Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan!

En stund siden jeg har programmert delphi nå, og har holdt meg til Delphi 6 for jeg likte ikke de nyere versionene. Gammel vane. Men tenkte å teste ut delphi 2007 nå snart.

Lurer da på om det er mulighet for å lage delvis gjennomsiktige former\knapper og objekter? Er godt vandt med å designe formen selv med photoshop(images), men har ikke fått til gjennomsiktig, noe lignende aero\vista style. Hvis du skjønner ;)

Har også hatt problemer med å lage former som ikke er firkantede, for når jeg lager f.eks ett rundt bilde og bruker som form i delphi, vil ikke rundingen bli klar og fin i ytterkant, men få masse stygge hakker og sånt. Vet ikke hvordan ejg fikser dette, så bruker bare firkanta designa former...

Skal da kjøres under winxp foreløpig, gjerne vista senere. (Vil programmene mine funke under både xp og vista uten modifikasjoner? Som sagt, snart ett år siden jeg har programmert, siden jeg er i forsvaret for tiden...)

Takk for hjelpen.. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svaret ;)

Pleid å bruke delphipages før, men har jo ikke programmert på ett år, så er litt ute av det akkurat nå :p

Men takk for hjelpen, og post gjerne opp gode resurssider ;)

EDIT: Transparant form er ikke hva jeg leter etter. Dette får jeg veldig fint til selv, men det jeg mente var delvis gjennomsiktig, slik som vista hvor man ser bakgrunden gjennom formen. Designer formen selv, men må få`n 50% gjennomsiktig eller noe...

EDIT2: Fikk til en lignende effekt nå ved å lage bildet med masse rosa pixler og ta rosa som transparant color.

Men klikker man da her, vil man 50% av gangene merke det som er bak formen, siden den er transparant... :p

EDIT3: Fant nå svaret, så da var det greit ;) Glassy Form v.1.0

Endret av Stianbl
Lenke til kommentar

I Delphi 7 kom det properties på formen for å styre gjennomsiktighet. De heter AlphaBlend (true/false) og AlphaBlendValue (0->255). Disse fungerer på XP, Vista og de fleste Win2K. Har du har en eldre versjon av Delphi enn Delphi 7, kan du alikevel få det til. Søk på SetLayeredWindowAttributes i msdn-library.

I Delphi 2007 har du også fått properties for å enable glass-effekten i Vista. Du kan da styre hvor bred glasskant du vil ha på de forskjellige kantene, eller om hele form'en skal være av glass.

-Vegar

Lenke til kommentar
I Delphi 7 kom det properties på formen for å styre gjennomsiktighet. De heter AlphaBlend (true/false) og AlphaBlendValue (0->255).  Disse fungerer på XP, Vista og de fleste Win2K. Har du har en eldre versjon av Delphi enn Delphi 7, kan du alikevel få det til. Søk på SetLayeredWindowAttributes i msdn-library.

I Delphi 2007 har du også fått properties for å enable glass-effekten i Vista. Du kan da styre hvor bred glasskant du vil ha på de forskjellige kantene, eller om hele form'en skal være av glass.

-Vegar

8603669[/snapback]

Takker, men jeg kjører Delphi 6. Vet ikke hvorfor jeg holder meg til 6, men liker den. Men fant en komponent som fikk transparant form i delphi 6 også, men ellers takk for hjelpen.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...