Andre88no Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Hei tenkte jeg skulle kjøpe meg ett nytt anlegg no, er på tide å bytte ut logitech z-5500. Har hørt CLS-215 spille før og jeg ble bare helt OMG. Men jeg vet ikke hvilke forsterker jeg trenger for å drive disse, jeg har egentlig lite peiling på sånne ting som dette. Har sett CV har egne forsterkere men vet ikke hvilke jeg trenger. Så det jeg lurer på er hvilke forsterker trenger jeg for å drive CLS-215? Foresten rommet mitt er ca 30kvadratmeter og er litt rektangulert, er disse høytalerene veldig overkill? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Morsomt at det er mange som switcher til hifi fra Logitech for tiden 30 kvm er ikke verst,ikke topp men levelig. Er jo noen unger som bruker de på rom på 7-8 kvm De fleste mener brukte NAD er det som funker best sammen med CV. CV's egne effektforsterkere er visst også relativt populære for tiden. Har ikke så mye peiling på disse,men du trenger da kun en av dem og en forforsterker/bruke lydkort som noen andre gjør. Men det optimale er så klart en forforsterker. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Foresten rommet mitt er ca 30kvadratmeter og er litt rektangulert, er disse høytalerene veldig overkill? 8595786[/snapback] nah. kommer vel an på hvor døv du ønsker å bli da kjører selv 2 cv-ls12 i noe av samme rom størrelse og disse spiller temmelig høyt, selv om forsterkeren er en gammel Pioneer surround reciever. stor party faktor de høyttalerne du ønsker deg. dette står på siden til hifi klubben: Lett å drive, men... På tross av den enorme størrelsen og de store basselementene er CLS-215 lett å drive. Det er på grunn av de svært effektive elementene, som gir en følsomhet på hele 97 dB. I prinsippet kan du spille øredøvende høyt med en forsterker på bare 60-80 watt, men det anbefales ikke i lengden hvis du vil lytte mye og ha full kontroll over elementene. Det trengs en hel del krefter for å få kontroll over to – eller sammenlagt fire! – basselementer i denne størrelsen. Hvis du skal tyne CLS-215 for det den er verdt, bør du ha et kraftverk med høy strømstyrke og minst 150 watt til hver høyttaler. Og her snakker vi om ordentlige watt, ikke tullewatt fra super´n. denne NAD C372 Integrert forsterker kunne kanskje være noe å titte på NAD c372 Endret 12. mai 2007 av Dewil Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 takker for svar:) gleder meg sykt til å svi av endel penger på nytt anlegg Har sett litt på den NAD forsterkeren selv, godt mulig jeg går for den. Hvis ikke blir det nok den kraftigste CV forsterkeren. Tenkte meg ned på hifiklubben en av de kommende dagene, de har vell sikkert disse høytalerene i ett av testrommene, og de har vell sikkert også endel tips om hvilken forsterker som passer bra. Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 hvordan blir lydkvaliteten om jeg kobbler dette anlegget til pcen? noe spessielt jeg må kjøpe til pcen? har bare vanlig integrert 5.1 lydkort Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Trenger bare en minijack > 2xRCA Den NAD forsterkeren er ikke noe dumt valg den nei Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Om du kjøper deg et godt dedikert lydkort vil nok det merkes ganske bra på lyden. Integrerte lydkort er skjeldent noe å hoppe i taket for Lenke til kommentar
NitrusX Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Nad 372 holder ikke til Cls215, 372 er en veldig kraftig forsterker, men Cls-215 er noe av de største høytaleren og er ganske kravstore med 4 stk 15". Du vil få lyd og grei nok bass, men blir veldig tamt, og mye "romling". Jeg har selv testet c372 på Cls-15", Cls-12", Cls-10" og 215, mot effekforsteren fra CV, og det er STOR forskjell. Jeg syns Cls-10 eller 12" tommer spiller bedre på 372 enn hva cls-15 og 215 gjør. Det du kan gjøre vis budsjettet ikke strekker til er å kjøpe en 372 nå, og seinere oppgradere til en Nad C272 effektforsterker (som i praksis er en 372 men uten forforsterker delen), eller enda bedre en av effektforsterkerene til CV. den mellomste på 1.5kw eller den største på 2.6kw holder i massevis. Når det gjelder lydkort er det meste du finner her i norge reint søppel. Skal du koble pc'n mot anlegget, og et såpass stort anelgg som CV, bør du skaffe et eksternt lydkort av god kvelitet. Det vil fjerne all støyen fra viftene, prossesoren som ellers ville forvrenge lyden. Og du bør også skaffe deg en ground loop Isolator. Den fjerner jordinga fra PC'n ( PC'n din er jorda, anlegget ditt er ikke!). En liten boks som koster rundt 500kr. Det er en veldig god investering da det er stor sjanse for at inngangene på forsterkeren går, og dette dekkes ikke av forsikring eller garanti! Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Nad 372 holder ikke til Cls215, 372 er en veldig kraftig forsterker, men Cls-215 er noe av de største høytaleren og er ganske kravstore med 4 stk 15". Du vil få lyd og grei nok bass, men blir veldig tamt, og mye "romling". Jeg har selv testet c372 på Cls-15", Cls-12", Cls-10" og 215, mot effekforsteren fra CV, og det er STOR forskjell. Jeg syns Cls-10 eller 12" tommer spiller bedre på 372 enn hva cls-15 og 215 gjør. Det du kan gjøre vis budsjettet ikke strekker til er å kjøpe en 372 nå, og seinere oppgradere til en Nad C272 effektforsterker (som i praksis er en 372 men uten forforsterker delen), eller enda bedre en av effektforsterkerene til CV. den mellomste på 1.5kw eller den største på 2.6kw holder i massevis. Når det gjelder lydkort er det meste du finner her i norge reint søppel. Skal du koble pc'n mot anlegget, og et såpass stort anelgg som CV, bør du skaffe et eksternt lydkort av god kvelitet. Det vil fjerne all støyen fra viftene, prossesoren som ellers ville forvrenge lyden. Og du bør også skaffe deg en ground loop Isolator. Den fjerner jordinga fra PC'n ( PC'n din er jorda, anlegget ditt er ikke!). En liten boks som koster rundt 500kr. Det er en veldig god investering da det er stor sjanse for at inngangene på forsterkeren går, og dette dekkes ikke av forsikring eller garanti! 8608070[/snapback] supert svar:) tusen takk tror jeg går for CV forsterkeren på 1.5kw Lenke til kommentar
bruno Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 tror jeg går for CV forsterkeren på 1.5kw 8616841[/snapback] En annen forsterker som heller ikke burde være noe dårlig valg er Alto, en Alto Mac 2.2, den bør kunne skaffes ny for 3000,-, den er designet i Italia og produsert i Kina. Jeg har brukt en del Alto Mac 2.4 som er en god del kraftigere og jeg mener det er value for money. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 CV's egne effektforsterkere er visst også relativt populære for tiden. Har ikke så mye peiling på disse,men du trenger da kun en av dem og en forforsterker/bruke lydkort som noen andre gjør. Men det optimale er så klart en forforsterker. CV's forsterkere kan sikkert skaffes billigere med annet navn, dette er en forsterker produsert av Master Audio som selger den under eget navn i tillegg til at den selges som no name til alle som er pr-kåte og vil ha navnet sitt på en forsterker. Lenke til kommentar
NitrusX Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 CV's egne effektforsterkere er visst også relativt populære for tiden. Har ikke så mye peiling på disse,men du trenger da kun en av dem og en forforsterker/bruke lydkort som noen andre gjør. Men det optimale er så klart en forforsterker. CV's forsterkere kan sikkert skaffes billigere med annet navn, dette er en forsterker produsert av Master Audio som selger den under eget navn i tillegg til at den selges som no name til alle som er pr-kåte og vil ha navnet sitt på en forsterker. 8618621[/snapback] CV forsterkeren er modifisert til hjemmebruk. Master Audio sine er i utgangspunktet kun en PA forsterker, mens CV sine som selges i Skandinavia har "noise killer" på viftene, dvs de er nesten ikke hørbare når man spiller lavt. Ergo, spiller man høyt, drar viftene på også. Inngangene er også tilpasset hjemmebruk med standard RCA line in. Master Audio sine forsterkere er faktisk ikke spesielt mye billigere. Master Audios 1.5 Kw koster 499 euro i UK, med dagens kurs tilsvarer dette 4 175,98 kroner. Med MVA og frakt ender du på ca. 5700 kroner pluss fortollingsgebyr. Altså ca samme pris, men da uten norsk kjøpslov og norsk 5 års garanti i bakhånd. Anbefaler derfor å kjøpe Cerwin Vegas forsterker i Norge. Mvh Martin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå