Gå til innhold

Formatere maskin som kom med Vista

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er såpass lei av Vista at jeg har planer om å formatere maskinen min og installere XP igjen. Jeg fikk med en recovery disc med maskinen som jeg regner med inneholder Vista, men jeg er litt usikker ettersom jeg ser at det er en liten skjult partisjon på harddisken som også kan inneholder programvare. Denne kommer jeg til å formatere når jeg går over til XP. Under maskinen står en product key og jeg regner med at jeg kan bruke denne, så lenge jeg har en CD med Vista. Likevel tar jeg ikke sjansen på å formatere bort et OS til flere tusen kroner. Jeg har faktisk to versjoner av Vista Business. Den ene fikk jeg med maskinen og den andre fikk jeg på jobb. Produktnøkkelen som står under maskinen kan vel brukes med cd'n jeg fikk på jobb, regner jeg med?

Kjernespørsmålet mitt er vel egentlig: inneholder recovery disken jeg fikk med maskinen operativsystemet, eller er det mer avansert enn som så?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierer egentlig ganske mye, oftes så er det kun programmvaren for recovery som er på cden, og selge recovery "imaget" ligger på en sekundær harddisk på pcen din. Men hvis du har 2 partisjoner som så ofte ferdiginstallerte pcer har, så kan du jo formatere den ene, og legge inn windows xp (eller hva du ville ha der), og hvis det skulle skje noe, så har du jo imaget enda på den andre partisjonen, så du kan recovery

Lenke til kommentar
Kjernespørsmålet mitt er vel egentlig: inneholder recovery disken jeg fikk med maskinen operativsystemet, eller er det mer avansert enn som så?

Som oftest inneholder recovery: OS, drivere, DVD/brenne- og leverandør-careprogs. osv..

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var sånn at platen bare inneholdt drivere og programvare, mens selve operativssystemet faktisk lå på den der recovery disken? Rett meg om jeg har feil.

Forresten, om du er usikker på det der med Vista finnes det jo mange CD-key-checkere som er inne i Windows. Da kan du jo se om det stemmer helt 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...