Inc Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Jeg har mange spørsmål og er like grønn på excel som de fleste her er på strikking. -Spm.1. Kan ett excel datum som f.eks regneark for fortjeneste og moms lages på en slik måte at brukere kun kan redigere\endre de tallene de selv har puttet inn og IKKE de tall og formler som allerede er der? Flere spørsmål kommer ved en senere anledning. Endret 15. april 2008 av Inc Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Merk cellene brukeren skal få redigere -> Format -> Celler -> Beskyttelse. Fjern haken foran Låst. Deretter klikker du Verktøy -> Beskyttelse -> Beskytt ark og haker av de innstillingene du ønsker. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Supert! Ok, neste. Kan regnearket lages slik, at hvis "dato" kolonnen trykkes på blir datoene kronologisk i stigende eller synkende rekkefølge? (dette kan være timer, dager,kroner osv osv) Endret 11. mai 2007 av regga Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 Eh... Det tror jeg du nok finner ut av ved å bruke tre sekunder på å kikke på knappene rundt om i Excel. Stikkord: sortering. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Nytt spm. La oss si jeg har to excel filer. Den ene innholder priser på varer som reguleres flere ganger i året. Den andre excel filen blir på en måte ett resultat av den første filen. Altså, denne filen er ett regnestykkke med formler og oppgaver som jeg ønsker at skal hente sine verdi i fra excel fil nr 1. F.eks I en celle kan den være satt til å hente en verdi ifra ett annet excel dokument. Lar dette seg gjøre?? Edit: Ett annet spørsmål. f.eks: celle D2-G2 = F2 D3-G3 = F3 D4-G4 = F4 Hvordan får jeg til dette på flere hundre celler nedover uten å måtte plunke inn på hver eneste rad?? Endret 1. juni 2007 av regga Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Spm 1: Gå til cellen du skal ha verdien i, marker den, skriv = i den og klikk på cellen i det andre arket. Da lager den en link som gjør at den henter verdien fra det andre arket. Vil du skrive linken selv, er det noe sånt: "=arknavn!A1" Spm 2: Marker cellen med formelen. Trykk Control-C (Copy), marker de cellene du vil ha verdiene i, trykk Control-V (Paste). Den forandrer formlene automatisk nedover. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Nytt spm.La oss si jeg har to excel filer. Den ene innholder priser på varer som reguleres flere ganger i året. Den andre excel filen blir på en måte ett resultat av den første filen. Altså, denne filen er ett regnestykkke med formler og oppgaver som jeg ønsker at skal hente sine verdi i fra excel fil nr 1. F.eks I en celle kan den være satt til å hente en verdi ifra ett annet excel dokument. Lar dette seg gjøre?? Edit: Ett annet spørsmål. f.eks: celle D2-G2 = F2 D3-G3 = F3 D4-G4 = F4 Hvordan får jeg til dette på flere hundre celler nedover uten å måtte plunke inn på hver eneste rad?? 8754624[/snapback] Start med å klikke på cellen hvor du vil sette inn data. Trykke på "+" og flytt over til regnearket hvor du skal hente dataen. Klikk på cellen som innholder data og trykk Enter. Du har nå opprettet en kobling mellom de 2 regnearkene. Endrer du data i regnearket (priser) oppdateres regnearket med formler (når det åpnes). Du kan også velge oppdater data hvis regnearket er åpnet. EDIT: Obs! Så at det er svart på dette Endret 1. juni 2007 av HiSpeed Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Spm 1: Gå til cellen du skal ha verdien i, marker den, skriv = i den og klikk på cellen i det andre arket. Da lager den en link som gjør at den henter verdien fra det andre arket. Vil du skrive linken selv, er det noe sånt: "=arknavn!A1" 8755279[/snapback] Supert! Men må den filen være åpnet eller holder det å linke til den? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Folk blander litt begreper her og går i surr med regneark og arbeidsbøker. En Excel-fil er en arbeidsbok og en arbeidsbok kan bestå av mange regneark. En referanse til et annet ark i samme bok ser slik ut: =Arknavn!A1 En referanse til en annen bok som er åpen ser slik ut: =[filnavn.xls]Arknavn!A1 En referanse til en annen bok som er lukket ser slik ut: =C:\Fullstendig_bane\[filnavn.xls]Arknavn!A1 Du behøver ikke ha den andre boken åpen, Excel viser riktige referanser uansett og spør eventuelt om du skal oppdatere de koblede dataene. Endret 10. juni 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Ok, Å printe ut det som jeg har merket var litt vrient. Har noen områder med celler som jeg kun ønsker å printe ut, problemet er at de kommer ut på ditto like mange sider selv om det er plass til alt på ett ark? Har prøvd litt med "set print area" men får ikke alt ut på ett ark.. Endret 12. juni 2007 av regga Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Har du tilpasset utskriftsområdet under Vis og Sideskiftvisning? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Du klarer ikke å få et sammensatt område til å flytte/samle seg på utskrift. Kan du ikke lage et eget ark med formler som henviser til cellene plassert der du vil ha dem, og så skrive ut det istedet ? HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Du klarer ikke å få et sammensatt område til å flytte/samle seg på utskrift. Kan du ikke lage et eget ark med formler som henviser til cellene plassert der du vil ha dem, og så skrive ut det istedet ? HTH. Beste hilsen Harald 8857482[/snapback] Jo, men vil ikke det bli tungvindt når det er forskjellig fra fra gang til gang hvilke celler som skal printes ut? Funger det å bruke "hide" på områdene som ikke skal printes? Endret 14. juni 2007 av regga Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jo det blir tungvint. Når det gjelder Hide og slikt; du får prøve deg frem. En annen løsning vil være å endre designet slik at det som skal skrives ut ligger samlet -det er vel ting som logisk hører sammen siden du skal ha det på et papir. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Inc Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Skal endre prisen på en god del celler. Skal legge på 8% og hvordan gjøres det? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Skriv '1,08' i en blank celle. Kopier denne cellen. Merk området med priser som skal økes og velg Edit - Paste Special - Multiply. Lenke til kommentar
amess Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Nytt spørsmål angående excel, tar det her. Jeg har 2 kolonner med tall. den ene er på 18000 celler og den andre på 2000, jeg skal gjøre sånn de tallene som er like i begge kollonene skal fjernes. er dette mulig å skrive en =code for i excel eller må jeg som jeg har gjort til nå, se på den ene kolona og søke på tallet for å se om jeg finner en eksakt samme tall? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Spm.1 Har en masse forskjellige celler\rader og kolloner som skulle vært kopiert til ett annet ark, det går ikke da "kopier" funksjoene ikke funker uten å måtte kopiere hele innholdet. F.eks rad 3,7,8,9, 0g 11 skal kopieres til ark2, Hvordan? Endret 15. april 2008 av Inc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå