Gå til innhold

Tenning til potetkanon

Anbefalte innlegg

Hei :) (Har redigert denne posten... Hadde først tenkt til å bruke kondensator og 9v batteri til tenninga i potetkanona, men bruker nå istedet piezo'en fra en lighter :) )

Driver og prøver å få til en god tenner til en potetkanon. Har brukt den lille piezo-saken fra en lighter for å få til dette. Den er kobla til to skruer som står inni forbrenningskammeret i potetkanona. Får en grei gnist på en halv cm inni kammeret. Problemet nå, er at jeg kun får tent gassen i kammeret en sjelden gang. Tror dette har med forholdet mellom gass og oksygen å gjøre, og ikke at gnisten er for dårlig...? Mulig jeg skulle brukt en annen gass også... (Bruker axe :p )

Takker for svar...

Endret av Elanes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker godt nå :) Må bare lufte skikkelig etter at kanona er avfyrt. I og med at jeg bruker en 1,5 l cola-flaske som forbrenningskammer, så er det ikke så lett å få skikkelig med oksygen inni... Hadde kanskje funka godt med ett lite hull til å bruke ei pumpe på hver gang jeg skal skyte...

Hadde egentlig lyst til å lage kanona i PVC, men i og med at jeg ikke har fått tak i PVC-rør som tåler trykket, har jeg måttet bruke andre ting...

Lenke til kommentar

Har drevet å eksprimentert med forskjelige gasser,,,,å fant ut at den beste var hår spray,,,den biligste typen egnet seg faktisk best :dontgetit:

Sikkert for at det er lite "hår spray stoff" og masse driv gass eller hva det heter.

Bare ett kjekt lite tips :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei :) (Har redigert denne posten... Hadde først tenkt til å bruke kondensator og 9v batteri til tenninga i potetkanona, men bruker nå istedet piezo'en fra en lighter :) )

Driver og prøver å få til en god tenner til en potetkanon. Har brukt den lille piezo-saken fra en lighter for å få til dette. Den er kobla til to skruer som står inni forbrenningskammeret  i potetkanona. Får en grei gnist på en halv cm inni kammeret. Problemet nå, er at jeg kun får tent gassen i kammeret en sjelden gang. Tror dette har med forholdet mellom gass og oksygen å gjøre, og ikke at gnisten er for dårlig...? Mulig jeg skulle brukt en annen gass også... (Bruker axe :p )

Takker for svar...

8591988[/snapback]

Stålull og 9-18V- er desidert det billigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...