Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP oppstart problemer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ett ganske sært problem nå.

Etter en perioder brukte pcen å låse seg helt plutslig. Det eneste jeg kunne gjøre da var å styre med musa, men kunne ikke trykke på noe eller bruke tastaturet. ( Jeg hadde 0 virus eller noe sånt og hadde ikke installert noe nytt før dette oppstod )

Nå det store probleme oppstod: en dag jeg kom hjem skrudde jeg på pcen også starta det som normalt helt til jeg kom til windows loadinga, den loada uendelig og stoppa aldri. Så prøvde jeg å restarte og da kom det opp sånn at jeg kunne velge å starte pcen i sikkerhets modus, og jeg prøvde. Det eneste som hendte var at skjermen ble svart og en _ blinka oppi hjørne. Etter det prøvde jeg å starte pcen med sånn "Start windows som den gjorde sist det fungerte" og da kom jeg meg forbi loadingen, men skjermen ble bare svart etter det.

Jeg har helst ikke lyst å formatere.

Håper noen vet hva jeg kan gjøre

Mvh Viggo

Endret av Viggo1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer faktisk på om du må ta å formattere maskina. At den ikke registerer CD'en er muligens fordi Boot-sekvensen ikke er satt opp til å lese CD-plater i første omgang, og velger heller disken. Burde være en enkel tast å trykke for å velge dette, hos meg er det F11. Derfra får du en meny som velger hvor du skal boote ifra.

Lenke til kommentar
Jeg lurer faktisk på om du må ta å formattere maskina. At den ikke registerer CD'en er muligens fordi Boot-sekvensen ikke er satt opp til å lese CD-plater i første omgang, og velger heller disken. Burde være en enkel tast å trykke for å velge dette, hos meg er det F11. Derfra får du en meny som velger hvor du skal boote ifra.

8600438[/snapback]

Fant det :)

Endret av Viggo1
Lenke til kommentar

Fikk du PCen til å virke igjen da?

Ellers så kan du starte opp med f.eks en Ubuntu-CD (uten å installere) for å se om det er maskinvaren som er ustabil eller Windows. Er det Windows så kan du prøve å lete etter en løsning på websidene deres eller kontakte de (epost, telefon etc) og se om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Fikk du PCen til å virke igjen da?

Ellers så kan du starte opp med f.eks en Ubuntu-CD (uten å installere) for å se om det er maskinvaren som er ustabil eller Windows. Er det Windows så kan du prøve å lete etter en løsning på websidene deres eller kontakte de (epost, telefon etc) og se om de kan hjelpe deg.

8601542[/snapback]

Tror pcen min har tatt kvelden. Jeg fikk meg innpå windows XP cd'en og menyen der det står Installer / reparer / exit kom opp. Jeg trykte på installer og dette kom opp: "Kontrollere 130170mb harddisk 0 på ld 0 på buss 0 på atapi..." og det låste seg og hovedkortet begynte å hyle.

Jeg skrudde pcen av å på og prøvde å komme meg innpå windows cden igjen.

Denne gangen kom jeg ikke lengre enn etter at pcen hadde fått lastet noen filer fra cd'en så låste skjermen seg og ble svart og _ kom blinkende oppi hjørnet som den gjorde da jeg prøvde å kjøre sikkerhets modus. Hovedkortet begynte å hyle igjen.

Jeg skjønner ikke, jeg har nettopp skifta hovedkort og det funka helt perfekt de siste månedene. :no:

Lenke til kommentar

Sjekk at kjølere og kontakter sitter godt.

Ellers så kan du prøve trikset med en Linux-CD.

Start PCen med minst mulig dingser koblet til. Uten harddisk, bare 1 rambrikke, ingen PCI-kort, osv. Gå inn i bios og la maskina stå der en halvtime. Hvis det oppstår problemer da så er det noe alvorlig galt med maskina, ikke bare windows-installasjonen eller harddisken.

Du kan også prøve deg frem med et annet skjermkort, en annen PSU osv til du finner feilen.

Lenke til kommentar
Sjekk at kjølere og kontakter sitter godt.

Ellers så kan du prøve trikset med en Linux-CD.

Start PCen med minst mulig dingser koblet til. Uten harddisk, bare 1 rambrikke, ingen PCI-kort, osv. Gå inn i bios og la maskina stå der en halvtime. Hvis det oppstår problemer da så er det noe alvorlig galt med maskina, ikke bare windows-installasjonen eller harddisken.

Du kan også prøve deg frem med et annet skjermkort, en annen PSU osv til du finner feilen.

8602029[/snapback]

Jeg tokk ut neon lysan, og da funka det faktisk. Jeg kommer meg forbi loadinga, og jeg kan formatere uten at lyd korte henger seg opp.

Men ett nytt problem, når jeg kommer forbi loadinga skrur pcen seg av å på i en uendelig loop. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...