Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva frakter denne slangen? (oppdatert)

gxi

Anbefalte innlegg

Har en slange som kommer opp fra bunnen av motoren, hvor jeg ikke ser hvor den kommer fra, går via en eller annen boks som faktisk ligner litt på et relè i størrelse og utforming, så går den inn i gasspjeldet. Jeg lurer virkelig på hva denne frakter.. virker nesten som at den har en viss forbindelse med drivstoffrailen i.o.m at det kan se ut som at det går en slange fra andre siden av gasspjeldboksen og inn i railen.

Bilder:

post-19072-1178913040_thumb.jpgpost-19072-1178913049_thumb.jpgpost-19072-1178913059_thumb.jpg

Jeg liker ikke å ha rare ting som jeg ikke vet hva er fornoe :p Jeg har mer jeg lurer litt på, så jeg kommer med det senere. Regner ikke med å få svar om jeg spør om alt samtidig.

Første spørsmål er oppklart.. neste spørsmål står i post #5.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest endel i Haynesboken ser dette ut til å ha noe med trykkreguleringen til drivstoffrailen å gjøre, altså at dette er en vakumslange. Dette injectionsystemet er ikke veldig godt forklart i boken, da den forklarer mest om et annet system.

Det er forøvrig ikke en Opel, men en Renault Laguna fra 97. Den har Siemens Fenix-5 injection-system (sequencial multipoint med "common rail" drivstofforskyning).

Lenke til kommentar

Fant noe i Haynes som kanskje kan ha noe med saken å gjøre?

Crankcase emission control

To reduce the emission from unburned hydrocarbons from the crankcase into the atmosphere, the engine is sealed and the blow-by gasses and oil vapour are drawn from inside the crankcase, throuh a wire mesh oil seperator, into the inlet tract to be burned by the engine during normal combustion.

Med andre ord; denne slangen frakter gasser som kommer fra motoren som istedet for å sendes ut i lufta blir sendt inn i luftinntaket for å bli brent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...