Gå til innhold

Skurring i splitter nye F6. (Diskanten eller amp?)

Anbefalte innlegg

Jeg fikk mine Dynavice Magic F6 i dag. Først veldig glad, og så veldig skuffet, for det er merkbar skurring fra diskanten i begge høyttalere, selv når de ikke spiller, når kanalen er dempet osv. Nå skal det sies at de helt tydelig har fått litt juling grunnet elendig emballering, jeg vet ikke om det kan ha noe med saken og gjøre.

Forsterkeren er noen år, men den fungerte fint da den ble brukt sist i forfjor. Er det bare å sende de tilbake eller er det en måte jeg kan utelukke forsterkeren på først for sikkerhets skyld? Det frister ikke å bruke en evighet på å få tak i jmdata hvis det mot formodning ikke er høyttalerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, det er skurringa har et jevnt volum selv om du demper volumet helt ned og ikke hører musikken mer? Og skurring fortsetter når det ikke er noe musikk som spilles, slik som når forsterkeren bare påskrudd uten noe signal inn fra PC, CD-spiller, e.l.?

I så fall vil det mest sannsynlig være forsterkeren.

Høyttalere kan ikke produsere strøm selv og må derfor få denne fra forsterkeren. Høyttalere kan dermed ikke lage konstante skurrelyder på egenhånd, og da kan slikt kun oppstå om forsterkeren supplerer de med strømmen (lydsignalet) for å lage de lydene.

Selv om en forsterker er påslått men ikke har noe signal å forsterke, så vil den ikke mate høyttalerne noe strøm. Det er derfor det er helt stille i høyttalerne; ingen strøm = ingen energi = ingen bevegelse i elementene = ingen lyd. Men om forsterkeren er defekt kan den fortsatt avgi strøm ut på høyttalerutgangene selv om det ikke er noe signal inn.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Så, det er skurringa har et jevnt volum selv om du demper volumet helt ned og ikke hører musikken mer? Og skurring fortsetter når det ikke er noe musikk som spilles, slik som når forsterkeren bare påskrudd uten noe signal inn fra PC, CD-spiller, e.l.?

8590668[/snapback]

Korrekt. Hva slags defekt kan dette være snakk om? Det må nevnes at den kanskje burde ha vært "støvsugd", men er det sannsynlig at det vil hjelpe i det hele tatt?

Hadde håpet det var høyttalerne. Forsterker blir dyrere+ høyttalerne har fått så mange hakk og riper at jeg er fristet til å kreve nye uansett. :(

edit: Kan høyttalerne ta noe skade av dette? Skurringen er plagsom, men ikke så plagsom at jeg ikke vil bruke dem inntil videre...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si hva som kan være i veien. Det kan være alt fra jordingsfeil i det elektriske anlegget i huset ditt til en dårlig loddekontakt en plass i forsterkeren.

Men jeg vil råde deg fra å bruke de nye høyttalerne på den forsterkeren i tilfellet det oppstår likespenning i lydsignalet. Da ryker diskantene fort.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Det er vanskelig å si hva som kan være i veien. Det kan være alt fra jordingsfeil i det elektriske anlegget i huset ditt til en dårlig loddekontakt en plass i forsterkeren.

Men jeg vil råde deg fra å bruke de nye høyttalerne på den forsterkeren i tilfellet det oppstår likespenning i lydsignalet. Da ryker diskantene fort.

8590889[/snapback]

Ingen musikk på meg med det første med andre ord. Det kan godt hende det er noe merkelig med jordingen her i huset. At det plutselig skulle løsne noe i forsterkeren har jeg vanskelig for å tro. Jeg tok av lokket og kikket nedi, men det ble jeg ikke mye klok av. Det spørs vel om det er noe håp for å få fikset en gammel forsterker fra 70-tallet.

Forsterkeren gir lyd (i diskantelementet i hvert fall) selv med volumkontrollen dempet helt, og aux-inngang valgt (uten noe i aux-inngangen). Æsj, dette var skikkelig surt. Gledet meg til god musikk nå.

Lenke til kommentar

For å prøve å utelukke en kildene ville jeg tatt en tur på et loppemarked hvis det var i helga, funnet noen høyttalere og en billig forsterker, slik at du kan kryssteste.

Får sikkert forsterker og høytalere til en hundrings på loppa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...