Jalla Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Enig med mye av det utgått produktet sier her (du er nok ferskere enn du tror, sjøl er jeg for gammelost å regne hehe ) Mitt syn på dette er at KRL burdte ta for seg religioner mest mulig komparativt, en kan godt bruke bibelen som referanse, men lær da elevene om opprinnelsen til denne, hvordan kristendom skilte seg fra jødedom og islam igjen er en avlegger fra kristendom. En kan også, med fordel, oppfordre elevene til å undersøke litt selv, en oppgave om å finne sammenhenger, motsetninger og årsak til uoverensstemmelse med de store monoteismene. Slik vil en faktisk lære noe og i tillegg lære seg å tenke sjøl. Generelt bør en også oppfordre til kritisk tenking, å alltid stille spørsmål, søke begrunnelser i form av bevis og aldri godta noe som ommer på formen "det er bare slik". Sitatene: "Extraordinary claims demands extraordinary evidence" og The plain consequence is (and it is a general maxim worthy of our attention) , "That no testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous than the fact which it endeavours to establish" -Er noe som burdte henge på veggen på alle lærerrom... Lenke til kommentar
she83 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Alt man skal være nødt til å gjøre for å lære bort litt toleranse. Alle religioner må i religionsundervisningen være sidestilt, og faget i seg selv helt nøytralt, for å unngå at elevene får inntrykket av at én religion er mer riktig enn en annen. Det skal ikke være noen fokus på hva elever flest gjør eller ikke gjør privat. Så man skal ikke dra nytte av en muslimsk elev som har lyst til å fortelle om id? Eller la eleven som er ekspert på 2. verdenskrig fortelle om historiene han hører av bestefaren sin? Fokuset ligger jo ikke på hva EN elev gjør hjemme, men hvilke erfaringer alle elevene har gjort seg/kan gjøre seg. Og disse erfaringene bruker man for å bygge ny kunnskap. Faget i seg selv skal være nøytralt, selv om kristendommen har en stor overvekt av fagstoff. Dette er jo selvsagt pga. Norges historie osv. Selv syns jeg at det blir lagt for mye vekt på den protestantiske kristendommen i barneskolen, og at kunnskap om frikirker, pinsemenigheter, ortodokse og katolske kirker burde komme mer i fokus. Da er man på vei mot en mer nøytral kristendom. Lenke til kommentar
she83 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Hva er nøytral kristendom? Greit, kanskje ikke akkurat det ordet jeg var ute etter. Balansert blir kanskje mer riktig. Og med balansert mener jeg at man viser andre sider av kristendommen enn den statskirkelige. Endret 24. mai 2008 av she83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå