Gå til innhold

Noen spørsmål ang en ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en ekstern harddisk, (Western Digital 320GB My Book USB2.0) og det blir den første eksterne harddisken jeg noen gang har hatt og har dermed noen spørsmål:

Jeg var inne på HW.no og prisguiden og fant kommentarer til den eksterne hdd min. Der sto det at man "mister" 22 gb med plass. Dere kan jo se selv: se her

Er det noen måte på å få tilbake denne plassen?

Og ett annet spørsmål. Hvordan formaterer jeg fra Fat32 til NFTS som han forklarer i kommentaren her??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De 22 Gb er det ikke så mye å gjøre med, det er sånn med ALLE harddisker, at du mister plass.

Fant en liten ting ang konverter til NTFS:

( Men... Dette gjelder "Pro Edition 500GB USB2.0/Firewire 800"

Vet ikke om det er forskjell eller ikke. )

Filsystemet er det noe rudimentære Fat32. Her konverterer du enkelt til NTFS ved hjelp av program (Paragon) eller enda enklere: DOS-kommando.

For å ta det kjapt:

- Åpne "Kjør" i start-menyen.

- Skriv inn "cmd" (DOS åpnes),

- Skriv "convert F: /fs:ntfs".

Merk at "F:" her representerer navnet på den eksterne HD-plasseringen, akkurat slik C: som oftest er navnet på den lokale HD'en. Det kan hende den heter noe annet hos deg (f. eks. I: eller H:).

Prosessen tar et par minutter.

NB: Det er ikke mulig å konvertere tilbake til FAT32 etterpå (og heller ikke ønskelig, spør du meg).

Noen mer datakyndige folk som kan bekrefte dette?

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar
,12/05-2007 : 18:33]Det letteste er å formatera disken istaden for å konverterer filsystemet.

8596346[/snapback]

Fungerer dette på samme måte som vanlig formatering av intern hdd?

Trenger man Windows CD?

8596365[/snapback]

på samme måtte som med ein intern hdd.

Lenke til kommentar

Det er Microsoft som har gjemt unna de 22 Gigabytene dine. De gjør alltid det. Du får legge inn en brukererfaring i prisguiden på det Windows OSet du bruker og fortelle at det stikker av med harddiskplassen din.

Det finnes to standarder (en gammel og en ny) på hvordan man definerer tellemåten, Microsoft bruker ingen av disse og lager dermed haugevis med misforståelser og sinte kjøpere av harddisker. Det er ikke harddiskprodusentenes feil at Microsoft ikke klarer å telle rett på noen måter.

PS. Det hjelper ikke å skrive epost til Microsoft. De svarer ikke likevel. (Jeg har prøvd 3-4 ganger)

Lenke til kommentar

Har 500GB utgaven av den disken der. Den oppfører seg som en helt vanlig harddisk i windows og du kan på helt vanlig måte formatere den og gjøre den om til NTFS som du ville gjort med en intern harddisk.

(høyreklikk på disken i min datamaskin -> format ->velg NTFS og evt quick format -> OK)

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke angre på å formatere til NTFS fra fat32? vi bare være helt sikker...

8598058[/snapback]

Den største forskjellen fra FAT32 til NTFS er at du kan lagre filer større enn 4GB. visst du bare bruker windows så har du ingen ting å tape.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til. Er det vanlig at denne typen av eksterne hdd må har strømkabel, med tanke på at den er såpass stor eller kan man forvente at denne typen skal klare seg på strøm fra usb tilkoblingen? for meg spiller det ingen rolle, bare lurer litt jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...