Zhyper Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Hei, Har akkurat fått meg et Canon PowerShot G7 og er fornøyd med det sålangt. Må innrømme at jeg har så og si ingen erfaring med å ta bilder, men syns det virker veldig spennende. Er veldig mange begreper som skal inn og ikke helt enkelt å stille inn alle innstillingene for å få bildene slik jeg ønsker. Et av problemene er lyse områder på motivet hvis det er mørke omgivelser. Her er et eksempel: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Noen som har noen tips til meg?=) Alt hjelper:D Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Kamera måler lyset i kjelleren og eksponerer deretter. Lyset utenifra er så mye sterkere at det blir hvitt. Skal lære deg et nytt ord du kanskje vil høre igjen; utbrent Vil du lære mer om foto kan jeg anbefale å finne en bra bok og ellers finnes det mye foto ABC på nett også. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 hvordan fikk du til den funksjonen "klikk her for å se/fjerne innhold"? Og, som ragamuffin forteller her; at lyset utenfra er sterkere enn fra der du står, prøv med en annen vinkel for å få solen "bak" deg på en måte =) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 hvordan fikk du til den funksjonen "klikk her for å se/fjerne innhold"? Enkleste måten å finne ut på, er å svare på innlegget hans - da kommer all BB-koden opp... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Du tenker kanskje "ja men når jeg ser (bruker øyet) så ser jeg like sterkt lys overalt". Det er fordi øyet ditt er utrolig dynamisk, og kan tilpasse seg et stort lysspekter hva styrke angår. Kameraet har ikke denne muligheten, og du må bestemme hvor mye lys som skal slippe inn på filmen. Det er flere måter å gjøre det på, uten å dra dette inn nå. I dette tilfellet ville du ha hatt god bruk for en blits (ekstern, da interne blitser ikke er så sterke). Her ville jeg satt kameraet i Av (aperture) modus, slik at kameraet eksponerer for lyset fra vinduet, og brukt blitsen til å lyse opp rommet. Her ser du et bilde hvor det er verldig lyst ute (tro det eller ei). Kjøkkenet ville blitt veldig mørkt om jeg ikke hadde brukt blits. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Zhyper Skrevet 19. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Har hatt kameraet i litt over en uke nå og har begynt å skjønne en god del mer;) takk for svar! Så langt jeg har forstått finnes det flere måter å "fordele" lyset i bildet på. -HDR, ta flere bilder med forskjellig eksponering og sette sammen til et bilde? -Bruke blits(syns mange ganger det blir for hardt lys:/) -Bruke lukkertid, blenderåpning og eksponeringkompensasjon* -Redigere i etterkant ved hjelp av layers -Stille ISO verdien (helst ha den så lavt som mulig) -ND-filter (ved for mye lys/lang lukkertid) Har også hørt at blenderåpning har noe å si for dybdeskarpet, det har jeg heller ikke sett mye til:/ Stiller bare blenderåpningen ettersom hvor mye lys jeg trenger. *Skjønner ikke helt hva eksponeringskompensasjon gjør. Bildet blir lysere/mørkere helt til jeg tar bildet, men ser ikke noe synlig forskjell da bildet blir tatt på f.eks. 0 og +2 Mvh. Fotograf under opplæring=) EDIT: tida går fort når man har det gøy:P Endret 19. mai 2007 av Zhyper Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Har også hørt at blenderåpning har noe å si for dybdeskarpet, det har jeg heller ikke sett mye til:/ Stiller bare blenderåpningen ettersom hvor mye lys jeg trenger.Mvh. Fotograf under opplæring=) EDIT: tida går fort når man har det gøy:P 8647278[/snapback] Mye "fornuftig" du har fått med deg ser jeg. Men jeg skal prøve å forklare hvorfor du ikke ser særlig forskjell i dybdeskarpheten.. Kameraet ditt har en veldig liten billedbrikke, og tilsvarende kort brennvidde (7-42mm) som gjør at bildevinkelen tilsvarer den samme som ville vært på et FullFrame eller analogt 24×36 kamera med et 35-210mm objektiv. Sammenhengen mellom blenderåpningen og brennvidden er det som gir variasjon i dybdeskarpheten. G7'n har f/2,8 på 7mm og f/4,8 på 42mm. Dette vil gi følgende skarphetsområde når du har stilt fokusen på: 1 meter, F=7mm og f/2,8 (vidvinkel): 0,746-1,527m. Alt innenfor denne avstanden fremfor kameraet vil være skarpt. Stiller du kameraet på 3 meter med resten som over er alt skarpt fra 1,481m til uendelig. 1 meter F=42mm og f/4,8 (tele): 0,985-1,017m. Altså får du betydelig grunnere skarphetsområde, vel 3cm, mot nesten 80cm på vidvinkel. 5 meter og som over gir: 4,626-5,449m og du har igjen ikke så grunt felt som av og til ønskelig. Et tilsvarende fullformats kamera med samme bildevinkel (35-210mm objektiv) vil ha følgende: 1m F=35 f/2,8: 0,938-1,076m altså ca 14cm, betydelig "bedre" kontroll på feltet enn kompaktkamera. 3m gir da 2,493-3,788. Det er 1,3meter mot uendelig på kompakten. Videre får en ved F=210mm på 1m og f/4,8: 0,997-1,004m dvs 0,7cm! Det er vel knapt poredybden i nesen til folk på 5 meter: 4,923-5,087. Så, på en større brikke har man mye bedre kontroll på dybdeskarpheten og mere spillerom hvis man vil være kreativ. Undenstående lenke er til fototabellene som jeg har utarbeidet og som kan gi deg regneeksemplene ovenfor: http://home.no.net/bikeridr/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå