Gå til innhold

Dødsstraff i krigstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var endel mer enn 1 dødsdom i krigsoppgjøret i 45-48

 

I oktober 1946 opplyste justisminister Johan Cappelen at påtalemyndigheten hadde lagt ned påstand om dødsstraff i 60 tilfeller, og at de ville gjøre det for ytterligere 148 personer.(3) Totalt sett var det altså snakk om å nedlegge påstand om dødsstraff i 208 saker. Dette ble innskrenket til å omfatte 135 saker i januar 1948.(4) Sluttresultatet ble 45 endelige dødsdommer, hvorav 37 ble fullbyrdet.(5) 27 av disse var norske landssvikere, mens 10 var utenlandske krigsforbrytere. (6) Hva slags forbrytelser var det snakk om ?
Endret av MrLee
Lenke til kommentar
La oss starte et eget parti tuborg!

 

Ja til dødsstraff og eksotiske planter :whistle:

8595914[/snapback]

Dophuepartiet, DHP?

 

Nei, seriøst, hvorfor er du for dødsstraff, egentlig?

8595935[/snapback]

Jeg er for dødstraff i krigstid.

Dessuten skal ikke partiet hete dophuepartiet! det kan du starte selv ;)

 

Landsforæderi fortjener dødstraff.

 

Hvis det ikke skulle vert dødstraff i krig, kunne man vel like greit ha forbudt dreping i krig...

Lenke til kommentar
Jeg er for dødsstraff i krig, om det kan forhindre tap av sivile liv. Som for eksempel, hvis en person satt på informasjon som kunne lede til et okkupert/sønderbombet/ødelagt Norge, og han/hun var villig til å gi det til en eventuell fiende, synes jeg dødsstraff ville vært en flott straff.

8602573[/snapback]

 

Hørt om varetekt? Og nei jeg er ikke for dødstraff under noen omstendigheter.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne sitere mitt innlegg i et annet forum om nesten samme tema:

 

Det er jo en enkel og lettvinn måte å bli kvitt vaneforbrytere, bastialske mordere og det kan være billig ved f.eks. å sende regningen til kulen eller tauet til familien som de gjør i kina. Dessuten er det billig underholdning til folket  :?

 

He he. For å være litt mer seriøs så er vel det en ikke sak i Norge heldigvis.

 

Det er masse problemer tilknyttet dødsstraff. Første spørmålet er hvem som skal henrettes, om den som er dømt til døden er den virkelige skyldige tec. Dessuten vil ikke dødsstraff virke preventivt, tror ærlig talt man ikke tenker gjennom slikt før man står i rettssalen og kanskje ikke en gang da.

 

Et problem som også oppstår er at man kanskje får mennesker som dreper kun for at de synes det er et kick å bli henrettet av staten. Når vi hadde dødsstarff i enevelde tiden så hadde vi jo såkalte suicidalmordere som nettopp drepte svake personer i samfunnet (som oftest barn, men også gamle) fordi de fikk en trang til å bli henrettet offentlig.

 

Videre så har man jo poenget med at man lever i et sivilisert samfunn.  Jeg mener at et sivilisert samfunn ikke dreper sine innbyggere, det å bruke tann for tann metoden er ikke helt up to date.

 

Man har jo også spørsmålet om dødsstraff egentlig er en straff i seg selv. Dette fordi ved å dø så slipper man som i USA tilbringe resten av sitt liv i et fengsel. Kineserene mente jo at døden ikke skulle være en straff, men bare en lettelse fordi torturen var så smertefull  :cry:

 

Så er jo spørsmålet om hvem som skal være bøddel. Man må huske på at det å ta et liv er ganske alvorlig, og at mange sikkert vil få senskader som følge av dette. Eller enda værre, personene rundt dette blir så kalde at de selv lettere kan ta et liv uten å bry seg mer om det.

 

Norge har og kommer aldri til å få dødssrf igjen. Dette vil i tilfelle være brudd med våre internasjonale forpliktelser.

 

Og som jeg skrev den gang, dødsstraff er mes sannsynlig ingen skikkelig straff i seg selv. I USA er ikke det værste døden etter min mening, men å sitte på "death row". Er mange som har blitt ødelagt psyksik ved å sitte der.

Lenke til kommentar
Jeg er for dødsstraff i krig, om det kan forhindre tap av sivile liv. Som for eksempel, hvis en person satt på informasjon som kunne lede til et okkupert/sønderbombet/ødelagt Norge, og han/hun var villig til å gi det til en eventuell fiende, synes jeg dødsstraff ville vært en flott straff.

8602573[/snapback]

La meg få utfordre din logiske sans ved å spørre hva det er ved dette flotte drapet som forhindrer tap av liv?

 

 

Hint: for å iverksette ditt flotte drap må styresmakten ha informanten i sin varetekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...