Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Hei Jeg og noen andre fra media og kummunikasjon har bestemt oss for å lage en thriller\skrekkfilm. Vi tar filmen seriøst, og skal prøve å gjøre det beste ut av den. Vi har kommet et stykke på manuset, ca 6 a4 sider, og skal begynne på storyboard i neste uke. Utstyr: Kamera Sony Vegas Adobe Premiere Vi har også en mikrofon ala slik TV folkene bruker. Ca 3 meter lang, ukjent merke. Jeg vil poste en del spørsmål, som jeg håper dere vil svare på. Filmen vil også bli lagt ut i denne tråden når den er ferdig. De første spørsmålene: -Når jeg ser på Spillefilmer kontra feks. Nyhetene ser jeg at bildet er veldig annerledes. Spillefilmene er på en måte litt "mørkere" og har en litt mer Filmish look. Litt vanskelig å forklare dette, men dere skjønner kanskje hva jeg mener. Er dette noe man redigerer i etterkant? Er nemlig ganske sikker på det. -Noen som har tips til plasser jeg kan få tak i passende musikk, sånn typisk "skremmende" musikk som bygger seg opp. -Kommer til å spør mer om diverse effekter jeg kan legge til i Vegas senere. Håper dere kan svare, og komme med tips Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 -Når jeg ser på Spillefilmer kontra feks. Nyhetene ser jeg at bildet er veldig annerledes. Spillefilmene er på en måte litt "mørkere" og har en litt mer Filmish look. Litt vanskelig å forklare dette, men dere skjønner kanskje hva jeg mener. Er dette noe man redigerer i etterkant? Er nemlig ganske sikker på det. 8594586[/snapback] Jeg tror det for det meste ligger i lyssetting og fargekorrigering. Fargekorrigering er noe man kan gjøre mens man redigerer, det står mye om det her og her er en til Vegas. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Pass på at lyden blir bra!! Lyden er halve filmen... Skal det foregå om natten? Få til noe kul lyssetting, ikkje sånn sterkt lys over alt.. litt back light og key light kanskje, selvfølgelig kommer det helt an på scenen Eksperimenter og finn ut! Lenke til kommentar
christoffers Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 BLOD BLOD BLOD BLOD! Viktig Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Vi har kjøpt inn en del "spesial effekter" som feks. blod, falsk hud mm. Jeg ser på lyd som noe ufattelig viktig, og vil gjøre mitt ytterste for at den blir optimal. Lyssetting vil også bli prioritert. Tusen takk for linker, de var nyttige Noen som har en side hvor man kan laste ned typisk skrekkfilm lyder og musikk? Jeg føler at det blir unaturlig for oss (Moldensere) og snakke bokmål, men føler kanskje at folk har vansker med å ta filmen seriøst hvis vi snakker dialekt. Hva føler dere om dette? Endret 13. mai 2007 av Slettet-xwByZdFZ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Vi har kjøpt inn en del "spesial effekter" som feks. blod, falsk hud mm. Jeg ser på lyd som noe ufattelig viktig, og vil gjøre mitt ytterste for at den blir optimal. Lyssetting vil også bli prioritert. Tusen takk for linker, de var nyttige Noen som har en side hvor man kan laste ned typisk skrekkfilm lyder og musikk? Jeg føler at det blir unaturlig for oss (Moldensere) og snakke bokmål, men føler kanskje at folk har vansker med å ta filmen seriøst hvis vi snakker dialekt. Hva føler dere om dette? 8599603[/snapback] Det er vanskeligere å ta det seriøst hvis man snakker bokmål/østlandsdialekt på film enn sin egen dialekt. Det er det som er typisk norsk film vet du, østlandsdialekt. Så snakk sånn dere snakker til vanlig! Litt om lyssetting i mørket Bra artikkel om location lyd Mer om lyd Litt om fake blod, kjøtt og div Litt nytting info hvis du skal filme i skogen Lykke til! Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg kom over denne tråden: Hvordan lage film Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg kom over denne tråden: Hvordan lage film 8599888[/snapback] Hehe, tviler sterkt på at han kommer til å trenge dette da. Er screencapture det der Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg kom over denne tråden: Hvordan lage film 8599888[/snapback] Hehe, tviler sterkt på at han kommer til å trenge dette da. Er screencapture det der 8599892[/snapback] Oi, hadde ikke lest den før nå. Er vist litt trøtt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Takker for tips alle sammen! Ingen som har skummel musikk\lyder? Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Da er coveret ferdig Hva synes dere? Som dere sikkert skjønner blir det litt se7en preg over filmen Handlingen blir ikke lik though. Endret 14. mai 2007 av Slettet-xwByZdFZ Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Lag filmen før du begynner å fantasere om cover Når du skal skrive en thriller, må du holde deg til sjangeren. En thriller har en bestemt oppbygning, og følger du ikke den, er det rett og slett ingen thriller. Hvis man analyserer en thriller, kommer man frem til følgende forenklede oppskrift (sakset fra wikipedia) Thrillere tar oftest utgangspunkt i et brudd eller trussel om brudd med normalsituasjonen som utsetter helten og/eller personer i heltens varetekt for fare. Spenning skapes gjennom leseren/seerens identifikasjon med helten og innlevelse i de farene han eller hun utsettes for. Bruddet (eller det truende bruddet) med normalsituasjonen har i thrilleren gjerne ekstreme og ødeleggende dimensjoner, enten for samfunnet eller individet. Eksempler kan være massedrap, naturkatastrofe, terrorisme, statskupp, krig. Eller på det individuelle planet for eksempel utpressing, sosial utstøtelse, forræderi av noen som står en nær, å bli beskyldt for en forbrytelse en ikke har begått, justismord. Thrillerens fokus er ikke å oppklare en forbrytelse, men å beseire en fiende og gjenopprette status quo. I thrillere inspirert av tragedie eller film noir kan helten dø i forsøket. Thrilleren har ofte, men ikke bestandig, en eksotisk setting. Hovedpersonene faller gjerne i to klasser - enten «harde» menn og kvinner trent for og herdet av farlige situasjoner, eller «vanlige borgere» som uforskyldt havner i fare og deretter avslører eller utvikler heroiske egenskaper. Sjangeren har utviklet flere undersjangre. Anbefaler deg å søke etter analyser av thrillere på nettet, og sjekk ut nettsteder som http://www.thrillerwriters.org/ Det å lage en film kan du dele opp i tre deler. Preproduksjon, altså forarbeidet, som er det absolutt viktigste, produksjon, og postproduksjon. Under preproduksjonen må du jobbe frem en skikkelig outline av storyen din, med fyldige karakterbeskrivelser, plot, twists osv. Når du har en god outline, starter du jobben med å lage selve storyen. Ikke tenk film i denne omgangen, men skriv bok. Når du så har en spennende story (la andre lese den), setter du deg ned og lager et filmmanus av det. Så får du tak i en kompis som er flink å tegne, og lager et storyboard sammen med henne. Nå tegner dere ut hver scene som skal være med i filmen. I denne prosessen legger dere grunnsteinen for utseendet på det endelige resultatet, og det kan være en stor fordel om du gjør deg kjennt med denne linken http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_film_techniques før du begynner på storyboardet. Se på denne http://en.wikipedia.org/wiki/Blocking_%28stage%29 også. Når storyboardet er ferdig, er det på tide å planlegge all skytinga, rekkefølge på opptak av scener osv. Det er dreieboken som vil være avgjørende om du faktisk får filmet alt du trenger. Du har allerede fått en god del svar på selve produksjonen, så det skal jeg ikke komme fot mye inn på. Vil bare minne deg på at du passer på å få med deg masse "stillhet" (ambience) i lydopptakene dine på hver location, slik at du senere i lydmixen kan ta legge på lydeffekter (foley) og evt nye replikker som ble ødelagt under opptak. Husk også å skyt all film i konsistent lys, altså at du ikke har blandingslys (lyskilder med forskjellig fargetemperatur), og at lyset er mest mulig nøytralt. Så til slutt har du postproduksjon. Klipp, effekter, lyd og ikke minst fargekorrigering. Selv skapere av store norske spillefilmer har lagt for liten vekt på postproduksjon, noe som ved flere anledninger har ødelagt ellers ok footage. Etterarbeidet betyr veldig mye for sluttresultatet. Se på en film som "Fritt vilt", hadde de ikke jobbet med fargene på filmen, ville inntrykket vært et helt annet. Når du skal klippe, så setter du deg ned med storyboardet og laster inn klipp etter klipp på tidslinjen. Trim klippene slik at du får best mulig flyt. Handlingen og spenningen i en thriller bygger seg opp over tid, og klønete klipping kan punktere hele flyten og spenningen man har bygget opp. Klipp tett, og ikke vær redd for å få et "amerikansk" preg på klippingen. Det er tross alt dem som gjør det størst på thrillere Når filmen så er ferdig klippet, bør du sette deg ned å høre veldig kritisk på lydsporet ditt. Ta opp på nytt replikker som blir ødelagt av støy o.l., legg på fottrinn, lydeffekter (søk etter foley på nettet), og få det hele til å flyte her også. Etterpå lager du til den musikken du trenger. Hvis du tar musikksporet fra en film og hører på det, blir det temmelig simpelt og "jalla" musikk. Tonene som spilles er for å underbygge momenter i filmen, f.eks. fottrinn vil kunne gjøres mye skumlere ved hjelp av musikk. Du bygger spenningen sammen med bildene. Derfor vil det ganske enkelt ikke fungere å legge en ferdig låt oppå filmen din. Du kjenner sikkert noen som er flinke på piano som kan hjelpe deg. Så til slutt kommer bearbeiding av farger. Fargearbeidet er todelt. Først og fremst må du legge fargene i filmen opp mot et nøytralt utgangspunkt, slik at det blir konsistens. Når du så er fornøyd med fargene som helhet, så kan du begynne å eksperimentere med fargefilter oppå det hele. Desaturate er en sikker vinner, og et litt dystert og blåaktig uttrykk er veldig passende for thrillere. Men husk å være ferdig med alt annet når du endelig begynner å leke deg med fargene, det er rimelig kjedelig å måtte gjøre masse jobb om igjen fordi noen finner ut at det skal klippes litt annerledes Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Takk for meget informativ og nyttig post! Nå har det seg slik at vi kun har en ramme på ca. en halvtime ferdig film. Dette gjør det litt vanskelig å ha med alt for mye info om hver enkelt rolle. Vil uansett gjøre mitt beste! Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 (endret) Takk for meget informativ og nyttig post! Nå har det seg slik at vi kun har en ramme på ca. en halvtime ferdig film. Dette gjør det litt vanskelig å ha med alt for mye info om hver enkelt rolle. Vil uansett gjøre mitt beste! 8610362[/snapback] Selv om du ikke tar med all "info" om hver rolle, så er det alikevel viktig å bygge opp rollefiguren skikkelig fra bunn av. Dette må til for at skuespilleren skal forstå rollefiguren til det ytterste. Selv om du ikke viser hva slags barndom rollefiguren din har, vil det alikevel være viktig fordi det påvirker rollefigurens måte å respondere på. Tar du snarveier, ender du opp med platte "2d" rollefigurer som mangler troverdighet. Jobb skikkelig med disse, det vil faktisk ha mye å si på hvordan filmen din blir. Jeg jobber daglig som filmregissør, og sier dette av dyrekjøpt erfaring. Endret 15. mai 2007 av spiffers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå