Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mest øknonomiske hastighet

Anbefalte innlegg

Noen som vet om steder hvor man kan sjekke hvor mye drivstoff en bil forbruker ved en viss hastighet? (Vet at det vil variere avhengig av giret du bruker, men det kan man vel oppgi.) Evt. ved hvilken hastighet L/mil er minst?

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... det er den hastigheten du har når du bare så vidt er borti gasspedalen i det høyeste giret som gir lavest forbruk.

8591416[/snapback]

Ja, det er vel kanskje det nærmeste man kommer uten noen kjørecomputer. Takk for innspillene!

Lenke til kommentar

For å ta et eksempel da; om jeg turer rundt i 70 på femtegiret (ca. 1750 omdreininger) på flatmark bruker jeg lite bensin. Det er vel det mest gunstige man kan gjøre, men det er ikke så stor forskjell opp til 80 på 2000 rpm heller.

Lenke til kommentar

Min Roomster har en relativt liten motor, 80hk TDI 1,4 liter. Ifølge det jeg har observert på kjørecomputeren er den mest økonomisk omkring 70km/t. Da ligger den på rundt 0,4 l/mil på flatmark. Bilen fåes også med 105hk TDI 1,9 liter, og jeg tror ikke den bruker noe mer med større motor. Kanskje til og med litt mindre i høyere hastigheter.

Den lille motoren henger forsåvidt greit med, men krever en del gearing for å hente fram dreiemomentet. Om jeg skulle ha kjøpt bilen i dag ville jeg ha valgt den største TDI versjonen. Den gir litt mer avslappet kjøring og litt færre gearskift.

Lenke til kommentar

Bilen til kona (Peugeot 307 HDi) bruker følgende

0,40 l/mil ved 60 km/h

0,40 l/mil ved 70 km/h

0,45 l/mil ved 80 km/h

0,50 l/mil ved 100 km/h

0,60 l/mil ved 120 km/h

Dette er avlest på kjørecomputeren.

Bilen min bruker litt mer, hehe.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...