad katt).

og det burde en vanlig oppegående person skjønne...

Men nå får jeg sende en skriftlig søknad om utsettelse på ymse grunnlag, så får vi se...

musa

Lenke til kommentar

Å si at andre mennesker ikke klarer å knytte like sterke bånd til andre dyr slik som du klarer å knytte til hunden din er umulig for deg å avgjøre, og heller ikke noe du kan avgjøre.

Men eg er enig i alle om at førstegangstjeneste-rekruteringen i Norge er for lengst utdatert. Hadde selv store problemer da eg ble innkalt i forhold til livssituasjon. Etter 8 måneder fikk eg gjennomslag, men da var mye tapt allerede, og hverken eg eller forsvaret fikk noe ut av de månedene.

Men lykke til.

Lenke til kommentar
jeg fikk hunden i januar.

--

----

Hverken katt, marsvin, rotter, kakkelakker, fisker, krokodiller, skilpadder eller edderkopper blir bundet på samme måte til eieren, ei heller eieren til dyret på samme måte.(KANSJE til en viss grad katt).

og det burde en vanlig oppegående person skjønne...

Men nå får jeg sende en skriftlig søknad om utsettelse på ymse grunnlag, så får vi se...

musa

8638056[/snapback]

Det svaret der overbeviste meg om at du burde bli sendt inn i forsvaret snarest, slik at du kanskje lærte deg respekt for andre. Jeg hater hunder, men klarer meg ikke lenge uten å kose med katta i huset. som hundeeiere generelt så er du ganske arrogant mtp hundens verdi.

Lenke til kommentar

ja, kansje du syntes jeg er arrogant og det er helt greit at du ønsker dette. MEN vil en katt ta "skade" av å bli adskilt fra eieren på samme måte som en ung hund vil? men for all del, jeg har aldri hatt katt, og vet da selvfølgelig ikke nøyaktig hvilket forhold man kan få til en katt. men å kalle meg respektløs er noe på jordet spør du meg. hadde jeg derimot sagt at du er en idiot som burde dra.... så ville det vært respektløst. men jeg gjør ikke det.

Jeg kan forresten nevne at jeg ikke er veldig glad i katter...

men om jeg er en arrogant jævel som du føler trenger å komme i forsvaret er helt irrelevant, og ikke det saken gjelder.

edit: jeg må bare si, ja jeg var kansje litt for kvass mht katt, men jeg har særdeles vanskelig å tro at noen vil få store psykiske problemer dersom de blir skillt fra kakkelakken sin i ett år... skyt meg om jeg tar feil..

Endret av general musa
Lenke til kommentar

Hei folkens :)

La oss nå forsøke å forstå general musa med velvilje. Alle dyr har selvfølgelig selvstendig verdi, men ikke alle tåler like godt adskillelse fra oss mennesker. Jeg har selv hatt 40 høns, 20 kalkuner, 2 ender, 3 koppelam, 4 esler, 1 geitebukk, 5 perserkatter og 1 hund - samtidig. De gangene jeg måtte reise vekk, så var det plasseringen av hunden som skapte mest problemer. Selv om naboen min driver kennel, så var det en forferdelig traumatisk opplevelse for hunden min å skilles fra meg. Han nektet å spise og sov ikke i det hele tatt. Han spiste opp teppet sitt og gjødde vedvarende fra jeg reiste til jeg kom hjem. Jeg forstår meget godt general musa´s bekymring. :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Tråkker sikkert på noen tær, men om du er uvillig til å finne en løsning på det, avliv hunden.

Selvom jeg selv ikke er en stor tilhenger av verneplikten, så mener jeg at å være forberedt i krigstid, som da betyr at man trenger folk som har vært gjennom førstegangstjeneste, for å beskytte både menneskeliv og land, er langt viktigere enn en hund.

Tror ikke du hadde tatt noe skade av å lære deg livets realiteter heller, men det er vel off-topic her.

Nå vet ikke jeg så voldsomt mye om hund heller, men nekter å tro at det skal være så utrolig vanskelig for en hund å venne seg til en ny eier mens du er vekke for førstegangstjenesten.

Klar over hvor avhengige og veike hunder er på det, men må da finnes måte på.

Lenke til kommentar

forbredt i krigstid ja, det er noe helt annet. Dersom norge kommer i krig skal jeg uten å tenke på det sette hudnen vekk og gå inn i militæret! Men det er ikke akkurat noe vi trenger i dag...

For meg er det egentlig tre løsninger, inn i mil og drive opplæring eller whatknot, fritak, eller siviltjeneste... jeg får som sagt se litt ann...

musa

Lenke til kommentar
Quayle: Han er arrogant mtp. hundens verdi og fordi han snakker "stygt" om katter? Du sier selv du hater hunder! Uten å argumentere for hvorfor.

8639144[/snapback]

Hvorfor jeg hater hunder?

1. De graver ikke ned dritten sin slik at jeg må "dodge" skitklatter hvor enn jeg går.

2. De stinker.

3. De bjeffer og bråker døgnet rundt.

4. De angriper og lemlester folk.

5. De punkterer fotballer.

6. De spiser til de kaster opp.

7. De jager kattene og andre mindre dyr som måtte befinne seg i deres umiddelbare nærhet.

8. De klarer seg ikke et sekund alene.

Det er de første årsakene til at jeg ikke kan fordra hunder.

Det er ikke det at han snakker stygt om katter som gjør at jeg blir irritert, men det faktum at han tror at hunder er noen opphøyde vesner som gjør at han skal ha større rettigheter enn resten av den mannlige befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...