Dal Skrevet 26. desember 2001 Del Skrevet 26. desember 2001 Jeg kjøpte nemlig et sånt for å ta bilder av datteren min, men på annenhvert bilde har hun fått store, røde øyne!! Er jo helt vannvittig irriterende på et såpass dyrt kamera. Tidligere brukte jeg et Canon Powershot 600, og på det gamle, sure kameraet ble det aldri røde øyne. Synd at det er en levning steinalderen nå :sad: Men: Er det vanlig at kameraer nå til dags har så dårlig rødøye-funksjon, eller er det bare Nikon som ikke holder mål i dette tilfellet? Kameraet er jo glimrende ellers, men greier liksom ikke å glede meg skikkelig over det så lenge så mange av bildene blir ødelagt. Jeg fant forøvrig en fin bruksanvisning på hvordan fjerne røde øyne i paint shop 7, men det tar jo tid å gå over bildene på denne måten. Den ligger her: http://the-internet-eye.com/HOWTO/2000a/No...Red-EyeRemoval/ Faktisk fristende å bytte det inn igjen.. lurer på om det går bra til IT-butikken? Ellers noen tips & triks for å unngå røde øyne? Takk - øystein Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 jeg har samme kamera og har da virkelig ingen problemer... Selv med portrett bilder rett forfra (hvor mesteparten av pupillen vises) går det greit. rødøye funksjonen er faktisk nesten for sterk for mine foto-objekter. men.. for å være sikker på å ikke få røde øyne er det noen tips man kan følge. 1) God belysning (pupillen trekker seg sammen da) 2) Rød-øye funksjonen på kameraet. 3) få den du fotograferer til å SE PÅ DEG når du tar bildet. (fordi da ser de lyest fra rød-øye funksjonen og lukker pupillen) 4) Ta bildene mest mulig rett forfra. (Om personen ser opp mot deg eller ned mot deg vil pupillen trekke seg mindre sammen fordi den ikke mottar så mye lys fra kameraet) Lykke til.. :smile: Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Canon digital ixus V er neppe noe bedre, tok en del bilder med det på nyttårs aften og det er røde øyne over alt. Det er ikke så lett å følge punktene over hvis man har lyst til å ta spontane bilder for å kapre stemningen. For vel se hva man for gjort i fotoshop da :sad: Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Grunnen til at personer får røde øyne er at blitzen står nær linsa på kameraet. (På kameraer med sk Cobra-blitz, blir det ikke røde øyne) Paint Shop Pro 7 har funksjoner for å fjerne røde øyne på mennesker og grønne øyne på dyr! _________________ skarsk -PIII 933MHz -Abit VT6X4 -384MB PC133 RAM -IBM 40GB -Nikon CP995 [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-26 09:43 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå