Thoraxxx Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg har laget en liten publiseringsløsning hvor jeg har kategorier og underkategorier samlet i en database. Jeg ønsker å kunne endre rekkefølgen(id) på underkategoriene. Siden hovedkategoriene og underkategoriene ligger i samme tabell vil jeg tro at det blir kronglete å endre kolonnen id på underkategoriene. Går det ann å lage en ekstra kolonne som heter f.eks "underkat_id" hvor det hver gang jeg oppretter en underkategori, havner et egen nr. som blir satt inn automatisk? Da ville det være enklere å endre rekkefølgen på underkategoriene Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Vist du skal endre på grunn av stortering så vil eg anbefale eit eige felt til sortering. Ellers så trur eg ikkje det er mulig å ha to felt som auker automatisk i ein tabell. Endret 11. mai 2007 av Shadows0 Lenke til kommentar
-morten Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Tror nesten du må ha et eget sorteringsfelt ja, som starter på 1 for hver underkategori. Da kan du sortere hovedkategoriene med sin egen nummerserie, og hver underkategori for seg. (Og alt helt uavhengig av ID-feltet.) Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 Tror nesten du må ha et eget sorteringsfelt ja, som starter på 1 for hver underkategori. Da kan du sortere hovedkategoriene med sin egen nummerserie, og hver underkategori for seg. (Og alt helt uavhengig av ID-feltet.) 8592526[/snapback] Det er sikkert lurt ja, men hvordan kan jeg lage et sorteringsystem hvor sorteringsfeltet automatisk starter på 1. og fortsetter for hver underkategori?? Lenke til kommentar
-morten Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Du må gjøre alt det manuelt. Når du legger til første underkategori, så gir du det verdien 1. Når du legger til nye etter det, så finner du den største nåværende verdien med SELECT MAX(sort) osv. Så plusser du på 1 og bruker den når du setter inn. Og hvis du flytter en kategori oppover, så må du kjøre UPDATE tabell SET sort=sort+1 WHERE [over-kategori er lik $verdi] AND sort >= $ny_plass AND sort < $gammel_plass. Flytter du nedover må du ha sort=sort-1. Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Du må gjøre alt det manuelt. Når du legger til første underkategori, så gir du det verdien 1. Når du legger til nye etter det, så finner du den største nåværende verdien med SELECT MAX(sort) osv. Så plusser du på 1 og bruker den når du setter inn. Og hvis du flytter en kategori oppover, så må du kjøre UPDATE tabell SET sort=sort+1 WHERE [over-kategori er lik $verdi] AND sort >= $ny_plass AND sort < $gammel_plass. Flytter du nedover må du ha sort=sort-1. 8594417[/snapback] kan du gi meg et eksempel på det med oppdatere sorteringsfeltet? Vedlagt følger kodene jeg bruker for å lage kategorer, endre kategorier, og endre rekkefølge: endre_kategori.txt endre_rekke.txt ny_kategori.txt I databasen har jeg 5 kolonner: id type - navn på kategorien innhold - kategoribeskrivelse under - for underkategorier hvor man bestemmer hvilken hovedkategori den skal under sortering - har ennå ikke blitt brukt. Denne trenger jeg hjelp til Endret 12. mai 2007 av mariusmk Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 hva med a bruke time() som 2. sortering? Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 12. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2007 hva med a bruke time() som 2. sortering? 8595910[/snapback] Det har jeg tenkt på og jeg synes det er en god idè, men da kommer spørsmålet om hvordan man gjør det. En annen ting jeg lurer, som jeg har sett i en annen publiseringsløsning er at når man endrer rekkefølgen i kategoriene kan man redigere alle på likt. Hvordan gjøres det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå