Gå til innhold

[Løst] Pc'en stenger ikke strømen helt av.

brg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bygd min første pc på mange år. En ting jeg lurer på er når jeg slår av maskinen via operativsystemet, så er det fortsatt strøm til tastatur og nettverk. Skal det være slik ??

Har et Evga 680i SLI hovedkort. Har oppdatert Bios, men det ga ingen endring.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei.

Var ikke sånn på det kortet jeg hadde, ihvertfall, men det er jo bare å skru av psu på baksida.

8591612[/snapback]

Ja med det er for tungvint, og det skal jo ikke være sånn. Liker ikke at ting ikke fungerer helt slik de skal.

Lenke til kommentar

Ja det skal være slik.

Det er +5VSB (Standby) som vil levere svak (lav maksampere) 5V spenning til diverse systemer. Blandt de finner du Wake-on-LAN, Wake-on-modem, Wake-on-keyboard, lys til strømindikator på hovedkort samt i noen tilfeller strøm til USB-kontakter.

Lenke til kommentar
Ja det skal være slik.

Det er +5VSB (Standby) som vil levere svak (lav maksampere) 5V spenning til diverse systemer. Blandt de finner du Wake-on-LAN, Wake-on-modem, Wake-on-keyboard, lys til strømindikator på hovedkort samt i noen tilfeller strøm til USB-kontakter.

8591754[/snapback]

Ok, stadig noe nytt. Er det noen måte jeg kan få den til å slå seg helt av bortsett fra styrings strøm til HK selvølgelig. Har ikke behov for å starte via nett eller tastatur.

Har satt i Bios at power on kun skal skje via power button.

Lenke til kommentar

Ehh...tror ikke det.

Skal vel være den strømmen på maskina, slik jeg forstod JohndoeMAKT. og når jeg tenker meg om er det helt rett det han sier :thumbup:

Jeg hadde jo feil på mitt kort, derfor jeg byttet.

Endret av Tramell
Lenke til kommentar
Ok, stadig noe nytt. Er det noen måte jeg kan få den til å slå seg helt av bortsett fra styrings strøm til HK selvølgelig. Har ikke behov for å starte via nett eller tastatur.

http://www.clasohlson.no/Archive/images/pr..._134735_433.jpg

Men at det går 5V gjennom deler av maskinen når den er "av" er nok ikke noe å være redd for. Akkurat det samme gjelder for mye annet dagligdags elektronikk.

Lenke til kommentar

Lyset på tastaturet skal vel lyse om man har aktivert power-on ved hjelp av tastatur. Noen hovedkort har vel dette satt opp som standard. Ofte gjøres det via en jumper på hovedkortet.

Og standbypower til hovedkortet skal man ha uansett. Det kan brukes til f.eks STR (suspend to ram). Som er en funksjon som lagrer alt til RAM når man slår av maskinen. Slik at når man slår den på igjen er man rett i Windows der man slapp sist gang.

En funksjon som brukes veldig mye på bærbare PC-er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Alle mine ting går av når jeg slår av maskinen. Har samme hovedkort som trådstarter. Jeg har ingen grunn til å tro at noe er galt med mitt kort. Hadde samme problem med razer-musa mi, men etter firmware oppdatering var det fikset. Ingen lys på tastaturet heller.

Jeg vil si at alt funker perfekt, selv uten lys når den er slått av.

Lenke til kommentar
Alle mine ting går av når jeg slår av maskinen. Har samme hovedkort som trådstarter. Jeg har ingen grunn til å tro at noe er galt med mitt kort. Hadde samme problem med razer-musa mi, men etter firmware oppdatering var det fikset. Ingen lys på tastaturet heller.

Jeg vil si at alt funker perfekt, selv uten lys når den er slått av.

8621389[/snapback]

Har lastet ned siste fimware og siste bios uten at det gjorde noen endring. Har nå sendt forespørsel til Evga idag, får se om jeg får noen tips derfra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Sikker på at du har koblet alt med strøm riktig i PC'n da?

EDIT: Ikke at det er lett å koble feil...

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Sikker på at du har koblet alt med strøm riktig i PC'n da?

EDIT: Ikke at det er lett å koble feil...

8622005[/snapback]

Tror det, det eneste jeg var itt usikker på var 4-pin strømkontakten mellom minne modulene og IDE kontakten. Var ikke sikker på om jeg trengte strøm på denne men satte inn strøm for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Den er spesielt til SLI-systemer. Du trenger ikke bruke denne. Personlig har jeg ingenting der. Prøv å ta den ut. Kanskje du er heldig.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at hovedkortet lar nettverkskort, USB-enheter, osv. stå på fortsatt når PCen er "avslått". Mange hovedkort vil derimot la være å gjøre det om man slår av funksjonene for "wake on keyboard", "wake on ethernet"; "wake on ...". Det er likevel ikke unormalt at de forbli påslått uansett. Er ikke så farlig uansett.

Det har INGENTING med strømforskyneren å gjøre. Det kan jeg bekrefte.

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig at hovedkortet lar nettverkskort, USB-enheter, osv. stå på fortsatt når PCen er "avslått". Mange hovedkort vil derimot la være å gjøre det om man slår av funksjonene for "wake on keyboard", "wake on ethernet"; "wake on ...". Det er likevel ikke unormalt at de forbli påslått uansett. Er ikke så farlig uansett.

Det har INGENTING med strømforskyneren å gjøre. Det kan jeg bekrefte.

8622265[/snapback]

Har slått av disse fuksjonene og ettersom fLeReK har samme kort som meg uten strøm til disse, så søker jeg videre. Skal prøve det med strømmen som han foreslår i morgen.

Det er nødvedigvis ikke et stort problem, men kan være en indikasjon om at noe ikke er som det skal på min maskin. Liker at ting oppfører seg som forventet.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt. Det er ingenting du trenger å bry deg om. Sansynligvis har èn av dere PS2 og den andre USB, som forklarer forskjellen.

4-pinskontakten er strømforskyning til CPUen. Den SKAL stå i, og det finnes ikke spenning i denne når PCen er avslått uansett.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar fra Evga:

Answered By Brandon A (5/15/2007 12:26:29 PM): Hello, This is normal for the majority of motherboard's out there. If you notice whens shutting down a computer, the Ethernet light will always stay on in the back of the computer. Majority of USB connected devices will stay on too, like the numlock button on your keyboard. It is normal, and no way to turn it off.

Slår meg til ro med det.

Takk til alle som svarte :thumbup:

Case Closed.

Endret av brg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...