Goldfish Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 I det siste har skjermen på laptopen min begynt å produsere grønne prikker, først i svarte områder, deretter i lysere farger. Et skjermbilde ligger her. De dukker først og fremst opp når det skjer noe i én del av skjermen, for eksempel at jeg flytter på et vindu, men forsvinner så snart jeg feier vinduet over dem. Siden prikkene synes på skjermbilder tviler jeg på at feilen ligger i skjermen. Jeg har sett at et par andre har hatt liknende problemer med Asus-maskiner, men de har såvidt jeg vet ikke funnet løsninger på problemet. Jeg installerte en ny minnebrikke for en snau måned siden. Har forsøkt å ta den ut, men det hjelper ikke. Jeg har også prøvd flere forskjellige skjermkortdrivere. Maskinen er en Fujitsu Siemens laptop med Radeon Mobility X1400 og Intel Core 2 Duo, og jeg kjører Windows XP x64 Edition. Jeg trenger maskinen sårt i ukene framover, så det er uaktuelt å sende den inn til reparasjon, i alle fall i nærmeste framtid. Alle forslag er hjertelig velkomne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg vil tippe at det kan være en av disse årsakene: - GPUen er defekt eller overopphetet - Skjermkabelen har en skade - Driverproblemer - Virus Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Skjermen min ser noen ganger sånn ut når jeg åpner et vindu over et videoavspillingsprogram.. Tipper et av "alternativene" til Simen1 er korrekt. Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Takk for alle svar. Det ser ut til at problemet har gått over av seg selv. Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Jeg var visst litt for rask der. Lurer på om det ligger noe i det, at GPUen blir overoppheta. Den var helt fin da jeg skrudde på i dag, så satt jeg litt i senga med den og prikkene poppa opp. Det skyldes verken virus eller driverproblemer, for de dukker opp i BIOS og andre oppstartsmiljøer som BartPE. Så, hva gjør jeg da? Jeg så noen fingermerker på en kjøleribbe sist gang jeg åpna laptopen. Kan noe sånt gjøre at det blir for hett for GPUen? Problemene dukka ikke opp før en stund etter at jeg hadde satt inn ny minnebrikke. Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 prøv å ta ut minnebrikka! 8601787[/snapback] Jeg har forsøkt det, men det hjalp ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Se om du finner et overklokkingsprogram for GPU'en som er mulig å underklokke med. Klokk den ned så mye som mulig og se om det hjelper. Hvis det hjelper så har du funnet feilkilden: GPU tåler ikke å kjøre på orginal hastighet over lengre tid. Altså en defekt GPU. I så fall kan du bruke maskina mens den er underklokket og utsette reklamasjonen til du har tid til å levere den fra deg. (NB. Det kreves at man reklamerer innen rimelig tid: 2 måneder fra man oppdager feilen) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Du kan jo se om vifta snurrer! (om den har aktiv kjøling da) Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Har fått sådana grønne prickar på ett gammelt x9600 kort (husker ikke helt vilket kort) och det var pga att vifta inte fungerade riktigt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 velkommen til gjengen! har litt erfaring med defekt vifte Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 13. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2007 Har klokka ned GPUen så mye det går, men det hjelper ikke. Vifta snurrer sakte nå, og noen ganger ikke i det hele tatt, men den er temperaturstyrt. CPUene (det er en dual-core) holder temperatur på rundt 60 grader. Jeg tror ikke GPUen har en temperatursensor, så den får jeg ikke sjekka. Kan det hende at det er CPUen som blir for varm? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 kan du ta av temperaturstyringen på GPU?? isåfall gjør det! Lenke til kommentar
mortensol Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Har akkurat fått min asus a6t tilbake fra service etter at jeg hadde slike grønne prikker på skjermen. Etter å ha lest rundt på forumet her, trodde jeg at det var noe feil på en ledning mellom grafikk kortet og skjermen, men det viste seg at hele hovedkortet måtte byttes. Det virker som det funker nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå