Gå til innhold

Hvordan klokke Asus P5N-SLI

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg klokker på mitt hovedkort?

har vært inne i BIOS og gått inn på kategorien power men virker som opsjonen er låst siden jeg ikke for stille på noe..

hmmm noen som kan hjelpe meg?

jeg har en E6600 og er idle på 32grader. hvor mye bør jeg klokke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har Asus P5B, så om det er helt likt vet jeg ikke.

Bios-> Advanced -> cpu configuration og jumperfree configuration er det som er interessant.

Når du går inn der er mange alternativer "grå" og ikke kan endres, så du må "enable" (husker ikke hva det het, men det ser du).

Hvis du ikke vet hva du skal justere så les en 8-16 tråder om overklokking først så du ikke gjør noe du ikke skal.

kort oppsummert:

multiplier 9x

FSB 266 (standard)

ram divider 2:3

sett pci-e til 100mhz, pci til 33, og volt på ram kan godt være 2,1 og oppover.

Jsuter volten på cpuen først når du ikke får bootet med ønsket overklokk.

Så en FSB satt till 300 vil føre til klokk på cpu til 2,7ghz... Men husk, RAM-en følger etter FSB så sørg for at RAmen overlever klokkingen.

Lenke til kommentar

Takk takk.

Jeg fant det stedet der jeg kunne fikse å ordne:)

ser at jeg kan sette den AI greia på manuel så er det en annen opsjon under som heter overclock som jeg kan stille på 15% 20% 25% osv..

er det ikke bedre at jeg bruker den da?

for den FSBèn min sto på 1066 ikke 266

så jeg vet liksom ikke hva jeg skal stille på de forskjelige

Lenke til kommentar
jeg har samme hk og cpu som deg.. og du kan fint stille på fsben i biosen der det står 1066 til 1333 så får du 3ghz.. trenger ikke gjøre noe annet heller.. men sett den på unlinked..

8595059[/snapback]

Så kult!!

hvor finner jeg unlinked?

skal jeg ikke sette opp volt på ram eller noe annet heller?

kun FSB til 1333?

Lenke til kommentar

Ja når du går innpå jumperfree configuration så går du inn videre på fsb and memory elns.. og så setter du den øverste til unlinked og så fsb til 1333.. la ram og volt være så det er.. bare prøv.. men jeg kan selvfølgelig IKKE garantere noe for din pc da.. men det funker fint hos meg..

Lenke til kommentar
Ja når du går innpå jumperfree configuration så går du inn videre på fsb and memory elns.. og så setter du den øverste til unlinked og så fsb til 1333.. la ram og volt være så det er..  bare prøv.. men jeg kan selvfølgelig IKKE garantere noe for din pc da.. men det funker fint hos meg..

8595145[/snapback]

Tusentakk!

Jeg prøver det=) men hvis jeg vil klokke enda mer bør jeg kanskje ha extra vifter osv? og da må jeg stille på volt her og der?

Men takk igjen prøver først med 3Ghz =) blir nok bra:)

Vet du forresten hvordan jeg klokker skjermkort?

Jeg har gainward 8800 GTS GS

Lenke til kommentar

er ikke så inn på skjermkort.. Men du må nok ha en bedre vifte viss du kjører på den originale nå.. men den klarer 3ghz.. og du må nok stille ram og slikt viss du skal over 3.3-3.5 ghz... jeg har jklart å fått cpuen stabil på 3.4 ghz uten og stille på noe annet..

Lenke til kommentar
er ikke så inn på skjermkort.. Men du må nok ha en bedre vifte viss du kjører på den originale nå.. men den klarer 3ghz.. og du må nok stille ram og slikt viss du skal over 3.3-3.5 ghz... jeg har jklart å fått cpuen stabil på 3.4 ghz uten og stille på noe annet..

8595177[/snapback]

Så konge! nå kjører jeg på 3Ghz =) vil jeg merke dette i spill?

Hvordan klarte du 3.4 da? har du extra vifter?

Cpuen min er 37grader nå på 3ghz kan jeg mer da eller?

kan du tilfelle si hva jeg skal stille på?

Lenke til kommentar

Du kan jo selvfølgeli sette fsben litt høyere.. Akkurat nå kjører jeg fsb på 1450mhz uten og ha stilt noe på noe annet og har da 3262 mhz.. ser stabil ut så langt.. Men har du original vifte ? da tror jeg ikke at jeg ville gått noe serlig høyere..

Lenke til kommentar

8595177[/snapback]

Så konge! nå kjører jeg på 3Ghz =) vil jeg merke dette i spill?

Hvordan klarte du 3.4 da? har du extra vifter?

Cpuen min er 37grader nå på 3ghz kan jeg mer da eller?

kan du tilfelle si hva jeg skal stille på?

8595210[/snapback]

Hvordan sjekker du temperaturen på cpu da? vil anbefale å bruke everest, og se på kjernetemperatur!

Skal du klokke skjermkortet vil jeg anbefale riva tuner

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

Konge med jenter som er pc interresert! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker du temperaturen på cpu da? vil anbefale å bruke everest, og se på kjernetemperatur!

Skal du klokke skjermkortet vil jeg anbefale riva tuner

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

Konge med jenter som er pc interresert! :thumbup:

8595238[/snapback]

Hei =) Takk takk

Jeg bruker et program som heter Asus Probe II, det fulgte med hovedkortet.

kanskje jeg skal sjekke ut everest da for å få en sikker temp.

Tror du jeg kan klokke skjermkortet med mitt uten extra utstyr?

Det er en slikt GS ( golden sample kort ) som visstnok skal være klokka litt fra produsenten

Lenke til kommentar

Hei =) Takk takk

Jeg bruker et program som heter Asus Probe II, det fulgte med hovedkortet.

kanskje jeg skal sjekke ut everest da for å få en sikker temp.

Tror du jeg kan klokke skjermkortet med mitt uten extra utstyr?

Det er en slikt GS ( golden sample kort ) som visstnok skal være klokka litt fra produsenten

8595270[/snapback]

Selv om skjermkortet ditt er et GS så er det sikkert mulig å klokke det litt, men kanskje ikke så mye, prøve med noen få mhz av gangen.

så kan du prøve å kjøre 3dmark, eller et spill og se om du får noen artifacts, gjør du det, har du klokket for mye!..

Endret av marius883
Lenke til kommentar

Intel Thermal Analysis tool er også bra. Der kan du sette igang LOAD på kjernene i cpuen så du får "riktig" måling. Idle-tempen er ikke noe å rette seg etter.

Bruk dessuten IKKE andres temperaturmålinger som fasit, men bruk økning i tempen som veiledning. øker den med 15-20 grader på LOAD så er det på tide å skaffe seg bedre kjøling av cpu, kabinett og hk.

Kjør et test-program for å sjekke stabilitet etter hver overklokking, f.eks Orthos eller superpi 32m. En moderat klokk som <3,2gz er nok ikke problematisk uansett.

Rivatuner funker til klokking av skjermkort, men det følger med et program til nVidia-kortene (nTune) som er mye enklere å forstå for moderat klokking som jeg tror du er ute etter. 3 instillinger, gpu-frekvens, minne ferkvens og om du skal starte windows med overklokket skjermkort. Gå sakte oppover. 5-10mhz, kjør "test" og kjør 3dmark mellom hver oppgradering.

Bruk forresten en fersk installasjon av windows (jeg kjører to windows-versjoner på samme maskin, dual-boot, en til benching og en til alt annet) og restart maksinen mellom hver gjennomkjøring av 3dmark. Får du merkelig streker og fargeforstyrringer må du justere ned. Men kortet går neppe så mye opp i ytelse at du merker det i spill uansett. Mest for å skryte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...