Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs aksess fra naboens Colubris

Anbefalte innlegg

Har fått mulighet til å koble meg til naboens internettaksess. Han har en Colubris MAP 330 hvor han bruker radio 1 selv og tilbyr meg å bruke radio 2. Naboen bor 600 meter unna og det er fri sikt. Han har montert en 14 dbi antenne på radio 2 som peker mot meg.

Jeg har blitt anbefalt å sette opp en bridge av typen Linksys WET54G hjemme hos meg, og sette en ekstern antenne på denne som peker mot naboen.

Spm 1 - oppsett av WET54G

Hvordan skal jeg sette opp bridgen som står hos meg; infrastructure eller ad-hoc? Skal bridgen tildeles IP adresse fra DHCP eller skal jeg gi den en statisk adresse? Ser at Linksys'en er satt til 192.168.1.226 som default. Hva med gateway?

Spm 2 - oppsett av Colubris

Hvordan skal han sette opp denne for at den skal kommunisere med Linksys'en? Ser at den kan settes opp som rent aksesspunkt, kombinert aksesspunkt/wireless link og rent wireless link og monitor. Hvis det skal settes opp som wireless link, er det Linksys'ens MAC adresse som skal oppgis som remote MAC adress?

Naboens Colubris har IP 10.10.10.2, og jobber mot en Cisco-router som er satt opp på IP adresse 10.10.10.1.

Status: Via status-bildet på min WET54G "ser jeg" naboens SSID, men får ikke kontakt utover dette.

Hvordan skal jeg få de ulike nettene (naboens Colubris og min Linksys) til å kommunisere sammen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...