Gå til innhold

RAID5 - invalid raid drive

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøper et PCI RAID kort som faktisk funker.  Sorry, men jeg ville ikke fortsatt å streve med en kontroller som allerede har bevist at den er upålitelig.

8593312[/snapback]

Det er greit nok, men jeg er interessert i å få tilbake dataene som fortsatt ligger der. Det må da være en måte å få gjort det på?

Lenke til kommentar
Måtte du bryte og bygge RAID-et på nytt?

8601059[/snapback]

Ja, måtte slette raid arrayet etter jeg hadde kopiert ut alt jeg ville ta vare på. Det stod ikke til å redde som en stasjonsbokstav.

Lurer fortsatt på hvordan det her kunne skje, men det gikk bra tilslutt ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
[...] men det gikk bra tilslutt ihvertfall :)

8602211[/snapback]

Godt å høre :)

Hva blir planene fremover?

Beholder du onboard RAID-løsningen (og sørger for jevnlige backups), eller velger du tilleggskorts-RAID?

Lenke til kommentar

Jeg tar en råsjangs og prøver igjen på samme kontroller. Dataene blir jo ikke mystisk borte, og nå vet jeg jo også hvordan jeg kan få det tilbake hvis det samme skjer igjen.

Skjer det samme igjen går jeg til innkjøp av en bedre kontroller til pci eller pci-x porten.

Vet du om noe billig og bra til pci-x porten, gjerne med en del s-ata porter?

Ordet burde absolutt spres om r-studio programmet, dette var rett og slett genialt :)

mvh

theck1

Lenke til kommentar

Mener du PCI-X, eller PCI-E? Jeg svarer for PCI-E i alle fall, siden jeg har lite erfaring med PCI-X.

Først og fremst ville jeg kjøp en SAS (Serial Attached SCSI) kontroller, heller enn SATA, siden SAS er kompatibelt med både SATA og SAS. I så fall vil jeg anbefale disse:

Adaptec RAID 3405 og Adaptec RAID 3805.

Hvis du av en eller annen grunn helst vil ha en ren SATA kontroller, så er Adaptec RAID 3085 en glimrende kontroller.

De er sikkert dyrere enn du ønsker, men jeg vet ikke om noe som er billig og bra på samme tid. Jeg har vært gjennom 3 low-end kontrollere fra HighPoint og 4 fra Promise og alle feilet innen få måneder, så for min del er jeg forlengst ferdig med denslags. Akkurat nå ligger denne (fra IT Butikken) klar til å settes inn i neste maskin.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for software RAID? Ytelsen på ett så lite array vil være tilnærmet likt, i hvertfall slik du kjører nå, som er RAID igjennom CPUen. Du har da ett RAID som fungerer uavhengig av posisjon i systemet, og uavhengig av kontrolleren. Sikrere kan det omtrent ikke bli, hvis du da ikke går fryktelig mye opp i pris.

Lenke til kommentar
Mener du PCI-X, eller PCI-E?  Jeg svarer for PCI-E i alle fall, siden jeg har lite erfaring med PCI-X.

Først og fremst ville jeg kjøp en SAS (Serial Attached SCSI) kontroller, heller enn SATA, siden SAS er kompatibelt med både SATA og SAS.  I så fall vil jeg anbefale disse:

Adaptec RAID 3405 og Adaptec RAID 3805.

Hvis du av en eller annen grunn helst vil ha en ren SATA kontroller, så er Adaptec RAID 3085 en glimrende kontroller.

De er sikkert dyrere enn du ønsker, men jeg vet ikke om noe som er billig og bra på samme tid.  Jeg har vært gjennom 3 low-end kontrollere fra HighPoint og 4 fra Promise og alle feilet innen få måneder, så for min del er jeg forlengst ferdig med denslags.  Akkurat nå ligger denne (fra IT Butikken)  klar til å settes inn i neste maskin.

8644478[/snapback]

Mener selvfølgelig pci-e :) Takk for svar og tips!

Hvorfor ikke gå for software RAID? Ytelsen på ett så lite array vil være tilnærmet likt, i hvertfall slik du kjører nå, som er RAID igjennom CPUen. Du har da ett RAID som fungerer uavhengig av posisjon i systemet, og uavhengig av kontrolleren. Sikrere kan det omtrent ikke bli, hvis du da ikke går fryktelig mye opp i pris.

8644535[/snapback]

Jasså? Trodde ikke software var noe særlig? Men tro kan jeg gjøre i kirken :p

Skal lese litt mer om det. Takker folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...