el_salvad Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Lurer på å kjøpe noen ting på ebay.com, og lurer på om noen vet om det er stor kjangs for å bli fortollet, og i tilfelle hvor mye toll det blir? Takker for svar. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Om verdien er over kr 200, må du må betale 25% MVA (ikke toll) på verdien som er deklarert på forsendelsen. Gaver kan ha en verdi opp til kr 1000. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Du slipper ikke unna fortolling på tilsendte varer. (Med mindre de er så små og tynne at de går inn en konvolutt.) Dette er ikke som å ta de med på flyet og gå på grønt gjennom tollen. Alle post pg spedisjonsforsendelser går rutinemessig til fortolling. Så her er det bare å betale. Noen klør sikkert etter å foreslå at man får avsender til å forfalske tolldeklarasjonen. Det er ikke alle pakker som blir åpnet og sjekket. Men slikt skal man ikke gjøre seg til kjeltring for. Som Peterman sier er det på de aller fleste varer ikke snakk om toll, bare om vanlig moms, altså 25%. Det regnes på summen av vårens verdi og frakten. Geir Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Men paa smaating utgjor ofte fortollingsgebyret mer enn selve momsen. Selv har jeg en tendens til aa bli stoppet i tollen naar jeg gaar paa gront. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg fikk for et par dager siden en IBM X40 fra England hvor posten hadde påstemplet "Ikke tollpliktig" hvor det i pakkebeskrivelsen sto "Laptop" og "Value £400", så selv om du normalt sett må betale mva hender det at du er heldig i tollen og slipper. Jeg har opplevd det på omtrent 1/4 av alt jeg har kjøpt på ebay fra utlandet. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg fikk for et par dager siden en IBM X40 fra England hvor posten hadde påstemplet "Ikke tollpliktig" hvor det i pakkebeskrivelsen sto "Laptop" og "Value £400", så selv om du normalt sett må betale mva hender det at du er heldig i tollen og slipper. Jeg har opplevd det på omtrent 1/4 av alt jeg har kjøpt på ebay fra utlandet. 8599721[/snapback] Jeg har også opplevd dette med et par ganger. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Som hovedregel så blir varer med verdi over 200 kr fortollet, selv om jeg også har opplevd unntak fra dette. Dette har likevel skjedd meg i mindre enn 10% av tilfellene så jeg tror ikke det er noe å basere kjøpene på. Pakker blir gjenstand for fortolling selv om de er merket som gave, dersom det fremgår at avsender er et selskap (ikke privatperson). Som tom waits for alice sier, så finnes det metoder for å unngå moms (ikke toll, det slipper du på de fleste varer) på varer med verdi over 200 kr. Det er avsender som gjør lovbruddet, ikke du. Dersom avsender ikke skriver verdi på pakken, eller det ikke fremgår av kvittering som ligger i pakken (dersom den blir åpnet), vil du bli bedt om å dokumentere pakkens verdi. Krav til dokumentasjon er ikke strenge, så her er det også mulig å unngå moms, men da er det du som blir lovbryter. Moms regnes av pakkens verdi uten frakt dersom gjenstandens verdi er oppgitt eks frakt. For eksempel vil en pakke fra Danger Den være merket med gjenstanden(es) verdi eks frakt, mens frakt er innbakt i varene fra Strawberrynet og dermed grunnlag for momsberegning. Endret 13. mai 2007 av cybirg Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Men dersom sender (privatperson) merker pakken med Gift, Value 150$, da vil den ikke bli fortollet? De kan selvfølgelig åpne pakken å se, men for deres skyld kan tross alt pakkens verdi være under 1000 NOK (er det ikke det som er grensen for gaver fra privatperson til privatperson?). Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Men dersom sender (privatperson) merker pakken med Gift, Value 150$, da vil den ikke bli fortollet? De kan selvfølgelig åpne pakken å se, men for deres skyld kan tross alt pakkens verdi være under 1000 NOK (er det ikke det som er grensen for gaver fra privatperson til privatperson?). 8603685[/snapback] Jeg har opplevd at det blir krevd MVA av pakker som er markert som gave. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Men dersom sender (privatperson) merker pakken med Gift, Value 150$, da vil den ikke bli fortollet? De kan selvfølgelig åpne pakken å se, men for deres skyld kan tross alt pakkens verdi være under 1000 NOK (er det ikke det som er grensen for gaver fra privatperson til privatperson?). 8603685[/snapback] Jeg har opplevd at det blir krevd MVA av pakker som er markert som gave. 8603943[/snapback] Tollgrensen er tusen om det er en gave. However,. en gave til en vennine av meg, merket hundre dollar, ble stoppet og krevet toll for. Litt krangling loste det dog. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Men dersom sender (privatperson) merker pakken med Gift, Value 150$, da vil den ikke bli fortollet? De kan selvfølgelig åpne pakken å se, men for deres skyld kan tross alt pakkens verdi være under 1000 NOK (er det ikke det som er grensen for gaver fra privatperson til privatperson?). 8603685[/snapback] I utgangspunktet ja, den blir ikke gjenstand for fortollig. Men om tollerne er mistenksomme så kan du bli krevd for moms. Som JoachimR sier så kan du krangle deg ut av dette. De kan gjerne åpne pakken for å se, men om det så ligger en ny laptop der så kan de ikke krever mva dersom du kan dokumentere at den koster under 1000NOK. For øvrig så blir en .pdf fil av kvitteringer i PayPal (html-format) godtatt som dokumentasjon på verdi, selv om html lett kan redigeres... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 De kan gjerne åpne pakken for å se, men om det så ligger en ny laptop der så kan de ikke krever mva dersom du kan dokumentere at den koster under 1000NOK. For øvrig så blir en .pdf fil av kvitteringer i PayPal (html-format) godtatt som dokumentasjon på verdi, selv om html lett kan redigeres... 8604993[/snapback] Hvorfor skal man betale for en gave? Ellers så må man sannsynliggjør at sendingen er verdt under 200,-. Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 De kan gjerne åpne pakken for å se, men om det så ligger en ny laptop der så kan de ikke krever mva dersom du kan dokumentere at den koster under 1000NOK. For øvrig så blir en .pdf fil av kvitteringer i PayPal (html-format) godtatt som dokumentasjon på verdi, selv om html lett kan redigeres... 8604993[/snapback] Hvorfor skal man betale for en gave? Ellers så må man sannsynliggjør at sendingen er verdt under 200,-. 8605047[/snapback] For å begrense konkurransen. Hvis det ikke var noen grense på å sende som gave, ville det vært et alternativ når du kjøper noe fra utlandet, og du hadde sluppet å fortolle noe som helst. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Vil bare nevne at jeg sendte ett klesplagg til 75 dollar, sendt rekommandert som gave, merket gave og med verdi og forsikring for 75 dollar - og den var til og med i en pen gave-eske fra Polo RL. Denne ble det i utgangspunktet krevet toll for, noe som pissed me off. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå