Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vits å flashe Linkys WRT54GL til custom firmware?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du er 100% fornøyd med ruteren nå er det ingen grunn til å flashe.

DD-WRT har masse forskjellige funksjoner som originalfirmwaren ikke har. Det må du neste lese om selv. Her er det mye info.

Om du ikke trenger alle funksjonene kan Hyperwrt eller Tomato være gode alternativer. Selv bruker jeg DD-WRT på min ruter, mest fordi det var den første gode firmwaren jeg kom over. Mine behov var WDS, overklokking, QOS og justering av sendestyrke...det klarer sikkert en av de andre utgavene å gjøre like godt. Jeg beholder DD-WRT fordi den fungerer bra, og da spiller det egentlig ikke noen rolle om den har masse features jeg ikke bruker.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe så enkelt svar på at du tjener så og så mange meter lenger rekkevidde på å justere slik og sånn. Det er mange faktorer som spiller inn; hvor ruteren er plassert, hvordan rommene er utformet, elektrisk anlegg, hva veggene er laget av osv. Så du kan godt få dårligere rekkevidde/ustabilt nett om du setter opp sendestyrken. Imidlertid er denne justeringen fin å ha om du har ustabilt nett/svakt signal i utgangspunktet, da er dette en av mange ting du kan eksperimentere med for å bedre forholdene. Selv har jeg vært ute for at reduksjon av sendestyrken har gitt bedre stabilitet, så dette varierer. Ved bruk av retningsbestemt eller sektorantenne utendørs vil du sannsynligvis øke rekkevidden etterhvert som du øker sendestyrke, men husk at det nødvendigvis må befinne seg noe i den andre enden som skal klare å sende like langt tilbake...

Man bør være forsiktig med å øke sendestyrken for mye da dette også kan medføre svidde greier. Tror man anbefaler maks 70mW på WRT54GL, men dette finner du sikkert mer presis info på i wikien jeg linker til lenger oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...