Gå til innhold

Hvilken religion tilhører du?

Hvilken religion er du tilhenger av?  

259 stemmer

1. 1. Hvilken religion er du tilhenger av?

• Kristendommen
      110
    • Islam
      7
    • Buddhismen
      9
    • Human-Etikken
      14
    • Jødedommen
      1
    • Ateismen
      83
    • Andre/Ikke-religiøs
      201

Anbefalte innlegg

Jeg er kristen.

Det er mange som har glemt forskjellen på før og etter Jesus.

Før Jesus:

Gjorde du en synd, fikk du igjen.

Etter Jesus(som er Gud i menneskeform):

Jesus tar straffa di.

Gud har blitt pisket av oss mennesker.

Spottet og drept.

Alikevell stod han opp igjen, og skal komme tilbake å dømme levende og døde.

Dette kan forsåvidt være "forklaringen" på all "ondskapen" i GT.

PS!! Les "En helt overkommelig bibel"

En side for kver dag

Enig...

Og - hvis det er noen som har lyst til å finne ut at vi kristne ikke bare sitter i kirka, leser i Bibelen og ber, så kan de være med på (sett at de bor i Nord-Norge, vet ikke så mye om slike greier i Sør-Norge) NÅLK eller LS en dag eller så. NÅLK bruker å være rundt nyttår mens LS er i slutten av sommerferien i Alta. Der er det mildt sagt kjempeartig, og det er veldig mange som har "sett lyset" der.

Noen vil kanskje tolke dette som reklame, men jeg gir bare et tilbud til dem som tror at vi kristne er noen teitinger for å se hva vi kan finne på fornoe tull...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe Gud gjør for å være snill med egypterne. Det er en siste utvei for at Israelsfolket skulle slippe løs fra slaveriet i Egypt.

Så den allmektige Gud, som har skapt himmel og jord, kunne ikke fikse dette på noen annen måte? Hvis han er så glad i alle barna, kunne han kanskje anstrengt seg litt for å finne en annen løsning?

Og den "førstefødte" trenger ikke nødvendigvis å være et barn - hvis foreldrene er 90 så kan sikkert deres førstefødte være minst 60...

Man var vel svært heldig om man levde i 60 år på den tiden. Men i prinsippet er det OK at Gud dreper voksne altså?

Der er det mildt sagt kjempeartig, og det er veldig mange som har "sett lyset" der.

Jeg har vært på mange slike kristne arrangementer, og støtter din anbefaling. Massesuggesjon i praksis er noe flere bør få med seg.

LeD

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe Gud gjør for å være snill med egypterne. Det er en siste utvei for at Israelsfolket skulle slippe løs fra slaveriet i Egypt.

Så den allmektige Gud, som har skapt himmel og jord, kunne ikke fikse dette på noen annen måte? Hvis han er så glad i alle barna, kunne han kanskje anstrengt seg litt for å finne en annen løsning?

Skal ærlig innrømme at i dette nu så kan jeg ikke svare på det, men vent til om noen timer, har to brødre som har bursdag idag, så jeg har det litt travelt :)

Lenke til kommentar

Når dette skjedde var ikke Jesus kommet enda.

Før dette fikk alle syndige sin straff.

Egypterne tilba ikke Gud.

De spottet og lo av han.

Israelsfolket tilba Gud.

Gud straffet de syndige.

Og lot de som trodde på han slippe.

Dette var før Jesus.

Når Jesus døde på korset, tok han på seg alle våre synder.

Så dette "gjelder" ikke i dag.

Men det er nok lurt å tru på Gud ja...

Man ser hvordan det kan gå.

Og en ting til:

I Bibelen står det

Guds veier er uransakelige

hvilket betyr at denne diskusjonen ikke vil ha noen ende.

Lenke til kommentar

Dette var før Jesus.

Først skaper Gud menneskene.

Så er han fryktelig sint og dreper dem i hopetall i noen tusen år.

Så blir han til et menneske, og lar menneskene drepe ham.

Da er han pluteselig ikke sint lenger, men bare glad i alle...

Genialt konsept...

LeD

Lenke til kommentar

har buddister / buddistmunker drevet "hellig krig" på linje med kr.dom og islam opp gjennom historien?

Kristendom og Islam er dogmatiske religioner. Det hele handler ganske enkelt om å tro at fastsatte læresetninger er sanne. Man har en allmektig Gud, hellige skrifter og hellige regler. I tillegg har man tradisjonelt et temmelig aggresivt syn på ikke-troende, og en stor trang til å spre religionen sin over hele verden.

Buddhismen fungerer ikke slik. Man trenger ikke å tro noe spesielt for å være Buddhist. Man tror ikke på, og ber ikke til Buddah. Buddahs lære er mer en slags filosofi, som oppfordrer til å tenke og finne ut av ting selv.

Buddhismen er en religion som er dårlig egnet til å kontrolle mennesker, og lede fanatiske troende ut i en "hellig krig".

Buddha sier bl.a.: "Du er din egen frelser. Din egen framtid former du selv."

LeD

Lenke til kommentar

Dette var før Jesus.

Først skaper Gud menneskene.

Så er han fryktelig sint og dreper dem i hopetall i noen tusen år.

Så blir han til et menneske, og lar menneskene drepe ham.

Da er han pluteselig ikke sint lenger, men bare glad i alle...

Når Gud skapte menneskene, så var de "Hans". Men etter syndefallet ble de Satans eiendom. Men Gud ville ha menneskene tilbake, og lot sin Sønn innta menneskeform, og dø for hele verden på korset. Med dette kjøpte Gud menneskene tilbake.

La oss si at du, som 5-åring, ble kidnappet. Faren din er helt fortvilet. Men faren din får en sønn til. Denne sønnen prøver å finne deg. Han finner deg, og hjelper deg tilbake til far. Så dreper du ham, for du vil ikke ha noen konkurrent til fars omsorg. Men broren din står opp igjen, og det blir fest i fars hus...

Hvis jeg skulle lage en rask beskrivelse av Gud, så kunne det bli veldig streng, veldig snill...

Lenke til kommentar

Når Gud skapte menneskene, så var de "Hans". Men etter syndefallet ble de Satans eiendom. Men Gud ville ha menneskene tilbake, og lot sin Sønn innta menneskeform, og dø for hele verden på korset. Med dette kjøpte Gud menneskene tilbake.

Sikkert fint det.

Og at flesteparten av verdens befolkning har det litt kjipt, og flertallet ikke er kristne, passer alt inn i Gubs snedige lille plan fordi vi vil alle komme til himmelen hvis vi er snille.

Greit. Da kan jo folk gi litt beng i aa misjonere vel.

Lenke til kommentar

Sikkert fint det.

Og at flesteparten av verdens befolkning har det litt kjipt, og flertallet ikke er kristne, passer alt inn i Gubs snedige lille plan fordi vi vil alle komme til himmelen hvis vi er snille.

Kommer ikke til himmelen hvis du ikke er døpt vet du! samme hvor snill og kjekk du er.

Lenke til kommentar

Sikkert fint det.  

Kommer ikke til himmelen hvis du ikke er døpt vet du! samme hvor snill og kjekk du er.

hmmmm....

Du kommer ikke til himmelen hvis du ikke tror. Du kan godt være døpt men ikke komme inn.

Man må være Kristen for å komme inn i Himmelen, og definisjonen på kristen er ikke;

[*]Å gå i kirken

[*]Å være døpt

[*]Å stå oppført i statskirken (eller annet kirkesamfunn)

[*]Å være konfirmert

[*]Å be

[*]Å gjøre masse snille fine ting.

Er du Kristen har du et personlig forhold til Jesus, og annerkjenner ham som Guds Sønn, den ENESTE veien til Frelse. Da kommer du til himmelen.

Lenke til kommentar

Du kommer ikke til himmelen hvis du ikke tror. Du kan godt være døpt men ikke komme inn.

Det er riktig. Som Jesus sier i Mark 16,16: "Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt." Troen er viktigst, men det er tydligvis smart å la seg døpe også.

Hovedpoenget med barnedåp er vel å rense de små barna, som er født syndige, og dermed ikke kan slippe inn i Guds rike (uansett hvor glad han måtte være i dem), i tilfelle de skulle dø før de er gamle nok til å tro.

Er du Kristen har du et personlig forhold til Jesus, og annerkjenner ham som Guds Sønn, den ENESTE veien til Frelse. Da kommer du til himmelen.

Det var jo en litt forenklet framstilling. Det er flere dogmer (læresetninger) som må tros på for å oppnå frelse. De fleste kristne i verden, og Jesu egen (halv?)bror (som virkelig hadde et personlig forhold til fyren. :) ) er heller ikke enig med deg i at gode gjerninger er uvesentlig for å oppnå frelse.

Dette med "personlig forhold" er noe som har blitt populært i senere tid. Å akseptere alle dogmene blindt skal være nok til oppnå frelse. Men et personlig forhold er sikkert en bra teknikk for å bevare troen.

LeD

Lenke til kommentar

Det er riktig. Som Jesus sier i Mark 16,16: "Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt." Troen er viktigst, men det er tydligvis smart å la seg døpe også.

Hovedpoenget med barnedåp er vel å rense de små barna, som er født syndige, og dermed ikke kan slippe inn i Guds rike (uansett hvor glad han måtte være i dem), i tilfelle de skulle dø før de er gamle nok til å tro.

Det var jo en litt forenklet framstilling. Det er flere dogmer (læresetninger) som må tros på for å oppnå frelse. De fleste kristne i verden, og Jesu egen (halv?)bror (som virkelig hadde et personlig forhold til fyren. :) ) er heller ikke enig med deg i at gode gjerninger er uvesentlig for å oppnå frelse.

Dette med "personlig forhold" er noe som har blitt populært i senere tid. Å akseptere alle dogmene blindt skal være nok til oppnå frelse. Men et personlig forhold er sikkert en bra teknikk for å bevare troen.

LeD

Neia. Men hvis du tror på Jesus, og elsker ham vil jo gode gjerninger følge, ikke sant? For elsker man Jesus vil man gjøre hans vilje.

Lenke til kommentar

Denne greia her er absolutt meningsløs.

På ingen måte, det sier bare noe hva som står i Bibelen. Men du kan kanskje forklare i hvilken sammenheng "Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt," kan være godt? For min del er det barnedrap uansett hvordan du vrir og vender på det og drap av (for kristne syndige men for meg uskyldige) barn kan være en god handling?

Riketig anders du må ta med hele sammenhenget ellers så blir det galt, det er det de fleste gjør tar bare det negative som står i bibelen. Og eg må si det er mange år siden eg leste i bibelen og den "er" vanskelig å forstå. Og hva sier bibelen om "hvorfor" herren slo i hjel alle førstefødte i egypt anders??

Lenke til kommentar
... Og hva sier bibelen om "hvorfor" herren slo i hjel alle førstefødte i egypt anders??

Om jeg kan driste meg til aa komme med ett innspill om "hvorfor" Gub dreper i hopetall, oppfordret Israelerne til etnisk rensing og diverse nasty stuff: Gud elsker alle barna.

Lenke til kommentar
... Og hva sier bibelen om "hvorfor" herren slo i hjel alle førstefødte i egypt anders??

Om jeg kan driste meg til aa komme med ett innspill om "hvorfor" Gub dreper i hopetall, oppfordret Israelerne til etnisk rensing og diverse nasty stuff: Gud elsker alle barna.

Slå opp og les bibelen DrDoogie om du gidder, svaret står der om du fårstår det :wink:

Lenke til kommentar
Og hva sier bibelen om "hvorfor" herren slo i hjel alle førstefødte i egypt anders??

Har ikke bibelen her så jeg vet ikke hva bibelen sier om hvorfor herren drepte alle de førstefødte, jeg vet bare at uansett i hvilken sammenheng det er så synes jeg det var en ganske brutal handling. Vi fikk jo en grei forklaring på det her i tråden av zZzZz og AMDfan da :)

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt helt greit at det er noen som ikke tror på Gud/Jesus/DenHeilageAnde osv.

Det kommer alltid til å være noen som tviler.

Jeg tviler selv på om dårlig avkjølte PPC-CPU'er, kombinert med no-name GeForce2MX-kort, SD RAM og masse plast (med en slik en eple-logo på) faktisk duger til noe (spesielt i forhold til prisen man betaler for systemet i forhold til et x86-basert system).

Mine fem kroner.

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt helt greit at det er noen som ikke tror på  Gud/Jesus/DenHeilageAnde osv.  

Det kommer alltid til å være noen som tviler.

Jeg tviler selv på om dårlig avkjølte PPC-CPU'er, kombinert med no-name GeForce2MX-kort, SD RAM og masse plast (med en slik en eple-logo på) faktisk duger til noe (spesielt i forhold til prisen man betaler for systemet i forhold til et x86-basert system).

Mine fem kroner.

Og hva hadde det med dette å gjøre?

For å besvare deg;

Kjøling er kun viktig hvis CPUen avgir mye varme. Mye varme er ikke nødvendigvis positivt. Ved lav klokkefrekvens vil varmen synke drastisk.

Såvidt jeg har forstått så foregår rendering av bilder og film i CPUen ikke på skjermkortet. Dermed kan CPUens oppbyggning være vital. Dermed kan det være at Macer faktisk egner seg bedre til grafisk arbeide enn PCer. (er ikke helt sikker på den renderingen men...)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...