Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan polere en bil?


Anbefalte innlegg

Lurte ganske enkelt hvordan man polerer en bil trinn for trinn..

 

Først så må man vaske grundig og deretter polere men det jeg lurte på må man gjøre noe etter man har polert har hørt noe som å lukke porene i lakken etter polering hva er det for noe?

 

og hvordan skal man fordele og hvor mye poleringsmiddel? Har kjøpt en slik billig biltema apperat greie og dyrt poleringsmiddel.

Litt kjipt å ødelegge lakken også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se... Siterer fra Torhovbil.no:

 

1. Vask

Det første steget i å ta vare på bilen er å vaske den regelmessig. Bruk bilshampo m/voks da dette vil bevare glansen lengre. Unngå å bruke Zalo og lignende produkter da disse vil fjerne voksen fra bilen. Begynn med å vaske dekk og felger. Spray på felgrens og la den virke et par minutter, bruk en felgbørste for å løsne fastsittende skitt, spyl deretter av med vann. Ikke la felgrensen tørke. Dekkene vaskes med såpe og svamp. Bruk dekkfornyer på dekkene til slutt. Denne sprayes på etter at dekkene har blitt tørre og renner så bort av seg selv. Spyl bilen med en slange for å få bort løs skitt. Vask så bilen med såpe og svamp fra toppen og ned. Hvis det er mye asfaltflekker og vegsalt på bilen bør du vaske over bilen først med karosserirens (IKKE gjør dette hvis du ikke skal polere bilen etterpå). Avhengig av temperaturen kan det være lurt å vaske ett område av gangen, og så spyle av med rent vann. Det er viktig at såpen ikke begynner å tørke før du spyler den av. Husk å spyle hjulkassene samtidig. 

 

 

2. Tørk

Det beste resultatet oppnår du ved å bruke et pusseskinn eller en nal. Det finnes pusseskinn i mange varianter, men et pusseskinn laget av ekte skinn er det beste.

 

3. Polering

Start med å behandle alle gummi- og plastdeler utenpå bilen med gummi- og plastfornyer. Dette vil i tillegg til å rense også få frem glansen og hindre polishen fra å sette hvite merker. Hvis disse delene er sterkt falmet så kan du bruke støtfangerpolish (sort eller grå) for å få tilbake fargen. Hvis lakken er blitt matt og slitt anbefales bruk av lakkrens før polering. Denne renser forurenset og oksydert (matt) lakk. Poler så bilen med god bilpolish. Riper i lakken kan dempes ved bruk av polish med fargetilsetning. Spør en av våre ekspeditører hvilken som passer best for nettopp din bil. Både lakkrens og polish skal påføres på begrensede områder av gangen. Ta litt polish på polergarn eller polertørk og gni utover med sirkulære bevegelser. Desto mer du gnir jo bedre blir resultatet. la så voksen tørke til det blir en matt hinne og gni av med rent polergarn/polertørk. Voks som setter seg rundt emblemer og lignende fjerner du med en myk børste (tannbørste fungerer utmerket). prosedyren er lik både for lakkrens og vanlig bivoks. For et enda bedre resultat (og lettere jobb) kan vi anbefale bruk av en polermaskin når du bruker bivoksen. Denne brukes til både påføring av voks og for å polere den av Husk å bytte til ren klut på maskinen når voksen skal av.

 

 

4. Interiør

Begynn med å støvsuge bilen skikkelig. Bruk tekstilrens på seter og tepper. Dete sprayes på, gnis inn med en fuktig klut eller svamp, la så tørke og støvsug av igjen. Tekstilrens vil fjerne vanskelige flekker og skitt.

 

Plast, vinyl og gummidetajer

Bruk gummi - og plastfornyer på disse områdene. Hvis det er veldig skittent kan du vaske med interiørrens først. Bruk IKKE gummi - og plastfornyer på rattet eller pedalene da de blir glatte. Interiørrens beskytter også mot sprekker og falming av fargen samtidig som det blir blankt og pent. Vi har også gummi - og plastfornyer i matt finish for de som foretrekker dette.

 

Skinn

Skinnseter og - interiør (ike semsket) behandles med skinnfornyer.Dette smøres inn med sirkulære bevegelser med en ren klut, la så tørke og gni av med en tørr klut. Prøv på et lite område først for å forsikre deg om at det ikke misfarges. Beskytter mot falming, uttørking og sprekker.

Endret av HardwareGuru
Lenke til kommentar

Avfetting av bilen før polering:

 

Har ikke bilen din blitt polert på noen år så har du sannsynligvis masse asfaltflekker rundt hjulbuene og neders på dørene. Dette kan være bortimot umulig å få av med vanlig Turtle Avfettning. Jeg brukte terpentine på litt poleringsgarn og gnukket dette bort.. Det kan være litt av en jobb å rense og avfette lakken 100%.

 

Rubbes/poleres og så vokses bilen etterpå så ser den ut som ny ;)

 

Polerer man bilen hvert kvartal ser bilen alltid ny ut og det blir som regel ingen asfaltflekker som setter seg skikkelig..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjenner på bilen til fatter at den er ganske sandpapir aktig nederst ved dørene og på bakluka. Dette er vel salt og sånn som har satt seg litt. Han hadde den inne til polering hos et bilpleie firma forrig sommer. Men det blir sånn etter vinteren.

Men jeg kan vel ikke begynne å polere på det? Eller?

Hørt at det går av med lampeolje på en fille og gnikke.

Endret av elektroboy
Lenke til kommentar

ja, det funker sikkert det, jeg bruker terpentine.. men er vel noe av det samma greiene..

 

Pollerte bilen med metallic voks i dag, orka ikke stresse med alle asfaltflekkene, det som ikke gikk bort under vaskinga sitter der fortsatt.. Pollerte bilen på en halvtime for hånd, ser uansett nokså bra ut ;)

Lenke til kommentar
ja, det funker sikkert det, jeg bruker terpentine.. men er vel noe av det samma greiene..

 

Pollerte bilen med metallic voks i dag, orka ikke stresse med alle asfaltflekkene, det som ikke gikk bort under vaskinga sitter der fortsatt.. Pollerte bilen på en halvtime for hånd, ser uansett nokså bra ut ;)

9026368[/snapback]

Jupp. En halv time?? Det var da fort gjort ;) Jeg har ikke klart det under en time. Og jeg har tatt det for hånd, hehe.

Lenke til kommentar
ja, det funker sikkert det, jeg bruker terpentine.. men er vel noe av det samma greiene..

 

Pollerte bilen med metallic voks i dag, orka ikke stresse med alle asfaltflekkene, det som ikke gikk bort under vaskinga sitter der fortsatt.. Pollerte bilen på en halvtime for hånd, ser uansett nokså bra ut ;)

9026368[/snapback]

 

Skjønner ikke at du tørr å bruke så sterke stoffer på lakk.

Slutt å kjøpe drittprodukter som ødelegger lakken din. Kjøp heller en ordentlig shampoo og bruk clay, da slipper du å mate lakken med sterke stoffer som tørker ut lakken. Hvis skal bruke så sterke stoffer bør du iallefall ha en hard voks til 500kr som inneholder carnuba slik at oljene i lakken blir "fyllt opp"

Lenke til kommentar
Det var en proff bilpleier som sa at jeg kunne bruke det da. Han brukte det skjølv på bilen sin. Og det var ikke noe problem sa han. (Lampeolje)

9030127[/snapback]

Det hersker store forvirringer om begrepene rundt polering/voks, og bruken av disse. Det har jeg erfart etter noen år praksis hos en stor bilpleieimportør.

1. De mest kjøpte voksproduktene er kombinert rens/polish og voks. Mange anbefaler at du bør legge noe på dette igjen, men da er litt av poenget med "alt-i-ett-produktet" borte. Da kan man heller kjøpe en ren rens og legge en ren polish/voks på, eller dele opp denne prosessen også slik at man først renser, deretter polerer før man legger på voks.

2. IKKE bruk husholdningsprodukter. Jeg kan ramse opp ett uttall grunner, men det er ikke noe å diskutere, jeg har sett så sinnsykt mange lakkskader osv. Bruk produkter som er laget FOR lakk, TIL lakk.

3. Ikke bruk polergarn/twist, det blir aldri bra resultat av det, og det blir dyrere ettersom du bruker mye mer produkt enn nødvendig, og det legges på ujevnt.

4. Ikke bruk for mye produkt, normalt skal en flaske polish el.l holde til mellom 10 og 20 poleringer av en personbil.

5. Hold deg unna solen og regn, og sjekk temperaturen på både karosseri og luft. Ideelt burde den være på mellom 15 og 22 grader.

6. Spør noen som har peiling. (En som bruker lampeolje på lakken sin har DEFINITIVT ikke peiling, "proff" eller ikke.)

 

Jeg skraper bare litt i overflaten her, men jeg kan svare hvis noen har spm. Jobber ikke hos denne importøren lengre (sluttet i fjor) så jeg kan svare ærlig uten å reklamere for spesielle produsenter ;)

Lenke til kommentar
[

3. Ikke bruk polergarn/twist, det blir aldri bra resultat av det, og det blir dyrere ettersom du bruker mye mer produkt enn nødvendig, og det legges på ujevnt.

 

 

Haha.. Ja, polergarn er den sikre veien til swirls.. Skjønner ikke at de selger det en gang... :S

 

Syns egentlig at det er litt drøyt at brukere anbefaler sterke husholdningsprodukter til andre brukere.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
[

3. Ikke bruk polergarn/twist, det blir aldri bra resultat av det, og det blir dyrere ettersom du bruker mye mer produkt enn nødvendig, og det legges på ujevnt.

 

 

Haha.. Ja, polergarn er den sikre veien til swirls.. Skjønner ikke at de selger det en gang... :S

 

Syns egentlig at det er litt drøyt at brukere anbefaler sterke husholdningsprodukter til andre brukere.

9037760[/snapback]

 

Hvor lenge skal man vente før man tørker av poleringsmiddelet?

Lenke til kommentar
[

3. Ikke bruk polergarn/twist, det blir aldri bra resultat av det, og det blir dyrere ettersom du bruker mye mer produkt enn nødvendig, og det legges på ujevnt.

 

 

Haha.. Ja, polergarn er den sikre veien til swirls.. Skjønner ikke at de selger det en gang... :S

 

Syns egentlig at det er litt drøyt at brukere anbefaler sterke husholdningsprodukter til andre brukere.

9037760[/snapback]

 

Hvor lenge skal man vente før man tørker av poleringsmiddelet?

9041774[/snapback]

Det kommer an på luftfuktighet, temperatur og hvor mye poleringsmiddel du har brukt. Men så lenge du ikke bruker alt for mye produkt, (som veldig mange gjør) skal det være tørt i løpet av en time. Begynn å ta av voksen i samme rekkefølge som du la den på. (Tak og panser først, og så jobbe seg nedover.)

Lenke til kommentar
[

3. Ikke bruk polergarn/twist, det blir aldri bra resultat av det, og det blir dyrere ettersom du bruker mye mer produkt enn nødvendig, og det legges på ujevnt.

 

 

Haha.. Ja, polergarn er den sikre veien til swirls.. Skjønner ikke at de selger det en gang... :S

 

Syns egentlig at det er litt drøyt at brukere anbefaler sterke husholdningsprodukter til andre brukere.

9037760[/snapback]

 

Hvor lenge skal man vente før man tørker av poleringsmiddelet?

9041774[/snapback]

Det kommer an på luftfuktighet, temperatur og hvor mye poleringsmiddel du har brukt. Men så lenge du ikke bruker alt for mye produkt, (som veldig mange gjør) skal det være tørt i løpet av en time. Begynn å ta av voksen i samme rekkefølge som du la den på. (Tak og panser først, og så jobbe seg nedover.)

9042413[/snapback]

 

Ok. Jeg har alltid ventet i 3-4 min før jeg har tørket det av, bruker Turtle Wax. Jeg har ikke poleringsmaskin, men jeg regner med at man skal gjennom samme prosess uansett om man bruker maskin eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...