Gå til innhold

Hvordan vaske en katt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan flere her si "man skal ikke vaske katter" men senere skrive "jeg har vasket katten x-antall ganger". Dobbelmoral.

 

Katter trenger en sjelden gang bad, hvis den har skittnet seg til på en måte at den trenger assistanse.

8669704[/snapback]

 

eller når den har havnet i møkka-kjelleren... lukta gikk ikke bort på flere uker, selv om tanta mi vaska den 3 ganger :ermm:

Lenke til kommentar

Du trenger da ikke vaske katta regelmessig, du kan vaske katta når den faktisk er skitten. Katter er svært renslig, og de vasker seg konstant. Du kan gjerne buste av den hvis den er dekket i sand(praktisk hvis den går i huset også), men den kan svært enkelt vaske seg selv.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

En gang da jeg var ganske mye yngre helte jeg en relativt stor mengde sjampo over ryggen på den ene katta mi. Ville bare gi henne litt godlukt... :roll: Det var første og eneste gang hun har blitt vaska. Pappa måtte trø til med hansker og greier. En kan ikke akkurat si at hun likte det... Foretrakk nok å selv stå for vasken ja... :p

 

Dattera hennes, som nylig døde ble vaska flere ganger mot slutten av sin levetid...

Dette p.g.a at hun flassa noe jævlig!

Lenke til kommentar

veldig lurt å ha klorestativ :yes: jeg har det til mine 4 katter, de er både "ute" og "inne" katter. Klørne er helt fine å klorestativet skåner div møbler, stoler osv når de er inne. :!: Spør om å få sprayet det litt med kattemynte, det gjør det litt mere innteresangt å bruke for katten.

Lenke til kommentar
Sier litt om hvor katten din har det da. Og hvilken slags eier du er.. Stakkars katt.

8639006[/snapback]

Nei, det vi får vite her er at Storleer ikke har peiling. Vanlige katter trenger ikke, og liker ikke, å bli vasket. Av og til er det dog nødvendig.

 

Pusen vår kom hjem en gang etter at hun tilsynelatende hadde ramla oppi et spann med myse på nabogården. Det lukta relativt stramt. Inn til byen, kjøpe kattesjampo, på med arbeidshansker og opp i badekaret (hele familien må trå til når kattevasking står på programmet). Det ingen fortalte oss var at sjampoen var tyntflytende, veldig drøy og godt parfymert, så da mamma helte på flaska for å påføre stoffet, endte det med at mer eller mindre hele flaska kom ut. Katten ble ren til slutt, me den luktet kunstig banan i flere uker etterpå.

Lenke til kommentar

Det har vært katt i huset så lenge jeg har levd. Jeg er nå på mitt 26 år og har enda tilgode å ha behov for å vaske en eneste katt. Alle kattene vi har hatt har vært langhårete skogkatter og pelsen deres har bestandig vært fin.

 

Hvis du gir kattene riktig mat og børster pelsen deres så klumper ikke pelsen seg. og skulle pelsen klumpe seg så klippes slike klumper enkelt ut med en liten saks. Jeg har aldri opplevd at kattene har trengt hjelp til vasking i mine 26 leveår, så det er veldig merkelig hvis du trenger å vaske katta di ofte! Hvis det er behov så finnes det katteshampo, men det er mulig at andre milde såper eller "såper som er såpefri" funker.

 

Å klippe neglene til en katt er som å klippe fingrene av deg, så det bør du absolutt ikke gjøre! Kjøp heller ett klorestativ som katten kan klore på. Hjemme hos oss så har det gått hardt utover sofaen helt til vi skaffa stativ til kattene.

 

Det er IKKE en hund du har skaffet deg, men ett dyr som stort sett klarer seg selv.

Lenke til kommentar

Har hatt mange katter. De to siste har jeg vasket. (Perser og Maine Coon)

Den nest siste ble veldig problematisk da vi ikke vasket den før den var blitt stor. Dette var en perser og pelsen ble litt flokete :S Maine Coone’en vasket vi fast ca 1 gang i mnd'en fra den var relativt liten. Det gikk helt fint. Ingen problem. Skal ikke si den likte selve vaskingen, men den protesterte vertfall ikke. Tørkingen etterpå ELSKET den. :p

 

PS: Kjøp spesialsjampo på dyrebutikken.

 

EDIT:

Mange som sier at man ikke skal vaske katten sin. "De klarer jo seg selv". Dette er forskjellig fra katt til katt. Enkelte katter kan det være lurt å vaske en skjelden gang i tillegg til den vanlige kambingen.

 

Jeg måtte barbere nesten hele katten min pga den hadde så sinnsygt med floker i pelsen. Var umulig å greie den. Her hos dyrelegen  :D

8614696[/snapback]

post-125493-1180358802_thumb.jpg

Endret av skraml
Lenke til kommentar

Katten til pappa har havnet gjødselkjelleren et par ganger. Hver gang har pappa bært katta i dusjen, holdt katta i nakken og dusja katta forsiktig med vann som er litt høyere enn kroppstemperatur. Unngå å sprute vann i ansiktet på katten. Katta er kanskje litt vill av seg til å begynne med, men roer seg etter hvert. :p

Lenke til kommentar
Du skal jo ikke vaske katten da din nabb...

 

Hatt katte i 6år, aldri vaska hu....

8590014[/snapback]

 

jævla nabb. om katten er langa-håra og har grist seg jævelig til i et eller anna, så må den i allefall vaskes om du skal ha den i huset..

 

skal heller ikkje forundre meg om den slutter å røyte litt etter ein dusj..

Lenke til kommentar

Mine foreldre har en langhåret katt også. Har rotet seg ned i gjødselkjelleren et par ganger da vi fikk den.

Ble et par bad på den etter det, vi brukte natusan kids, barneshampo. Den virket ganske bra. Luktet ganske godt en stund etter hvert bad, værste med hele greia var at det virket som om den likte å bli badet etter hvert...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du vaske katta? De vasker seg helt fint selv...Hvis den ikke har gnudd seg inn i masse dritt som den ikke rekker til selv. så skal du bare la vær å vaske katta. Men om du absolutt må så kjøp dyreshampo på dyrebutikken eller hos veterinæren. Vanlig shampo skader hårene til katten og spesielt huden den har!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...