Gå til innhold

Behov for ekstern harddisk til foto.

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger en ekstern harddisk ettersom jeg 2 ganger nå har opplevd hd krasj, og mistet alt. Trenger derfor noe "litt" sikrere. Jeg vet at eksterne også er ustabile, men det er sikrere enn å lagre det på den hd jeg bruker til windows. Hvilken bør jeg da velge? Ser for meg prisklassen rundt 1 000 kroner. Er ikke prippen på hvilken kobling det er, men hvis dere mener at f.eks firewire er best, så hører jeg jo på det. Jeg tar mye bilder, og trenger derfor litt plass, men dette kan også taes med en klype salt.

Jon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med å brenne de ut på dvd eller cd? ganske sikkert hvis de kun ligger i etuiet og er av godkvalitet.

8614450[/snapback]

Tja, dette har jeg prøvd før, men får aldri en god rutine på det. Dessuten forsvinner ting på cd lett, enten ved tap eller at cden blir ødelagt.

Lenke til kommentar
hva med å brenne de ut på dvd eller cd? ganske sikkert hvis de kun ligger i etuiet og er av godkvalitet.

8614450[/snapback]

Tja, dette har jeg prøvd før, men får aldri en god rutine på det. Dessuten forsvinner ting på cd lett, enten ved tap eller at cden blir ødelagt.

8614712[/snapback]

Regner med det kommer flere bilder til i samlingen din, og siden en cd/dvd plate holder i mange år så har du sikkert tatt mange backupper på den tida sånn at siste platen er under ett år for eksempel, så da er det ikke noe problem å bruke cd/ dvd som backup. lagrer du dei på en trygg plass kan eg ikke skjønne dem blir ødelagde.

Lenke til kommentar

Strømkabel kan jeg egentlig leve med. Jeg er egentlig mest opptatt av at det er trygt. Har i det siste sett på LaCie sin "rugged" edt. Den er litt mindre, men er jo skapt for litt røffe forhold. Hva tror dere?

edit: Fikk nettopp tilbud fra psdata om en Samsung samstore 500gb...

Samsung Samstore 500GB External Harddrive USB interface SATAII 16MB HDD Powered By Samsung Retail

Så billig har vi aldri solgt en ekstern 500GB SATA disk før – Vær rask.

Rask USB 2.0 oppkobling, kompatibel med USB 1.1. Vifteløs, plassbesparende og enkel i bruk.

Gir også god beskyttelse mot strømsvingninger.Norsk bruksansvisning følger med.

Spesifikasjon:

Produkt:3.52 ekstern USB 2.0 harddisk

Lagring: 3,5" S-ATA HDD

Kapasitet: 500GB S-ATA

Grensesnitt: USB 2.0

Overføringshastighet: 480Mb/s via USB 2.0

Kontakter: USB 2.0 og Kensington låsuttak

Strøm: DC 12V, 2A eller høyere

Størrelse: 196,5 x 120,5 x 85,0 mm

Web Pris: 1324.- Tilbudspris kun kr 1095.- 

Burde jeg slå til?

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
USB2 er vell raskere i praksis.

Jeg bruker ikke firewire på min.

Så hvis du har nok USB porter så ville jeg spart de 500kr det koster ekstra.

Edit: Leif...

8789403[/snapback]

Teoretisk er USB2 den raskeste, men det har vist seg at i praksis har det ingen betydning... :)

Anngående sikkerhet, så kan det være lurt å ha bilder både på den eksterne harddisken, på den interne og for å være 100% sikker så kan du også brenne ut bilder på CD/DVD en gang i blant. :)

Lenke til kommentar
USB2 er vell raskere i praksis.

Jeg bruker ikke firewire på min.

Så hvis du har nok USB porter så ville jeg spart de 500kr det koster ekstra.

Edit: Leif...

8789403[/snapback]

Teoretisk er USB2 den raskeste, men det har vist seg at i praksis har det ingen betydning... :)

Anngående sikkerhet, så kan det være lurt å ha bilder både på den eksterne harddisken, på den interne og for å være 100% sikker så kan du også brenne ut bilder på CD/DVD en gang i blant. :)

8789497[/snapback]

Ja, det er det jeg skal, men for øyeblikket har jeg en stasjonær og en laptop, og er et lite helvette å måtte ta backup....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...