Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen med erfaring med breiband over NXmini (Coax)?

Anbefalte innlegg

Den 22. mai avholdes det generalforsamling i boretslaget jeg bor i.

Et av forslagene der er felles internettoppkobling over kabelTV anlegget gjennom Canal Digital.

Dette vil gi en meget gunstig pris på breiband i boretslaget og forlaget godkjennes med 2/3 dels flertall.

Hittil alt vell.

Boreltslaget er ganske så stort og består av både rekkehusleiligheter, lavblokker og høyblokker.

Selv bor jeg i ei av lavblokkene.

Etter en rask titt i kjelleren er det ingen tvil om at kabelanlegget her består av NX mini coax kabel.

I jobben så legger jeg opp kabelanlegg også for breiband og er derfor kjent med hva som skal brukes, nemlig RG6 trippel.

Dette skal selvsagt brukes for alt det er hverdt som argument mot felles breibandoppkobling gjennom Canal digital.

Det blir også en representant fra Canal digital på generalforsamlingen for å svare på spørsmål.

Hva vil de praktiske konsekvensene bli om de får banka gjennom dette forlaget og folk faktisk benytter seg av f.eks. 12Mbit abbonemanget sitt på denne kabelen?

Uten å ha prøvd breiband over denne kabelen tror jeg det til og med vil bli problemer med det minste abonemanget på 500Kbit.

Flere argumenter mot dette mottaes med sor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stjernenett men for å få plass til 3 kabler i hvert stigerrør er det brukt denne tynne coaksekabelen.

Når blokka var ny i 1972 blei det lagt ett rør fra tak til kjeller berengen for kabel fra antenen på taket til de tre etasjene koblet opp i serie.

Nå benyttes dette røret fra kjelleren og opp med 3 kabler i første røret fra kjeller til første osv.

Lenke til kommentar

Beklager å skuffe deg, men bruk av mini coax er ikke et problem for internett. Er ikke optimalt vist det blir lange avstander, men det funker helt fint over 3 etg.

Her jeg bor ligger det mini fra leiligheten min og opp på loftet. (Ca. 9m) Og jeg har nå 5000/1000 linje som ikke har noen som helst problemer. (Ligger også langt unna forsterkerern, så har også mye tap der.)

Lenke til kommentar

For det første: Alle erfaringer mottaes med takk. :thumbup:

Splitteren vet jeg ikke hvor står for kablene går i kanal fra røret de kommer ut av og langs taket og ut gjennom kjellerveggen, hvor de går der finner jeg ikke ut av fordi jeg ikke finner kablene på utsiden.

Kjellermuren er platekledd på utsiden.

Kablene er skjøtet med tykkere sort RG ettellerannet før de går gjennom kjellerveggen.

Vil 12Mbit fungere like bra?

Det er jo også en prinsippsak å bestemme selv hvilket internettabonemang man vil ha uten at man må betale for Canal Digital uansett hva man velger.

Lenke til kommentar

Siden CD vil selge inn internett har de garantert sjekket opp på kart ol. at de faktisk kan levere, så skal ikke være noe problem der.

Den internetten de skal levere? Er det en såkalt komplett pakke? (Man får internett, og digital dekoder til alle leilighetene?)

Den linja man får der er den tregeste som CD leverer. (500/500?) Noe som er ubrukelig for de fleste, men man får da muligheten til å oppgradere vist man trenger mere, evt. velge linje fra en annen leverandør.

Lenke til kommentar

Vi får en "utvidet grunnpakke med Internett" med muligheter for sterkt rabbatert internett som vi får velge selv.

Det koster da 25.- pr. månen pr. boenhet + sterk rabbatert månedasabonemang for de som vil ha internett fra CD.

Problemet mitt er at jeg som legger opp nette rundt om kring hos folk blir fortalt hvilken kabel som SKAL brukes til dette, og NX mini er da 2 nummer for liten.

Den blir heller ingensteder nevnt som kabel beregnet for internett.

At CD nå ønsker å "puche" breiband på et helt boretslag er nok heller en selgerkåt selger som ser sitt snitt til å få tvangsinnført 200-300 abonemang + 25.- for ingenting fra resten.

Det eneste CD faktisk har sjekket er at vi har kabelnett her, noe vi faktisk har.

Når da en arbeidskolega har internett over coaxen (500/500) et par blokker lengere bort som sliter bigtime så lyser det fare av dette prosjektet bigtime.

Han hadde 128/128 før og blei oppgradert til 500/500 for et par måner siden, etter oppgraderinga sliter han med stabiliteten.

Men det kan jo hende jeg tar feil men CD handler her mot egne anbefalinger.

De stiller som sagt på generalforsamlinga og kommer til å bli utspurt grundig om dette.

EDIT:

For og kunne levere Internett via tv-kabelen til boligorganisasjonen må det interne kabelnettet (som er boligorganisasjonens eiendom) tilfredstille dagens krav til teknologi.

Det stilles også krav fra myndighetenes side grunnet sikkerheten ved toveis kommunikasjon.

Dersom det er tvil om deres nett overholder kravet, vil Canal Digital Kabel TV være behjelpelig med uforpliktende statusrapport.

Sakset fra infoen fra CD.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er lit rart dette med bruken av mini coax, det skal jeg være enig i. Denne typen er jo ikke tilatt brukt i nye anlegg de siste årene. Men når den allerede er i veggen er det helt greit å bruke den. :p

Selv montert internett for CD, og mini coax er mye brukt i bloker ol. Siden det ofte er kun et rør fra kjeller til loft. (Gamelt serienett med antenne på taket.) Da ble det brukt mini coax for å kunne trekke nok kabler i det ene røret slik at man fikk et stjernenett.

Mini coax er ikke bra pga høy demping og dårlig skjerming, men aldri hatt problemer med å montere internett på leiligheter med mini som tilførsel.

Det jeg er mere skeptisk til er det CD sier om at nettet må tilfredstille dagens standar, og at boretslaget må ordne dette. Da er det ikke kablingene jeg ser på som et problem, men utstyret i enden. Stor fare for at forsterkere og taper i enden må byttes, i tillegg til alle kontaktene i alle leilighetene. Kan fort bli en god del penger for alt dette......

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har generalforsamlinga vært og det er banka igjennom at boretslaget skal ha felles internett og TV avtalet med Canal Digital.

På møtet prestrerte CDs representant å påstå at mini KTV tålte 6Gbit/s hastighet.

Da sliter jeg litt med logikken for det betyr 6 000 000 000 bit/s.

Hvor mange bit får man pr. klokkepuls og hva blir den aktuelle frekvensen kabelen må takle for å overføre 6Gbit/s?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nettene som bygges i dag skal tåle 1GHz, og det tåler også minicoax. (Om en i begrensete lengder uten for mye tap.)

Hvor mye data du klarer å dytte igjenom i tillegg til alle analoge og digitale kanalene vet jeg ikke. CD bruker vel eurodocsis 2.0, som kan gi opp til 50Mb til kundene. Men vet at GET driver å tester 3.0 nå som iallefall kan gi 300Mb, og dette er vist bare biter av hva standaren skal klare. (Link til saken)

Så at EuroDOCSIS 3.0 skal kunne takle 6Gb skal du ikke se bort i fra, muligens selgeren sitter på mere info enn meg, og at det også finnes en 4.0 standar på vei som takler 6Gb. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg husker da jeg jobbet for CD (avidi den gang), så kjørte vi et landsdekkende modembytte fra Corresma (som var noe dritt uten like) og over til Terrayon med DOCSIS 2.0 standard.

En del av problemene var nett som ikke klarte 600Mhz, der måtte kabler ot utstyr byttes.

Så sålenge infrastrukturen i blokka tåler 600Mhz så vil jeg tro at det ikke skal by på store problemer.

Det er vel og merke ca 4 år siden jeg jobbet der så noe har jeg jo glemt :p

Lenke til kommentar

Hvordan får man over 600Mbit/s på en frekvens på 600Mhz?

Må det ikke en høyere frekvens til en bitrate for å få kodene gjennom?

Dette virker logisak for meg eller dreier det seg om en bærefrekvens med "støy" på som er det egentlige signalet?

Om det er noen som kjenner mere til teknikken for overføring over coax leser jeg villig for dette er interesant.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan du tenker, men tydeligvis helt ute å kjører... *rap*

Anyway... gamle corresma var slik:

frekevens: ----Upstream---- tvkanaler-----downstream----

Nye ble slik

frekevens: ------------------- tvkanaler-----downstream----Upstream

ved å flytte frekvensen så tjente de mye på båndbredden. hvor mange MB/s de klarer på 600Mhz er meg ukjent. men du kan IKKE sammenligne 600Mhz med 600Mbit/S

Lenke til kommentar
Overfører man et analogt signal hvor man henter ut binerverdier hele veien på kurven eller er det snakk om direkte overføring av 1 og 0 på kabelen?

Spørsmålet var hvordan man overfører binærkoder på coax?

8705021[/snapback]

Man modulerer det digitale signalet inn som et analogt signal, så det overføres analogt på kabelen. Eksembelvis brukes 256qam modulasjon som ved 8Mhz båndbredde klarer ca 50mbit.

Regnestykke med 5gbit/s tar for seg 100 slike kanaler (50 * 100), nå blir dette kun den teoretiske kapasiteten til kabelen da man også har andre signaler der, noen frekvenser man ikke kan bruke, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...