Zombane Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Noen som kan gi meg en grundig forklaring på forskjellen mellom : Lukket, åpen og bassrefelks basskasser? Det hadde vært veldig fint =) Selv skal jeg ha meg denne, og lurer på hva jeg skal gå for. Noen som har peiling? Jeg vurderer og gå for en 44 liter kasse lukket. http://lydibilen.com/product_info.php?cPat...&products_id=31 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 bare å regne ut hvor stor kasse du skal ha det,teknisk informasjon står jo der,så er bare å laste ned et regne program til basskassebygging,som du fyller inn den informasjonen,så får du antall liter kassen skal være på. eller bare spørre der du skal kjøpe den fra. jeg hadde nok kjøpt et annet element,finnes nok bedre subber til samme pris Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Enig med Oter, LIB er ikke noe å skryte av... Dynabel sine suber med samme chassi spiller mye bedre Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 bassrefleks/porta kasse. en kasse med en eller flere porter. portene må tilpasses elementet for at du skal få den peak'en du vil ha. altså på hvilket frekvensområde bassen spiller høyest i db. har du feil port til ett element kan du ende opp med ett ubrukelig lydbilde. riktig porting og størrelse/volum på kassa er viktig. lukket: helt tett kasse, også kalt trykk-kammer. spiller lavere enn en porta kasse. ved lik effekt, med samme element i samme bil, spiller en lukka kasse i teorien 3db lavere enn en porta. gir ett mer korekt lydbilde og penere lyd etter min mening. størrelsen på kassa er heller ikke så farlig som ved porta. man kan gjerne variere 10-20l etter hvordan type bass man liker. åpen: friluft? vet ikke om det er det du mener, men det er i såfall at elementene henger i f.eks hattehylla uten kasse under. du må ha spessielle elementer som er laget for det. du har også mange typer båndpasskasser, men det er vrient å få til. litt for proffene å bryne seg på. jeg har dynabel 10" med samme utseende og er godt fornøyd med dem, LIB kan jeg ikke utale meg om. Lenke til kommentar
Zombane Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 bassrefleks/porta kasse. en kasse med en eller flere porter. portene må tilpasses elementet for at du skal få den peak'en du vil ha. altså på hvilket frekvensområde bassen spiller høyest i db.har du feil port til ett element kan du ende opp med ett ubrukelig lydbilde. riktig porting og størrelse/volum på kassa er viktig. lukket: helt tett kasse, også kalt trykk-kammer. spiller lavere enn en porta kasse. ved lik effekt, med samme element i samme bil, spiller en lukka kasse i teorien 3db lavere enn en porta. gir ett mer korekt lydbilde og penere lyd etter min mening. størrelsen på kassa er heller ikke så farlig som ved porta. man kan gjerne variere 10-20l etter hvordan type bass man liker. åpen: friluft? vet ikke om det er det du mener, men det er i såfall at elementene henger i f.eks hattehylla uten kasse under. du må ha spessielle elementer som er laget for det. du har også mange typer båndpasskasser, men det er vrient å få til. litt for proffene å bryne seg på. jeg har dynabel 10" med samme utseende og er godt fornøyd med dem, LIB kan jeg ikke utale meg om. 8594615[/snapback] Takker for et utrolig bra svar der =) Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Dynabel DY 9412 og LIB 1212 er nok den samme høyttaleren med forskjellig merke på støvkoppen i midten. Er helt like og har nøyaktige like spesifikasjoner. Lenke til kommentar
Zombane Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 så det blir et bra kjøp da? siden dynabel sin koster litt mere Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) det trainman sier her er feil, etter hva jeg kan se. parametrene til dynabel's subber ligger som Pdf på eltek's sider. parametrene på Lib'en er jo så godt som uforståelige der de står, men det er jo endel forskjeller der. Dynabel's subber får stort sett skryt overalt, men de oppfører seg best i lukka kasser. i porta kasser vil du få blåselyder. Edit: Disse er litt tungdrevne og trenger endel effekt for å oppføre seg skikkelig. Endret 13. mai 2007 av smalltowngangster Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Av erfaring: - Lukket kasse gir raskere og tettere bass. Mer punch, og mer korrekt bass. Mer definert. - Portet kasse (rør) gir en dypere, høyere men også lenger og upresis bass. Mer romling liksom. Har selv en 12" i portet kasse nå, og har akkurat kjøpt en lukket kasse med to 12" i. Meget fornøyd med lyden og trykket i den nye. DEn sparker godt fra seg, selv om elementene som står i ikke er "top of the line". Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Har selv to stk LIB-1212 i bilen og de spiller utrolig bra. LIB-1212 har dual 4 ohm Voice Coil og Dynabel 9414 har single 4 ohm Voice Coil. Dette vil si at LIB-1212 har dobbel spole og Dynabel 9412 har enkel spole. Det som sies oppe i tråden om at LIB-1212 spiller dårligere enn Dynabel er bare tull. Skal du kjøpe nytt element og har forsterker fra før bør du se hvilket element som passer forsterkeren din best med tanke på tilkoblingsmulighetene og velge element derfra. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har selv to stk LIB-1212 i bilen og de spiller utrolig bra. LIB-1212 har dual 4 ohm Voice Coil og Dynabel 9414 har single 4 ohm Voice Coil. Dette vil si at LIB-1212 har dobbel spole og Dynabel 9412 har enkel spole. Det som sies oppe i tråden om at LIB-1212 spiller dårligere enn Dynabel er bare tull. Skal du kjøpe nytt element og har forsterker fra før bør du se hvilket element som passer forsterkeren din best med tanke på tilkoblingsmulighetene og velge element derfra. 8716797[/snapback] Da regner jeg med at du har testet dynabel sine også? Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har selv to stk LIB-1212 i bilen og de spiller utrolig bra. LIB-1212 har dual 4 ohm Voice Coil og Dynabel 9414 har single 4 ohm Voice Coil. Dette vil si at LIB-1212 har dobbel spole og Dynabel 9412 har enkel spole. Det som sies oppe i tråden om at LIB-1212 spiller dårligere enn Dynabel er bare tull. Skal du kjøpe nytt element og har forsterker fra før bør du se hvilket element som passer forsterkeren din best med tanke på tilkoblingsmulighetene og velge element derfra. 8716797[/snapback] Da regner jeg med at du har testet dynabel sine også? 8724526[/snapback] Ja det har jeg da en kompis har 2 stk dy9412. Jeg regner med at du har testet LIB-1212? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har selv to stk LIB-1212 i bilen og de spiller utrolig bra. LIB-1212 har dual 4 ohm Voice Coil og Dynabel 9414 har single 4 ohm Voice Coil. Dette vil si at LIB-1212 har dobbel spole og Dynabel 9412 har enkel spole. Det som sies oppe i tråden om at LIB-1212 spiller dårligere enn Dynabel er bare tull. Skal du kjøpe nytt element og har forsterker fra før bør du se hvilket element som passer forsterkeren din best med tanke på tilkoblingsmulighetene og velge element derfra. 8716797[/snapback] Da regner jeg med at du har testet dynabel sine også? 8724526[/snapback] Ja det har jeg da en kompis har 2 stk dy9412. Jeg regner med at du har testet LIB-1212? 8724751[/snapback] Selvfølgelig, ville vel vært dumt å spørre deg hvis jeg ikke hadde testet selv... Har solgt og montert bilstereo siden før de fleste her inne var født... Jeg har testet DY9412 og LIB1212 i samme bil, og med samme forsterker, og jeg synes DY9412 spiller klart best... Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har selv to stk LIB-1212 i bilen og de spiller utrolig bra. LIB-1212 har dual 4 ohm Voice Coil og Dynabel 9414 har single 4 ohm Voice Coil. Dette vil si at LIB-1212 har dobbel spole og Dynabel 9412 har enkel spole. Det som sies oppe i tråden om at LIB-1212 spiller dårligere enn Dynabel er bare tull. Skal du kjøpe nytt element og har forsterker fra før bør du se hvilket element som passer forsterkeren din best med tanke på tilkoblingsmulighetene og velge element derfra. 8716797[/snapback] Da regner jeg med at du har testet dynabel sine også? 8724526[/snapback] Ja det har jeg da en kompis har 2 stk dy9412. Jeg regner med at du har testet LIB-1212? 8724751[/snapback] Selvfølgelig, ville vel vært dumt å spørre deg hvis jeg ikke hadde testet selv... Har solgt og montert bilstereo siden før de fleste her inne var født... Jeg har testet DY9412 og LIB1212 i samme bil, og med samme forsterker, og jeg synes DY9412 spiller klart best... 8726667[/snapback] Rart at den forskjellen på at LIB-1212 har dobbel spole og dy9412 har enkel spole skal ha så masse å si, da elementete bortsett fra det er eksakt like. Som sakt kommer det ann på hvilken forsterker man eventuelt har fra før, men de fleste kjøper vel forsterker utifra hvilket element de har. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 De er ikke like, se på parametrene til de 2, så ser du at det er forskjell Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 De er ikke like, se på parametrene til de 2, så ser du at det er forskjell 8730108[/snapback] Hva er forskjellen på elementene utenom spolen da? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Du ser det selv her... Dog veldig rotete på LIB1212, men det er sånn det ser ut på siden dems... Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Du ser det selv her... Dog veldig rotete på LIB1212, men det er sånn det ser ut på siden dems... 8733783[/snapback] Om parameterene er forskjellig kan jo besvares med at eltek har eget testrom hvor de selv måler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå