Gå til innhold

Xp eller Vista?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en del i det siste og lurer på om jeg bør gå over til Vista. Har Windows Xp Pro nå.

Men en ting jeg frykter og det er hvis jeg ikke liker Vista og vil tilbake til Xp så kan jeg få problemer?!?!. Jeg har lest en del her på diskusjon.no at de har hatt problemer ved å gå tilbake til Xp.

Hva sier dere?Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg ikke gått for noen av delene... (jaja, ot)

Når det gjelder å gå tilbake til xp, skjønner jeg ikke helt hva problemet er?

Hvis du føler for det, kan du godt kjøre begge operativsystemene på en og samme maskin.

Med andre ord, føler du for å prøve vista, er det ingenting i veien for det :)

Lenke til kommentar

Jeg har bare hørt at noen strever å gå tilbake til XP etter de har instalert Vista. Hva anbefaler du da?Linux?Mac OSX?. En ting er sikkert er at jeg aldri i livet skal ha Mac. Linux syns jeg er ok OS men enkelte drivere/programmer er vanskelig å instalere/få tak i.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg bruker nå windows vista ultimate, og synes det er et helt topp OS. Om du har bra nok grafikkort kan du nyte Aero, og det er også bedre sikkerhet ved bruk av Vista. Så min mening er at Vista er et bra OS, og du burde prøve det ut. Den nye søke funksjonen er også toppers :thumbup:

Lenke til kommentar

Windows Vista er egentlig et ganske bra operativsystem. Det eneste som har vært problemet for meg frem til nå er lydkortet. Jeg får simpelthen ikke mikrofonen til å virke.

Men ellers har jeg ikke støttet på noen problemer, annet enn at QuickTime ikke fungerer.. Har forøvrig innstalert veldig mange programmer, drivere o.l uten problemer. Flott operativssystem :D

Lenke til kommentar
Jeg har bare hørt at noen strever å gå tilbake til XP etter de har instalert Vista. Hva anbefaler du da?Linux?Mac OSX?. En ting er sikkert er at jeg aldri i livet skal ha Mac. Linux syns jeg er ok OS men enkelte drivere/programmer er vanskelig å instalere/få tak i.

8595117[/snapback]

Om du ikke har behov for mye spilling, ville jeg definitivt gått for Linux. Har du litt begrenset erfaring, er ubuntu (www.ubuntu.com 7.04) en ufattelig enkel og greit distribusjon å ta for seg. :)

Når det gjelder drivere og programmer, og installering av disse, er det noe som har blitt ufattelig enkelt. Ta f.eks ubuntu 7.04: Prøver du å spille av en film som du ikke har codec til, vil ubuntu gi deg spørsmål "vil du installere codec...?". Du trykker "Ja" - problemet er løst.

Starter du en applikasjon eller et spill som krever 3D støtte, vil ubuntu automatisk spørre deg "vil du installere drivere for ditt skjermkort?" Du trykker "Ja." - alt skjer automatisk.

Trenger du videre hjelp:

ubuntuguide.org

ubuntuforums.org

spør på dette forumet

http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

Finnes også en rekke IRC kanaler dedikert til ubuntu/linux

Ellers trenger du selvsagt ikke bruke en krone på noe som helst, da alt er gratis.

Du får ikke virus.

Linux community generelt er fantastisk.

Foruten dette er stabiliteten ekstremt mye bedre i linux generelt, enn i vista.

Det har flere ganger blitt "avslørt" at bl.a microsoft hoster mange av sine egne sider på linux servere, men ikke på sin "supre" platform - Windows server, eller hva nå det heter.

Hei!

Jeg bruker nå windows vista ultimate, og synes det er et helt topp OS. Om du har bra nok grafikkort kan du nyte Aero, og det er også bedre sikkerhet ved bruk av Vista. Så min mening er at Vista er et bra OS, og du burde prøve det ut. Den nye søke funksjonen er også toppers :thumbup:

8597245[/snapback]

Bra sikkerhet i Vista? Sikkert mye bedre enn i XP, men sammenlignet med Linux, er Vista et eneste stort sikkerhets hull. Som tidligere nevnt finnes det så godt som ikke virus til linux, man er ikke utsatt for spyware/malware, noe som betyr at du kan besøke de mest lugubre nettsidene, uten å måtte bekymre deg for noe som helst.

Det går ikke mer enn et par timer før et eventuelt sikkerhetshull i eksempelvis ubuntu blir tettet, og oppdateringen automatisk kan lastes ned og installeres på maskinen, man trenger så og si aldri å reboote heller - slik man må med windows update.

En annen ting er at vista krever ny hardware, og som du nevner, godt grafikkort bare for å kjøre "AERO". Hva kan du gjøre med aero? Stille vinduene på rekke når du trykker alt-tab? Fantastisk.

Ta f.eks en titt på denne videoen. Her sammenlignes vista aero med beryl til linux.

http://www.metacafe.com/watch/434675/windo...x_ubuntu_beryl/

Saken er for øvrig også, at beryl kan kjøres på forholdsvis gammel hardware (kan være flere år gammel).

Det er ufattelig mye mer jeg kunne sagt, men det sklir bare så langt ut.

(Ja, jeg et at dette er subjektivt - men millioner av linux brukere verden over deler min mening, og har samme erfaringer som meg.)

Jeg sier ikke at Linux er det beste på alt, langt ifra, alle har sine sterke/svake sider. Prøv linux, prøv noe nytt! Gi det et par uker - du vil ikke angre.

For et år siden byttet jeg fra xp til ubuntu, tanken på å gå tilbake er absolutt ikke tilstede.

:)

Lenke til kommentar

Eg ville ha anbefalt XP no fram til sommaren då slepper microsoft ut SP1 til Vista som skal fikse ein del feil, der er noke par kompatibel problem med div program og drivere men ein god del er fiksa og dei resten jobber dei med ennda.

Lenke til kommentar

jeg synes en hel masse fungerer raskere på Vista enn i XP. Stabiliteten er også relativt bra Jeg synes det er deilig å bruke vista nå og en stor skuffelse når jeg er innom xp maskiner om dagen.

Folk som har problemer med å komme tilbake vet nok ikke helt hva de driver med. Det er ikke værre enn å installere xp igjen etter å ha formatert. Det skader jo ikke akkurat hardwaren din :)

Lenke til kommentar

frister å instalere Ubuntu på laptopen siden der bruker jeg på skolen og ikke til spilling. Men det er noen ting jeg lurer på:

Funker MS Word på Ubuntu?

Vil laptopen min takle Ubuntu?

Er driverne tilgjenlig for min pc?

Specs:

1,60 ghz Intel pentium M

512 ram

60gb hdd

Mobile intel Gm 915gm/gms 910 gml express chipset

Fujitsu Siemens Amilo Pro v2040

Endret av mesha
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at driverene innstalerer seg selv uten å si noe sikkert. Laptopen din takler helt sikkert Ubuntu, har prøvd linux på mye eldre maskiner enn det der. Når det gjelder Microsoft Office, så har du alternativet OpenOffice som både leser og skriver til .doc formatet. Det fungerer faktisk helt topp til sitt bruk. OpenOffice er somregel forhåndsinnstalert.

Lenke til kommentar
frister å instalere Ubuntu på laptopen siden der bruker jeg på skolen og ikke til spilling. Men det er noen ting jeg lurer på:

Funker MS Word på Ubuntu?

Vil laptopen min takle Ubuntu?

Er driverne tilgjenlig for min pc?

Specs:

1,60 ghz Intel pentium M

512 ram

60gb hdd

Mobile intel Gm 915gm/gms 910 gml express chipset

Fujitsu Siemens Amilo Pro v2040

8599718[/snapback]

Laptopen din vil kunne kjøre ubuntu helt utmerket.

En ting du må forstå er at når du går over til linux, bruker du ikke lenger elendige produkter fra microsoft.

Som nevnt ovenfor erstattes ms office av eksempelvis openoffive (www.openoffice.org), evenetuelt koffice, abiword osv. Alle er de umerkede programmer med samme/mer funksjonalitet enn ms office, samt at de støtter både ms sine lukkede dritt formater ( :hrm: ), samt åpne formater.

Lenke til kommentar

Hei. Selv bruker jeg nesten til dag både Windows Vista Ultimate Eng 32 Bit og Windows XP Pro+SP2 Eng. På den PC`en som jeg har Windows Vista på, så har jeg 2 GB Ram. Før hadde jeg 1 GB Ram på den maskina. Det fungerte forsåvidt fint det, men det går bedre med 2 GB Ram i Windows Vista.

På den maskina jeg har XP og Zenwalk på derimot, så har jeg bare 128 MB Ram og det er det absolutte minimum til XP :p. Ja det fungerer greit og fint, men så kjører jeg ingenting av effekter heller da.

Broren til en kompis av meg sier at han kjører Windows Vista på en PC med 512 MB Ram og det må isåfall være det absolutte minimum for Windows Vista iallefall :p.

Når jeg ser på maskinvaren din og Ram mengde så ville jeg gått for XP.

Som sagt kjører jeg Windows Vista Ultimate 32 bit med 2 GB Ram og det hakker faktisk litt ved tunge spill.

Ubuntu kan jo være en løsning på den PC`en, og ja. Du kan bruke Microsoft Office i Linux. Du må bare kjøre den igjennom Wine eller CrossOverOffice. Har selv prøvd det, og fikk litt problemer, men gadd ikke å sette meg noe særlig inni det der og da, så det skal sikkert gå bra. Fikk etterhvert starta Word mener jeg å huske.

Men hvis du skal kjøre Ubuntu bør du nok gå for OpenOffice ja.

Men en ting skal du vite. Siden at du faktisk bruker maskina til skolearbeid så regner jeg med at skolen din bruker Microsoft Office, og da tenker jeg meg også at de noe særlig oppdatert innen programvare, så derfor kjører de nok Office 2000, XP eller kanskje 2003, og ingen av dem støtter OpenOffice sitt dokumentformat. Altså .odt format. Derfor må du huske på å endre standard lagringsfilformat i OpenOffice fra odt til doc.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Har man hardare med 64bit støtte, dvs cpu, så er det klart man velger 64. Vista krever også mer ram, og så lenge man har 2GB holder det. Man merker noe forskjell mellom 1GB og 2GB, selv om 1GB skal holde det også.

De litt over 3mnd Vista har vært sluppet for retail salg, har støtten til hardware og annen programware kommet for fult. Om 3mnd tipper jeg det meste er på plass.

Noe annet er at noen tror de kan få drivere til 10år gamle kort osv til vista. I første omgang lager de drivere for det som er nyere og derfor mer sannsynlig vil bli brukt med vista. Produsentene kan ikke bruke timesvis på gamle komponenter. Du har jo ikke noe krav til å få støtte for hardwaren din annet enn i de OS som var oppgit da komponenten ble kjøpt. Riktig nok må en forvente at relatvt ny hardware som ble laget for xp for støtte i Vista :D

Lenke til kommentar

Fikk prøvd Ubuntu nå på den stasjonære pcen min. Starte Ubuntu opp men instalerte det ikke. Det funket ganske greit egentlig. Tror jeg skal prøve å instalere det på laptopen.

Men alle de effekten som finnes i Ubuntu, de kommer vel når du har instalerte selve operativsystyem på disken? Jeg fikk ikke fram noen effekter når jeg prøve med cden.

Men en ting jeg også lurer på er om alle formlene som finnes i MS Excel er det samme på som OpenOffice? Vi bruker often en del Excel i blant annet smafunssfag.

Jeg bruker også mye Power Point. Hvordan er det i Open Office?kan jeg lagre som samme fil .ppt?

takker for alle svar og innlegg

Lenke til kommentar

Du ma aktivere/installere effektene.

Min rangering er som folger

Linux

XP

Mac

Vista

Jeg provde faktisk en Mac forrige dagen, og jeg var eksepsjonelt god i det. Enn Vista, som faren min kjopte. Umulig.... og jeg har vaert windows-menneske helt til na. Na er jeg bi-OS :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...