Gå til innhold

Blir skolefaget KRL tatt for lite seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes i hvert fall at KRL blir tatt for lite seriøst. Cirka halvparten(??) av verdens befolkning er religiøs, og å ha kjennskap til forskjellige religioner er vel viktig for å kunne forstå folk bedre rett og slett. For eksempel så bør du ikke spøre en fyr i iran hvor de selger alkohol, eller ta en buddist på hodet.

Lenke til kommentar

Jeg husker da jeg gikk på barneskola, og vi hadde Kristendomsfag (som det het den gangen).

Det var det verste faget jeg visste om, enten skulle vi lære noe svada utenat, eller så stod den gråhåra gamle læreren og skrev hele tavla full, og vi måtte selvsagt skrive det ned i boka vår. (Og akkurat det samme stod i læreboka også).

Noen ganger fikk vi tegne en eller annen bibelsk hendelse, noe som var et fint avbrekk. Jeg fikk dessverre en del kjeft for en del "kunstneriske friheter" som jeg tok meg. "NEI! Jesus ser vel ikke ut som nissen!" :!:

 

Som noen sa før meg her, dette faget kunne ha gått inn under Samfunnsfag. Det er mitt syn.

Lenke til kommentar
Jeg synes i hvert fall at KRL blir tatt for lite seriøst. Cirka halvparten(??) av verdens befolkning er religiøs, og å ha kjennskap til forskjellige religioner er vel viktig for å kunne forstå folk bedre rett og slett. For eksempel så bør du ikke spøre en fyr i iran hvor de selger alkohol, eller ta en buddist på hodet.

8609851[/snapback]

 

Bare fordi kristendommen er en stor religion, betyr ikke det at man skal ha det faget opp gjennom hele skolegangen utenom 2år på vgs.

Man kunne lett lært om de forskjellige religionene ved å, gjøre som noen andre sa, nemlig å flette det inn i feks samfunnsfag.

At man skal sitte fra man er 6år og lære om hvor bra kristendommen er blir bare helt feil, spesielt hvis man kommer fra en familie som er ateister eller som tilhører en annen religion. Men de som tilhører en annen religion kan jo søke om fritak for deler av undervisningen.

 

KRL burde være et valgfag imo.

Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til meg, hadde vi lært ungene hvorfor så tullete mange mennesker i verden er religiøse. Lært litt om det psykiske aspektet ved hele greia, slik at ungene ser helheten ved hele greia.

 

Evt. lært om Lord of The Rings-bøkene, som er bibelen til en del folk. (Og mye morsommere å lese).

Lenke til kommentar

Men er de religiøse fordi de er tullete, eller er de tullete fordi de er religiøse?

 

Det blir for religion som "rotterace-problemet"; selv om man vinner, så er man fremdeles en rotte.

Eller internett-problemet; selv om man vinner internettdebatten er man fremdeles tilbakestående.

 

Lær barna skikkelig opp i fysikk, kjemi og biologi heller enn religion.

 

Religionslære er så utrolig uviktig i forhold til realfag.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at å ha undervisning i kristendommen i mange år er noe særlig nyttig, men å lære litt om alle religioner er viktig mener nå jeg. Å tegne Jeus & co lærer man jo ikke så mye av, det er jeg enig i, men jeg synes man burde lære det fundamentale i hver religion. I kristendommen for eksempel hovedgreia at Jesus er guds sønn bla, bla.

Lenke til kommentar

Leste nettopp denne artikkelen på fritanke.no.

– Religion er som en dårlig vane, og sprer seg som et virus. Nettopp derfor er det viktig å styrke religionsundervisningen. Det blir som en vaksine. Jo mer kunnskap vi får om religionen, jo vanskeligere er det å bli smittet. Og dermed tvinges religionen til å utvikle seg til en mindre skadelig form, for å komme seg forbi det beskyttende laget av kunnskap, mener Dennett.

Det er veldig 'counter-intuitive', som gjør det vanskelig å komme på, men god damn så logisk når man først hører det.

Lenke til kommentar
Leste nettopp denne artikkelen på fritanke.no.
– Religion er som en dårlig vane, og sprer seg som et virus. Nettopp derfor er det viktig å styrke religionsundervisningen. Det blir som en vaksine. Jo mer kunnskap vi får om religionen, jo vanskeligere er det å bli smittet. Og dermed tvinges religionen til å utvikle seg til en mindre skadelig form, for å komme seg forbi det beskyttende laget av kunnskap, mener Dennett.

Det er veldig 'counter-intuitive', som gjør det vanskelig å komme på, men god damn så logisk når man først hører det.

8636715[/snapback]

 

Er helt enig i den. Jo mer jeg lærer om religioner, jo mer forakter jeg dem.

 

Likevel er det bortkastet med et eget fag til dette sprøytet. Religion kunne fint vært flettet inn i andre fag, f.eks historie. Man burde i år 2007 være litt mer opplyst enn å skulle tro på eventyr. :roll:

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Selv føler jeg ikke at man lærer å respektere religionene. Ett hvert menneske med medfødt moralsk sans burde klare å skjønne at man ikke trenger å rakke ned på alle andre som tror noe annet enn deg. På den annen side blir det jo feil å si det, for det blir det samme som å si at ingen som tilhører verdensreligionene eier moralsk sans ettersom at de absolutt må krige om hvem sin religion som er best hele tiden.

 

Tilbake til det med respekt: Selv lærte jeg aldri å respektere noe som helst av det faget. Snarere tvert imot. Jeg lærte at jeg ikke kunne brydd meg mindre om hvor de forskjellige religionene samler seg for å be til en gud jeg ikke tror på eller vil ha noe med å gjøre. Jeg fikk ingenting fornuftig ut av faget. Men det er muligens fordi jeg ikke har sansen for å pugge ting som ikke angår meg på noen måte.

Lenke til kommentar

Det er på tide å fjerne statskirken og KRL-faget. Jeg er for religionsundervisning. Fordi det gir oss forståelse og historie. Gjør om faget til Religion og Livssyn (og filosofi) slik som det er (var) på VGS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Når jeg gikk på ungdomskolen lærte vi om bla. store greske filosofer.

Syns egentlig det var ganske variert og ikke så ille som mang skal ha det til. Men varierer nok stort fra skole til skole.

Lenke til kommentar

Leser dere ikke nyheter, folkens? KRL-faget er i omveltning.

 

KRL-faget som vi har i dag, blir endra til religion, livssyn og etikk (RLE). Det vil bli lagt vekt på at kristendommen, andre verdsreligionar, livssyn og etikk skal formidlast på ein kvalitativt likeverdig måte. Kunnskap om kristendommen skal framleis vere den kvantitativt største delen av lærestoffet.

 

Og hvorfor skal kristendomsdelen være kvantitativt størst? Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...