Der Kommissar Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Religion, såfremt den ikke er noe voldsreligion (altså, á la Maya-ofringer osv), er vel ikke så ille i seg selv. Jeg vil nå heller si at det er oss mennesker som gjør religion til noe vondt. Satt på mediateket på skolen her om dagen, mens jeg venta på at neste time skulle begynne, og en kompis dro fram koranen fra ei bokhylle. Jeg kikka litt i den, og syntes i grunn den var skikkelig lik bibelen (av det jeg husker fra KRL-timene på barneskolen). Disse bøkene sier jo ingenting om alle disse latterlige lovene og reglene som diverse "religionstater" utøver. Nei, synes vi må ta lærdom av en South Park-episode (Påskespesial, 2007), hvor det viste seg at St. Peter (den første paven) egentlig var en kanin. Jesus mente nemlig at man ikke kunne sette et menneske inn som pave, da mennesker bare gjorde vonde ting osv. Dette burde gjelde i den virkelige verden også - bort med mullaer og paver, og la folk få dyrke sin religion for seg selv (kanskje en slags reformasjon skulle vært satt i gang i Iran?). Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Religion, såfremt den ikke er noe voldsreligion (altså, á la Maya-ofringer osv), er vel ikke så ille i seg selv. Jo, for man læres opp til å blindt akseptere fastsatte regler som er gitt av en overnaturlig skapning. Man kan ikke stille spørsmål ved Guds regler. Dette gir grobunn for ekstremisme. Man kan rettferdiggjøre hva som helst i religionens navn. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Så la oss kvitte oss med alt som kan føre til ekstremisme og krig og ikke grunnene til at det fører til nettop dette. Genialt. Man kan vell ikke legge skjul på at landet er bygget på kristne verdier (holocaust bare tull anyone?) og du skjønner sikkert poenget der så den billige retorikken dropper vi. Forresten artig at du svarer på at kristendommen i Norge ikke gjør noen skade på samfunnet med jo det gjør den, internasjonalt. Hmmm snodig. Argumentet ditt mot Der Kommiasr faller vell forsovet på sin egen urimelighet da vi har homofile kristne og mange som tror uten å praktisere alt som står i bibelen. Er kristen selv, men har ikke noe i mot homofile, jeg drikker og har dame så bryter vell på mange punkter men som de fleste andre praktiserer jeg slik jeg vil. Så ikke opplært til å tro blindt her nei Endret 13. mai 2007 av herzeleid Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Så la oss kvitte oss med alt som kan føre til ekstremisme og krig og ikke grunnene til at det fører til nettop dette. Religion er jo nettopp en av de viktigste grunnene, da det som sagt former måten folk tenker på. Man kan vell ikke legge skjul på at landet er bygget på kristne verdier Disse verdiene er ikke spesielle for kristendommen, men det er uansett irrelevant. Landet er også bygget på vold (tvangskristning, f.eks.), uten at det rettferdiggjør vold i dag. Historie er historie. Religion hadde en misjon da mennesket var mer primitivt og manglet kunnskap. I dag er det bare en stor hindring for videre fremgang. Forresten artig at du svarer på at kristendommen i Norge ikke gjør noen skade på samfunnet med jo det gjør den, internasjonalt. Hmmm snodig. Jeg sa aldri at kristendommen i Norge ikke gjør skade. Les hva jeg faktisk skriver. Religion er skadelig uansett hvor det er snakk om. Argumentet ditt mot Der Kommiasr faller vell forsovet på sin egen urimelighet da vi har homofile kristne og mange som tror uten å praktisere alt som står i bibelen. Nei, dette gjør ikke at religion ikke lærer folk opp til å blindt akseptere fastsatte regler som er gitt av en overnaturlig skapning. Om du velger å ignorere store deler av Bibelen og dermed ikke er en ekte kristen, så har ikke det noe med poenget mitt å gjøre. Er kristen selv, men har ikke noe i mot homofile, jeg drikker og har dame så bryter vell på mange punkter men som de fleste andre praktiserer jeg slik jeg vil. Så ikke opplært til å tro blindt her nei 8604192[/snapback] Konseptet religion er basert på blind tro og ufeilbarlige autoriteter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) Det er ikke Islam som er skyldig i dette. Men uansett, brutalt og unødvendig. Endret 13. mai 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Må nok desverre skuffe deg men volden de som er såppas gærne utfører forsvinner ikke fordi religionen gjør det. De finner bare noe annet. Ekte kristen? Javell. Kan man da si at den uekte kristendommen da er ok? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Koranen støtter jo dette! Vil dere ha koranvers så bare si i fra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Koranen støtter jo dette! Vil dere ha koranvers så bare si i fra. 8610681[/snapback] Bibelen gjør også det. i Gamle testamentet. Så du kan likegodt skylde på kristendommen nå som du er igang. Men sannheten er at selv om mange er kristne/muslimer så har de også sunn fornuft. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Ja, både islam og kristendommen er onde ideologier som bør bekjempes. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Ja, både islam og kristendommen er onde ideologier som bør bekjempes. 8612441[/snapback] Å kalle islam og kristendom for onde ideologier blir galt. De er begge ideologier som brukes for å rettferdige mye som er galt og de fører til splid og konflikt, men som ideologier er de ikke i utgangspunktet onde. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Å kalle islam og kristendom for onde ideologier blir galt. Nei, for de er onde. De inneholder nok ondskap til å gjøre dem onde. Dessuten er religion i seg selv et onde, da det legger opp til blind tro, ukritisk tenkning og å godta hva som helst fra en uangripelig autoritet. De er begge ideologier som brukes for å rettferdige mye som er galt og de fører til splid og konflikt, men som ideologier er de ikke i utgangspunktet onde. 8619866[/snapback] Jo, de er faktisk det. Søk etter "Root of all Evil" på video.google.com og ta en titt på disse. Dawkins forklarer det en del bedre enn meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå