Gå til innhold

Hva skjedde med Footplant-teknologien?


Anbefalte innlegg

Sony viste denne teknologien for en tid tilbake i et basketspill. Det er vel ikke de som har utviklet den, men de viste den fram hvertfall.

Den fungerer slik at spillkarakterer ikke sklir rund i spillet, både i trapper og når de snur seg. Bena henger altså fast i bakken. Så det er en slags tyngdekraft i spillet.

 

Tenkte kanskje at f.eks Gears of War, Resistance: Fall of Man, GRAW2 og RS: Vegas ville bruke denne teknologien, men jeg syntes disse også glir rundt i landskapet, dog mindre enn før.

 

Er det noen som vet om denne teknologien er i bruk eller om det foreløpig finnes kun finnes en "light"-versjon som brukes i next-gen-spill? Gjerne en nettside eller en liste over spill som bruker denne teknologien.

 

Poenget er at jeg er lei av personer som glir rundt på brettet, det har blitt bedre ja, men fremdeles er det irritasjonmoment

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel egentlig aldri en teknologi. Så vidt jeg vet var det en feature i et av EA Basketspill. Vanlig feature som ble hypet som teknologi. Tror alle de nye NBA live spillene har/får dette.

 

Strengt tatt så trengs det egentlig ikke noen egen motor etc for dette. Mye kan fikses med gode animatører. "Moonwalking" osv har mye å gjøre med run speed i spillet og speed'n på animasjonene ikke passer sammen.

 

Men det er vel ikke bare dette du mener, det finnes jo såklart situasjoner som oppstår når figurer snur seg og lignende, står i skrått terreng, eller når en animasjons sekvens slutter og den neste begynner (Gears of War, du løper mot cover, trykker knappen, Marcus går i "cover stilling" før han har nådd veggen. Han ender opp med å "skli" langs bakken de siste meterne) Men dette er heller ikke altfor vanskelig å løse, du trenger ikke en egen motor for dette.

 

Men jeg tror nok at dette vil bli mindre og mindre med tiden. Ikke pågrunn av spesifikk teknologi, men pågrunn av at mange spill begynner å gå over på "procedural animations" slik som f.eks Crysis kommer med. Og at flere og flere inkompetente animatører blir luket ut :p (Håper jeg) Der de fortsatt trengs, siden mocap blir mer og mer vanlig.

Lenke til kommentar
Men jeg tror nok at dette vil bli mindre og mindre med tiden. Ikke pågrunn av spesifikk teknologi, men pågrunn av at mange spill begynner å gå over på "procedural animations" slik som f.eks Crysis kommer med. Og at flere og flere inkompetente animatører blir luket ut  :p (Håper jeg) Der de fortsatt trengs, siden mocap blir mer og mer vanlig.

8650578[/snapback]

Procedural (Real-time) animation

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...