Gå til innhold

Finn ut hvilken PSU du trenger her

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne gir deg i tillegg last på 12V1 og 12V2 rails uten å måtte betale for gleden. Den er heller ikke gira mot å få deg til å kjøpe størst og dyrest mulig PSU. Linken over derimot sier at jeg må ha en 1250W PSU i neste maskin. Joa, sikkert..... Endret av Agrippa
Lenke til kommentar

Pussige greier, for jeg får beskjed om 850W-psu med sli-oppsett, og OC cpu til 3.5Ghz med mitt oppsett (se signatur)

Kanskje du gjorde som meg, og ikke leste nøye nok hva du krysset av på første gang, men selfølgelig.....

Jeg vet i hvertfall hvilken psu jeg skal ha :devil:

Lenke til kommentar

Gjorde 3 forsøk, fordi jeg ikke trodde det jeg så og tror neppe jeg overså noe. Den jeg linket til ga meg derimot et forbruk på 656W, noe som stemmer relativt nøyaktig etter summering av produsentener spesifikasjoner. Dermed vet jeg hvilken jeg stoler på.

Lenke til kommentar
Gjorde 3 forsøk, fordi jeg ikke trodde det jeg så og tror neppe jeg overså noe.  Den jeg linket til ga meg derimot et forbruk på 656W, noe som stemmer relativt nøyaktig etter summering av produsentener spesifikasjoner.  Dermed vet jeg hvilken jeg stoler på.

8597272[/snapback]

Sikker på at du har satt processor på Singel CPU? :!:

Har testa linken din, og fikk faktisk krav om STØRRE psu :nei:

Endret av Tramell
Lenke til kommentar
LINK:http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

8594852[/snapback]

Blæhh. En betalingstjeneste for den skikkelige versjonen :hrm:

Den enkle versjonen sa at jeg burda ha minimum 520W PSU, på et system jeg har kjørt stabilt og fint i over et år på en 5 år gammel 350W PSU. Dessuten tviler jeg på at systemet bruker over 150W på maksimal last.

Redigert: Den andre testen gir meg et maksimalt forbruk på 146W, anbefalt minimum 251W PSU av et godt merke, eller minimalt 443W for en OEM PSU.

Lenke til kommentar
LINK:http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

8594852[/snapback]

Blæhh. En betalingstjeneste for den skikkelige versjonen :hrm:

Den enkle versjonen sa at jeg burda ha minimum 520W PSU, på et system jeg har kjørt stabilt og fint i over et år på en 5 år gammel 350W PSU. Dessuten tviler jeg på at systemet bruker over 150W på maksimal last.

8597397[/snapback]

Nettopp. Jeg kjørte denne maskina også og ble fortalt at jeg trenger 700-og-noen watt. Håper PSUen min på 530W ikke la merke til det, for da blir det vel bråk.

Temmelig spekulativt å ta seg betalt for denslags enkle ting også, spesielt tatt i betraktning at kalkulatoren definitivt er svært unøyaktig og det finnes flere websider som gir vel så gode beregninger.

Lenke til kommentar

Temmelig spekulativt å ta seg betalt for denslags enkle ting også, spesielt tatt i betraktning at kalkulatoren definitivt er svært unøyaktig og det finnes flere websider som gir vel så gode beregninger.

8597476[/snapback]

Gi oss noen linker så vi andre også får testa litt.

GØY :thumbup:

Lenke til kommentar

Sorry, jeg bruker bare den jeg linka til over, siden den er den beste jeg har funnet så langt. De andre har jeg sletta, men jeg fant dem ved å google så det skulle være grei skuring å lete dem opp.

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar

Intensjonen var god og ellers har vi jo bedrevet folkeopplysning ved å komme frem til at å summère strømtrekket selv er det eneste som VIRKELIG duger. :-)

For min egen del vil jeg gjerne legge til at når man leser i hytt og pine at en bør ta max strømtrekk og deretter legge til 50 eller 100% "for å være helt trygg" så kan man ta det for gitt at den som uttaler seg vet niks og nada om strøm og PCer. Om du har summert max strømtrekk for alle komponenter korrekt, så vil PSUen ALDRI bli bli bedt om å levere i nærheten av dette. Absolutt max faktisk strømtrekk skjer idet du trykker på "Power On" og alle enheter starter opp. Etter et par-tre sekunder vil vifter, disker og evt. andre bevegelige ting stabilisere seg på et langt mindre strømbehov og kun strømtrekket fra CPU og GPU vil være særlig variabelt.

Summa summarum: om du har kalkulert korrekt max strømtrekk, så er overhodet ingen grunn til å legge til noe ekstra ved kjøp av PSU. Bruk max-verdien og føl deg trygg, for du vil aldri komme nærmere enn 70-80% av denne, om du i det hele tatt kommer så nært.

Kvaliteten av PSUen du bruker og om den faktisk leverer varene er en helt annen sak.....

Lenke til kommentar

Mye greiere å finne specs og summere. For vifter kan du bruke gjennomsnittlige verdier om du ikke har de riktige; bare sjekk specs på en del vifter av samme størrelse som de du har og bruk en verdi lik gjennomsnitt + 50%. Specs på alt annet finner en enkelt på produsentenes websider.

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar
Hvilket instrument skal jeg  bruke til å måle watt? Og hvor skal jeg måle for å finne ut hvor mye pcen trekker?

8597723[/snapback]

Du kan bruke denne til å måle med. Du måler ved stikkontakten til PCen. Men husk at det er ca 20% tap i PSU. Dvs. at innholdet i PCen trekker omtrent 80% av den verdien du får opp i displayet. Det er denne verdien som forteller hvor mange watt PSUen må kunne levere til systemet.

F.eks vil en PC som du måler til 500W trekke omtrent 400W til komponentene inni. Hvis du da har en 450W PSU så er den kraftig nok og har 50W å gå på.

Lenke til kommentar
Hvilket instrument skal jeg  bruke til å måle watt? Og hvor skal jeg måle for å finne ut hvor mye pcen trekker?

8597723[/snapback]

Du kan bruke denne til å måle med. Du måler ved stikkontakten til PCen. Men husk at det er ca 20% tap i PSU. Dvs. at innholdet i PCen trekker omtrent 80% av den verdien du får opp i displayet. Det er denne verdien som forteller hvor mange watt PSUen må kunne levere til systemet.

F.eks vil en PC som du måler til 500W trekke omtrent 400W til komponentene inni. Hvis du da har en 450W PSU så er den kraftig nok og har 50W å gå på.

8597873[/snapback]

Så du mener at PSUen trekker 20% av den watten som jeg måler i støpselet?

Takk for linken btw, tror jeg skal investere i en slik.

Lenke til kommentar
Så du mener at PSUen trekker 20% av den watten som jeg måler i støpselet?

8599439[/snapback]

Det stemmer. Det kalles for virkningsgrad. Altså hvor effektivt PSUen klarer å omforme 230V vekselspenning til de ulike likespenningene. Noe tap blir det på veien og dette tapet blir til varme. Det er grunnen til at PSUer er utstyrt med kjøleribber på innsiden og en eller to store vifter. Hvis PSU hadde vært 100% effektiv hadde man sluppet å ha vifte og kjøleribber inn den.

Antall Watt som står på PSUen er det den kan levere til innmaten i PCen. Ikke det den trekker fra stikkontakten. Virkningsgraden for PSUer ligger normalt mellom 70 og 85% og varierer noe ettersom hvor mye effekt som trekkes. De er som regel mest effektive ved 80-90% av maksimal belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...