Gå til innhold

Er dansk Pilsner noe annet enn vanlig øl?

Anbefalte innlegg

Dansk Pilsner er veldig godt, mye mer smakfullt enn norsk øl. Og enn vanlig dansk øl synes jeg. Hva er dette "Pilsner"? Så i en butikk i danmark at de beklaget at de var tomme for "Pilsner" men det kom senere i løpet av dagen.. selv om jeg så hele butikken var proppfull av vanlig øl..

Så det er en forskjell? Og hva er den evt.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i Norge blir betegnelsen "pils" brukt som en ganske vag betegnelse på så så si alle lyse ølsorter. i stort sett alle andre land brukes det som en betegnelse på et veldig lyst øl.

ølprosenten er litt høyere i Danmark også, cirka 1 prosent mer ennd et som er vanlig i Norge. for ikek så lenge siden sa bryggerimesteren i Aass at ølet burde opp på dansk nivå (cirka 5.5-6% for å få skikkelig smak og det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
pilsner er jo "egentlig" en øl fra tsjekkia så vidt jeg husker. den heter så mye som Pilsner Urquell. Dette er den originale pilsen, kan hende det var den de ikek hadde igjen da du spurte.

det er ikke helt riktig. det er en by hvor denne øltypen er "oppfunnet" som har gitt opphavet til en type øl.

Lenke til kommentar
pilsner er jo "egentlig" en øl fra tsjekkia så vidt jeg husker. den heter så mye som Pilsner Urquell. Dette er den originale pilsen, kan hende det var den de ikek hadde igjen da du spurte.

8592224[/snapback]

Pilsner er riktignok fra Tsjekkia, nærmere bestem Plzen, som er en liten by ikke langt fra Praha. Men Pilsner Urquell er nok en litt for moderne pils til å kalles for den orginale pilsen.

Pils er rett og slett en lys fatøl, som kom på midten av 1800-tallet.

Pantera

Lenke til kommentar

Uansett er dette ølet veldig godt. Anbefaler alle å ta en tur til Praha, ta trikk en 20 minutters tid vekk fra bykjernen, finne en pubaktig sak, og nyte en pils fra fat. En halvliter koster rundt 8 kroner.

Regn med å bli kikket litt rart på, og komme i kontakt med lokalbefolkningen. Budweiser og Staropramen er øltyper som også bør prøves. I det hele tatt, øl- loffing i Praha er helt konge!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
i Norge blir betegnelsen "pils" brukt som en ganske vag betegnelse på så så si alle lyse ølsorter. i stort sett alle andre land brukes det som en betegnelse på et veldig lyst øl.

ølprosenten er litt høyere i Danmark også, cirka 1 prosent mer ennd et som er vanlig i Norge. for ikek så lenge siden sa bryggerimesteren i Aass at ølet burde opp på dansk nivå (cirka 5.5-6% for å få skikkelig smak og det er jeg enig i.

8591475[/snapback]

Ølprosenten i Danmark varierer jo veldig da, og det meste er under 5% og lovlig for nordmenn å ta med på øl-kvota. Er kanskje nettopp derfor de like godt lager det meste under 5%..? Veldig kjedlig at man ikke kan ta med f.eks. "sort guld" på ølkvota, må da gå på vinkvota.

Men det er noe med dette danske ølet uansett ølprosent! Det er bare mye mer smakfullt en det norske. Det er rett nok ikke alt som er like spesielt, men du kjenner det på lukta med en gang. Og ikke minst på lukta av rapen... Og smaken, sterk og fin ettersmak.

Og det er stor forskjell på Carlsberg tappet i Danmark enn i Norge eller Sverige.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...