Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stenge kazaa , irc... stenge porter??

Anbefalte innlegg

Heisann... jeg for et diskotek som nå har fått data og internett som rett rundt hjørnet.. Dersfor trenger et eller annent som kan stoppe at folk laster ned fra kazaa eller er på irc.. eller andre filnedlastnings programmer og internet chat relayer. Skal kun ha vanlig webtrafikk. Derfor lurte jeg på om det var noen som kunne hjelpe meg med dette? noen som har gjort det vet åssen det gjøres har erfaring med dette?

Har hørt noe om og stenge noen porter.. Vet sånn ca hvem jeg skal stenge men åssen gjør jeg det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan du setter opp routeren kommer an på hvilken router du har/får.

Mener å huske at du kun trenger og åpne for port 80 (som er standard port for http-protokollen) for web-surfing. (Evt. stenge for alle andre porter)

EDIT: Port 443 må også være åpen hvis brukerene skal kunne surfe på https sider.

Lenke til kommentar

Først noen spørsmål som jeg glemte:

-Er det kun 1 pc som skal være tilkoblet internett?

-Er det planlagt å bruke en form for router?

Hvis det kun skal være 1 maskin med internett tilgang så ville jeg vært litt forsiktig med kun å installere en software-firewall på denne pc'en hvis det er viktig at det ikke skjer annet enn web-surfing.

En bruker med litt erfaring kan greit klare å komme seg rundt en software-firewall som kjører på samme maskin som brukeren.

Det som da er enklest og sikrest blir en router med firewall.

Det vil også fungere fint å sette opp en annen maskin (med et ekstra nettverkskort) som router/firewall/server, men dette krever ofte litt mere av systemadministratoren.

Lenke til kommentar

Hvis du har XP (husker ikke om 2000 har funksjonen)

Da kan du gå inn på egenskapene til kortet, der man skriver inn ip-adressen. Ene menyen der er IP-filtrering, der kan man gjøre slik at kun TCP-trafikk på port 80 slippes gjennom og alt annent blir lukket bort.

Kan godt være at du må åpne noen flere porter (f.eks DHCP og lignende)

Regner med det kun vil være gjestebrukere på datan så de har ikke adgang til å forandre konfigen eller laste inn nye programmer om du setter retighetene riktigt.

Lykke til..

Lenke til kommentar

Jeg har snakka litt med han. Han jobber på et diskotek hvor det er noen datamaskiner. Han sitter på en datamaskin men er gått lei alle som spammer på irc og laster ned dritt på de andre maskinene. hvordan får han stengt de andre maskinene ute så kun han får brukt irc / kazaa etc

Lenke til kommentar
Det er da lett og komme seg forbi en firewall dah...

Det er bare å sette opp en WinBNC(hvilkene som helst BNC-server) og hoste den igjennom port 80 som er default port på alle nettsider.

Slik får jeg IRC på skola... :D

Dårlig firewall ;)

En firewall kan faktisk sjekke om det er http data som han får gjennom port 80. Også kan Norton Personal Firewall ha passord så berre administrator har lov å endre rettighetene på kva som blir forandre i firewall regler. Norton blir også kjørt under system..så viss du konfiguerer rettighettene brukeren har så går det fint med en software firewall. Kan mån å konfiguere windows, går det meste. ;)

EDIT: Det med dårlig firewall. Dårlig oppsett av school admin med rettare ord. Eller blir kanskje litt vanskelig for en router å filtre HTTP requests men trur dei beste routeren kan gjere det. Iallefall kan software firewalls gjere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...