Gå til innhold

Lykt : led dioder..


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Dette er kanskje helt feil forum å spørre på, men jeg har planer om å bygge en dykkelykt og er på utkikk etter led dioder som kan passe til dette formålet.

Altså det må være hvite led, men må ikke være for hvite da de skal gjennspeile naturen under vann, så "ekte" som mulig. Ser for meg et lyktehodet med 6 dioder med egne reflektore (vil ha mest mulig lys, med grense på 80w).

 

Så det jeg lurer på er om det forskjell på watten (som i en halogen pære) eller om alle led dioder er av samme styrke, og eventuellt hvor man kan kjøpe dette?

 

 

:hmm:

 

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Dette er kanskje helt feil forum å spørre på, men jeg har planer om å bygge en dykkelykt og er på utkikk etter led dioder som kan passe til dette formålet.

Altså det må være hvite led, men må ikke være for hvite da de skal gjennspeile naturen under vann, så "ekte" som mulig. Ser for meg et lyktehodet med 6 dioder med egne reflektore (vil ha mest mulig lys, med grense på 80w).

 

Så det jeg lurer på er om det forskjell på watten (som i en halogen pære) eller om alle led dioder er av samme styrke, og eventuellt hvor man kan kjøpe dette?

 

 

:hmm:

 

Mvh

Petter

8590870[/snapback]

 

fant noe på elfa som kanskje er aktuelt: http://www.elfa.se/no/index1.html

Lenke til kommentar

Nå er jeg verken dykkerekspert eller noen flinkis på optikk, men er det ikke slik at rødlig lys fra overflaten dempes i større grad enn blått? Og dermed vil du nok ha et "varmest" mulig lys, med noe høyere rødtoner for å gi en naturlig gjengivelse.

Per i dag finnes det ingen "hvite" LEDs, de inneholder mye mer blålige toner enn sollys og vanlige lyspærer. I hvilken grad dette er problematisk, vet jeg ikke.

 

EDIT: linken din til ELFA fungerer ikke, og jeg vil tro at det finnes bedre steder å handle slikt.

80W med LED er forøvrig ganske heftig mye. For å få en illustrasjon av effektiviteten til LEDs, og lystonen de har kan du kikke innom en sykkelbutikk. De fleste fører lyktmerket SMART og de har en 1W diodelykt. ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Så det jeg lurer på er om det forskjell på watten (som i en halogen pære) eller om alle led dioder er av samme styrke, og eventuellt hvor man kan kjøpe dette?

 

8590870[/snapback]

 

Det er sikker like mange forskjellige lysdioder som det er glødetrådpærer. Både i farge, størrelse og effekt.

 

Det er en rivende utvikling på LED-området og det kommer stadig kraftigere LED'er med stadig mer effektivitet.

 

De "enklest" tilgjengelige kraftige LED'ene er nok fortiden Luxeon sine Luxeon Star. Disse får du nå opp til 5W hos ELFA. Disse er forholdsvis kostbare i forhold til 3W LED'ene 244,- mot 64,- Det som er viktig å tenke på når man benytter LED'er er at de må drives med strømregulator og ikke spenningsregulator. Det enkleste er å kjøpe ferdig konstantstrømsregulatorer designet for LED's. Elfa selger bl.a. Luxdrive sin 3021 BuckPuck som er godt egnet til å drive flere kraftige dioder.

 

Et kjent problem som du nevner med hvite LED'er er fargeblansen. For Luxeon sine hvite leds er fargetemperaturen 5500K som kan bli noe høyt. En mulighet er da å koble inn f.eks. en rød diode til hver 4. hvite.

 

Hvis du ønsker å lage denne lampa for å spare penger mot å kjøpe en ferdig tror jeg nok du bør tenke deg om. DIY-prosjekter er sjeldent "lønnsomme" hvis man bare teller kroner. Men som et spennende prosjekt er det helt sikkert kanon.

 

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...