Gå til innhold

Hvorfor får jeg lav lyd? (7950GT+S-video+scart+TV)

Anbefalte innlegg

Jeg har koblet PC-en min til en TV, men lyden er så lav (må stille opp lyden ganske mye på TV-en). Kan jeg fikse dette på noen måte? Jeg prøvde å se en film på TV-en (som ble startet fra PC-en), men i tilleg til filmlydene, kom det en slik høy "dure" lyd fra TV-en. Kan årsaken til dette være at jeg måtte stille lyden opp en del på TV-en?

Jeg har koblet en S-video kabel fra mitt nvidia 7950GT skjermkort til en bilderørs-TV. Kablen er koblet til TV-en ved help av en scart adapter. Jeg har jo også en kabel som overfører lyd.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har et sterkt nok utsignal fra pc, vil tv`n begynne å brumme fordi forsterkeren i tv ikke har noe å jobbe med, og blir overbelastet.

Prøv å skru lyden skikkelig opp på pc`n.

Funker ikke det, så.....

Tror du må koble lyden via en forsterker i dette tilfellet, da jeg tror lyden ikke blir forsterket i tv.

Endret av Tramell
Lenke til kommentar

Hei :)

Hvilken utgang/inngang og kabel bruker du for å få lyden fra PC til TV?

De innebygde lydkortene i hovedkort er ikke så mye å skryte av, så det kan hende det kommer en del støy derifra. Men det er vanskelig å vite uten å høre hvordan det høres ut, og se hvordan du har koblet.

Som Tramell sier er det viktig å ha best mulig utgangsnivå på signalet. Ikke bruk programvare i PC for å skru på volumnivået. Sett dette på maks, og bruk volum kontrollen på TVen til å dempe signalet

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så god til å forklare, men jeg kan prøve :)

Jeg har et P5W DH Deluxe hovedkort, jeg bruker det innebygde lydkortet. Jeg bruker så en phono leding som jeg kobler til scart adapteren som er koblet til TV- en, det er også pohno i den andre enden av kabelen. Derfor har jeg en liten adapter som jeg kobler til en av lydutgangene til hovedkortet, adapteren gjør slik at jeg kan koble phono ledingen til PC-en.

Håper dette var mulig å forstå.

Lenke til kommentar

Som andre allerede har sagt:

1. Lydkort leverer svake utgangssignal = svak lyd fra TV'n din.

2. De fleste TVer har ultrakjipe forsterkerseksjoner = svak lyd fra TV'n din.

Når det gjelder durelyden: forsterkere forsterker ikke bare lydsignalet de blir matet med, men også støy fra strømnettet og til en viss grad omgivelsene (atmosfærisk støy, etc. Dette kan forhindres ved magnetisk skjerming av forsterkeren, men denslags bryr man seg ikke om i TVer). Hvis signalet inn er av vanlig styrke og forsterkeren er godt konstruert vil "støygulvet" (summen av støy fra forsterkeren) ligge langt under nivået på lyden som kommer ut og vil ikke høres. Hvis forsterkeren er kjip og lydsignalet svakt skjer det du beskriver - du må skru høyt opp og den iboende støyen lett hørbar i form av during, brumming el.l.

Edit - hvis du føler for å gjøre noe med problemet: kjøp en billig DAC (Digital to Analogue Converter), kjør lydsignalet ut digitalt fra PC'n og inn i denne og deretter ut fra DACen til TV'n. Problem solved.

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Jeg skal teste litt med det som er nevnt her. Hvis ikke jeg får det til så får jeg vel kjøpe meg en DAC.

severin20: Riktig, det har 8 kanals lyd. Jeg mener iallfall at jeg har alt riktig koblet til.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Nå vet jeg jo ikke hvor stor plass du har, hvor stort busjettet ditt evt. er eller hvor stor interessen for å få god lyd er, men her et par andre ting du kan gjøre.

1. Istedet for å koble DACen til TV'n kan du kjøpe et par ok aktive høyttalere og kjøre lyden ut fra DAC til dem. ALLE TVer har bedriten lyd, så det er kanskje noe å tenke på.

2. Om du har et stereoanlegg på samme sted som TV'n kjører du selvsagt lyden ut fra DACen og inn på anlegget.

Dårlig lyd fra en god film er som å finne kjønnshår i en Crème Brulèe. Ekle greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...