Gå til innhold

Hvilken religion tilhører du?

Hvilken religion er du tilhenger av?  

259 stemmer

1. 1. Hvilken religion er du tilhenger av?

• Kristendommen
      110
    • Islam
      7
    • Buddhismen
      9
    • Human-Etikken
      14
    • Jødedommen
      1
    • Ateismen
      83
    • Andre/Ikke-religiøs
      201

Anbefalte innlegg

Alltid det samme spørsmålet.... Tror du på Gud eller ikke.... Jeg vet ikke hva jeg skal tro... Det hele er for ufattelig allikevel..... Vi stakkars små mennesker har vel egentlig ikke den ringste anelse om dette ufattbare ..... Hvor kommer vi fra?.... Hvorfor eksisterer vi?..... Hvordan kan det ha seg at alt som eksisterer egentlig eksisterer?.... Hvor kommer alt fra?.... Ærlig talt....jeg fatter ingen ting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke helt sikkert men eg valgte andre/ikke religiøs siden eg er oppvokst i ett kristent hjem men eg dritter om det finnes en gud. Har faktisk aldri giddet å tenke på det og eg kommer neppe til å tenke på det før eg blir gammel og har ikke så mye annet å tenke på.

Lenke til kommentar
Anders: Det er ikke de kristne som har drept mange. Ofte var det dem som ble drept av de religiøse lederne som kanskje ikke var kristne eller levde under gud i det hele tatt. Dessuten er ikke det å være en kristen en religion. Det er et personlig forhold til Jesus.

Så de ca 300 000 kjetterne som ble brent / råtna i fengsel i Spania døde ikke på grunn av kristne? Og etterpå så fant jo kirka opp hekseriet. Gikk en del (les: noen millioner) liv der også.

Tror ikke det var noen millioner. Maks 1 mill. Menmen. Man skal ikke bagatellisere død.

Uansett; Kirken i middelalderen er ingenting i nærheten av hva vi kjenner i dag. All forkynning skjedde på Latin, som praktisk talt ingen kjente til. Kirken ble styrt av noen få, mektige mennesker, som likte denne makten. Og misbrukte den. Å undertrykke et folk er enkelt, dersom man misbruker religion. Poenget var; Disse gikk imot alt hva bibelen sier. De krevde penger og andre offer fra befolkningen for å tilby tilgivelse for syndene deres. Bibelen sier oss at Jesus har fiksa det, så vi ikke trenger å gjøre slikt. Hans offer holder lenge, vi trenger ikke ofre noe til andre mennesker for å få våre synder tilgitt. Videre henrettet kirken mange, bibelen sier KLART at man ikke skal drepe- vider undertrykte kirken folk ved hjelp av å unngå å forkynne Guds ord på en måte, med et språk som ble forstått. De gav intrykk av en ond gud, som ville straffe dem. Noe som er motsatt av sannheten.

Legg skylden på maktmisbrukerne, ikke Gud.

Husk også at Gud selv har sendt ganske så mange mennesker i drukningsdøden. Og hvorfor ble Gud sinna når Adam og Eva spiste av det forbudte treet? FFS, han er jo altvitende og VISTE DETTE da han skapte menneskene.  Gud er en ond mann, ingen tvil om det.

Adam og Eva spiste av treet, vha denne handlingen kom synd, smerte, død, og alt annet ondt inn i verden Før dette visste man ikke av smerte, ante man ikke hva sorg var.

Det er helt korrekt at kristne ble undertrykt i de første åra, det er kristne veldig flinke til å legge vekt på også. Er nok litt overdrevet hvor forfulgte dem var også.  

Tviler litt. Gnafla av løver på Colloseum, og brukt som festbelysning er ikke noe jeg ville kalle "lett forfølgelse"...

MEN det kristne holder kjeft om er at etter at kristendommen ble stor så har de vært ekstremt flinke til å diskriminere, drepe og plyndre. Bare tenk på hvordan Norge ble "frelsa". Det var med bibelen i den ene hånda og sverdet i den andre. Ble du ikke kristen, vel da ble du drept.

Pardon my french; Men dette var ikke handlinge gjort av Kristne. Hvordan kunne de vært det, når disse handlingene går stikk i strid med alt Gud har bedt oss om å gjøre?

"Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dager.  

Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år.  

Og det kan være nok."

...Og som sagt, var ikke dette forårsaket av Kristne, men av maktsyke personer som tok Guds ord som sitt eget, og forkynnte kun frykt og død ved hjelp av løgn og villføring. Noe som er i strid med allt hva Kristendommen forkynner. Så legg ikke skylden på Gud. Legg skylden på mennesker, legg den på maktsyke mennesker.

Og btw, så er du ikke en kristen selv om du er døpt. Å be gjør deg ikke til en kristen. Du kan gå i Kirken, og virke veldig from og snill, men likevel ikke være Kristen. Å gå til McDonalds gjør deg ikke mer til en hamburger enn å gå i Kirken gjør deg Kristen. Hey, du kan faktisk tale i tunger, men likevel ikke være Kristen. Å være Kristen er å være gal etter Jesus, å ha et personlig forhold til ham.

Lenke til kommentar

Og btw, så er du ikke en kristen selv om du er døpt. Å be gjør deg ikke til en kristen. Du kan gå i Kirken, og virke veldig from og snill, men likevel ikke være Kristen. Å gå til McDonalds gjør deg ikke mer til en hamburger enn å gå i Kirken gjør deg Kristen. Hey, du kan faktisk tale i tunger, men likevel ikke være Kristen. Å være Kristen er å være gal etter Jesus, å ha et personlig forhold til ham.

Det kan vel ikke sies stort mye bedre enn det...

Lenke til kommentar
Anders: Det er ikke de kristne som har drept mange. Ofte var det dem som ble drept av de religiøse lederne som kanskje ikke var kristne eller levde under gud i det hele tatt. Dessuten er ikke det å være en kristen en religion. Det er et personlig forhold til Jesus.

Så de ca 300 000 kjetterne som ble brent / råtna i fengsel i Spania døde ikke på grunn av kristne? Og etterpå så fant jo kirka opp hekseriet. Gikk en del (les: noen millioner) liv der også.

Husk også at Gud selv har sendt ganske så mange mennesker i drukningsdøden. Og hvorfor ble Gud sinna når Adam og Eva spiste av det forbudte treet? FFS, han er jo altvitende og VISTE DETTE da han skapte menneskene. Gud er en ond mann, ingen tvil om det.

Det er helt korrekt at kristne ble undertrykt i de første åra, det er kristne veldig flinke til å legge vekt på også. Er nok litt overdrevet hvor forfulgte dem var også. MEN det kristne holder kjeft om er at etter at kristendommen ble stor så har de vært ekstremt flinke til å diskriminere, drepe og plyndre. Bare tenk på hvordan Norge ble "frelsa". Det var med bibelen i den ene hånda og sverdet i den andre. Ble du ikke kristen, vel da ble du drept.

"Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dager.

Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år.

Og det kan være nok."

Anders: Svaret står i bibelen på mye av det du spørr om, og når du sier at kristendomen/religionen har tatt mye liv? Ja stemmer det. Men meneskene har tatt mye mere, krig, konflikter, osv? Og det du sitrer fra bibelen, hvorfor gjorde gud det, du glemte grunnen for hvorfor. Ikke bare ta med det negative, Så nevte du og adam og eva? hvorfor straffet gud adam og eva? Ikke bare det negative når du krittisere bibelen/gud/kristendomen men ta med grunnen hvorfor gud straffet menskene?

Lenke til kommentar
Anders: Svaret står i bibelen på mye av det du spørr om, og når du sier at kristendomen/religionen har tatt mye liv? Ja stemmer det. Men meneskene har tatt mye mere, krig, konflikter, osv? Og det du sitrer fra bibelen, hvorfor gjorde gud det, du glemte grunnen for hvorfor. Ikke bare ta med det negative, Så nevte du og adam og eva? hvorfor straffet gud adam og eva? Ikke bare det negative når du krittisere bibelen/gud/kristendomen men ta med grunnen hvorfor gud straffet menskene?

Sier ikke kristendommen at man skal vende det andre kinnet til? Det gjelder tydeligvis ikke for Gud :p

Lenke til kommentar

Anders: Svaret står i bibelen på mye av det du spørr om,

Gjør nok det, men er på ingen måte interessert i å lese hele den boka

og når du sier at kristendomen/religionen har tatt mye liv? Ja stemmer det. Men meneskene har tatt mye mere, krig, konflikter, osv?

Klart vi mennesker (som er skapt av Gud, Gud har skapt oss akkurat så snille/slemme som han ville at vi skulle være) har tatt mange liv i antall, men ikke i prosent av folket på jorden. Jeg vet ikke hvor mange mennesker det levde på jorda da Gud valgte og drukne alle unntatt 1 familie(og dermed tvinge dem til å ha sex med sine familiemedlemmer slik at menneskene kunne leve videre), men alle må da være enig i at det å utrydde så godt som alle på jorda er en ganske grotesk og ondskapsfull handling?

Og det du sitrer fra bibelen, hvorfor gjorde gud det, du glemte grunnen for hvorfor.

Sitatet mitt er fra Arnulf Øverlands glimerende foredrag "Kristendommen, den tiende landeplage".

Så nevte du og adam og eva? hvorfor straffet gud adam og eva? Ikke bare det negative når du krittisere bibelen/gud/kristendomen men ta med grunnen hvorfor gud straffet menskene?

Har ikke peiling på hvorfor Gud straffa Adam og Eva egentlig. Hvorfor bli så utrolig irritert bare fordi noen er på epleslang?

Og apropos dette med straff og mennesker. Det har alltid forundra meg. Menneskene er ifølge kristendommen FØDT SYNDIGE! Jeg ser på et nyfødt barn som noe helt uskyldig og rent, det gjør tydeligvis ikke kristendommen som mener barnet er syndig helt til det blir døpt. Det blir sagt i dåpen. Det er jo selvsagt litt morro når du av og til hører presten si akkurat de ordene om at det nyfødte barnet er født syndig ekstremt kjapt fordi foreldrene tydeligvis ikke likte de ordene, men det er litt skummel holdning dette her. Vi mennesker er altså født syndige fordi våre tipptipptipptipp....oldeforeldre stjal et eple(eller er det fordi vi drepte jesus?). Uansett mitt syn er at dette er moralsk forkastelig! Man kan ikke være ansvarlig for hva menneskene før i slekta har gjort. Man er ansvarlig for sine egne handlinger, ikke alle andres. Skal Osama Bin Ladens barn stå ansvarlig for hva Osama gjorde? Ja skal vi følge tankegangen til kristendommen.

Norge ble kristna med vold og makt. Norge skal avkristnes med folkevett og opplysning :)

Lenke til kommentar
Menneskene er ifølge kristendommen FØDT SYNDIGE! Jeg ser på et nyfødt barn som noe helt uskyldig og rent, det gjør tydeligvis ikke kristendommen som mener barnet er syndig helt til det blir døpt.

Akkurat dette har ikke jeg så veldig mye peiling på - men vet du hvorfor Jesus veldig ofte blir kalt "Guds lam"? Det er fordi et lam, er nettopp uskyldig og rent. Og ved dåp så leser også presten opp noe fra Bibelen der Jesus sier et eller annet med "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke."

Lenke til kommentar

En bok som har påvirket verden så mye burde flere lese. (Den er jo til og med full av vold og sex. :) )

Sitatet mitt er fra Arnulf Øverlands glimerende foredrag "Kristendommen, den tiende landeplage".

Det bør i hvert fall alle lese. Tilgjengelig online her.

Har ikke peiling på hvorfor Gud straffa Adam og Eva egentlig. Hvorfor bli så utrolig irritert bare fordi noen er på epleslang?

Adam og Eva spiste av "kunnskapens tre". Det er nok et bilde på at de søkte kunnskap, og ikke synes det var bra nok å hoppe rundt nakne, parre seg og tilbe Gud som dumme lam uten å tenke seg om.

Og ved dåp så leser også presten opp noe fra Bibelen der Jesus sier et eller annet med "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke."

Og de små barna som ikke kommer - de skal pines i Helvedes flammer til evig tid (sammen med muslimske, jødiske og buddhistiske barn).

LeD

Lenke til kommentar

Og ved dåp så leser også presten opp noe fra Bibelen der Jesus sier et eller annet med "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke."

Og de små barna som ikke kommer - de skal pines i Helvedes flammer til evig tid (sammen med muslimske, jødiske og buddhistiske barn).

Wow, for en humor... :roll:

Det er en sang som heter "Jesus elsker alle barna."

Ja, du leste riktig, alle barna.

Lenke til kommentar

Anders: Svaret står i bibelen på mye av det du spørr om,

og når du sier at kristendomen/religionen har tatt mye liv? Ja stemmer det. Men meneskene har tatt mye mere, krig, konflikter, osv?

Klart vi mennesker (som er skapt av Gud, Gud har skapt oss akkurat så snille/slemme som han ville at vi skulle være) har tatt mange liv i antall, men ikke i prosent av folket på jorden. Jeg vet ikke hvor mange mennesker det levde på jorda da Gud valgte og drukne alle unntatt 1 familie(og dermed tvinge dem til å ha sex med sine familiemedlemmer slik at menneskene kunne leve videre), men alle må da være enig i at det å utrydde så godt som alle på jorda er en ganske grotesk og ondskapsfull handling?

Og det du sitrer fra bibelen, hvorfor gjorde gud det, du glemte grunnen for hvorfor.

Så nevte du og adam og eva? hvorfor straffet gud adam og eva? Ikke bare det negative når du krittisere bibelen/gud/kristendomen men ta med grunnen hvorfor gud straffet menskene?

Og apropos dette med straff og mennesker. Det har alltid forundra meg. Menneskene er ifølge kristendommen FØDT SYNDIGE! Jeg ser på et nyfødt barn som noe helt uskyldig og rent, det gjør tydeligvis ikke kristendommen som mener barnet er syndig helt til det blir døpt. Det blir sagt i dåpen. Det er jo selvsagt litt morro når du av og til hører presten si akkurat de ordene om at det nyfødte barnet er født syndig ekstremt kjapt fordi foreldrene tydeligvis ikke likte de ordene, men det er litt skummel holdning dette her. Vi mennesker er altså født syndige fordi våre tipptipptipptipp....oldeforeldre stjal et eple(eller er det fordi vi drepte jesus?). Uansett mitt syn er at dette er moralsk forkastelig! Man kan ikke være ansvarlig for hva menneskene før i slekta har gjort. Man er ansvarlig for sine egne handlinger, ikke alle andres. Skal Osama Bin Ladens barn stå ansvarlig for hva Osama gjorde? Ja skal vi følge tankegangen til kristendommen.

Norge ble kristna med vold og makt. Norge skal avkristnes med folkevett og opplysning :)

Hehe, javel. Hvis du skal gjøre det, så pass på å vite litt mer om Kristendommen før du prøver deg da :wink:

Lenke til kommentar

Hehe, javel. Hvis du skal gjøre det, så pass på å vite litt mer om Kristendommen før du prøver deg da  :wink:

Vet ganske mye om kristendommen, de begynner tross alt hjernevaskingen på barneskolen. Bor også i den mer kristne delen av landet og har sett hva diverse kristne menigheter kan gjøre med usikre ungdommer.

Har jo lest i denne boka også litt, man blir jo tvunget til det. Står mye artig der:

"Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: 'Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!' Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna. "

2. Kong. 2:23

"På nymånedagen, fra måned til måned, på sabbatsdagen, fra uke til uke, skal alle mennesker komme, bøye seg og tilbe for mitt åsyn, lyder ordet fra Herren. Og når de så drar bort igjen, ser de likene av de menn som gjorde opprør mot meg. Marken som eter dem, skal ikke dø, og ilden skal ikke slokne. De skal være en gru for alle som lever."

Jesaja 66:23-24

"For Herren, Allhærs Gud, er harm den dagen hans vrede flammer opp. (...) Den som bli funnet, skal gjennombores, og den som blir grepet, skal falle for sverd. Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas. "

Jesaja 13:15-16

"Derfor ga jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve med."

Gud (Esek. 20:25)

"Før skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel i loven skal falle bort."

Jesus (Luk. 16:17)

"Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen (...) Det lød et fælt skrik i Egypt; for det fantes ikke et hus hvor det ikke var noen død. "

2. Mos. 12:29-30

Kristendommen og Gud er hyggelig ikke sant?

EDIT: btw lær deg å quote skikkelig. Bare quote akkurat det du svarer på og du skal ikke quote quota tekst

Lenke til kommentar

"Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: 'Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!' Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna. "

"På nymånedagen, fra måned til måned, på sabbatsdagen, fra uke til uke, skal alle mennesker komme, bøye seg og tilbe for mitt åsyn, lyder ordet fra Herren. Og når de så drar bort igjen, ser de likene av de menn som gjorde opprør mot meg. Marken som eter dem, skal ikke dø, og ilden skal ikke slokne. De skal være en gru for alle som lever."

"For Herren, Allhærs Gud, er harm den dagen hans vrede flammer opp. (...) Den som bli funnet, skal gjennombores, og den som blir grepet, skal falle for sverd. Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas. "

"Derfor ga jeg dem forskrifter som ikke var gode, og lover som de ikke kunne leve med."

"Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen (...) Det lød et fælt skrik i Egypt; for det fantes ikke et hus hvor det ikke var noen død. "

Denne greia her er absolutt meningsløs. Det er som om du så på OL i Atlanta i 1996, når en norsk fyr (husker ikke hva han heter :) ) vant 800m. Hvis du så de første 400meterne, og så slo av TV'en, og så slå den på igjen minuttet etter, så så du at han lå på bakken og dermed tenkte du at "Æsj, han tapte vist..."

Er så hjertens enig. Men jeg mener det nok ikke på samme måte som deg...

Lenke til kommentar

Denne greia her er absolutt meningsløs.

På ingen måte, det sier bare noe hva som står i Bibelen. Men du kan kanskje forklare i hvilken sammenheng "Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt," kan være godt? For min del er det barnedrap uansett hvordan du vrir og vender på det og drap av (for kristne syndige men for meg uskyldige) barn kan være en god handling?

Lenke til kommentar

Hehe, javel. Hvis du skal gjøre det, så pass på å vite litt mer om Kristendommen før du prøver deg da :wink:

Vet ganske mye om kristendommen, de begynner tross alt hjernevaskingen på barneskolen. Bor også i den mer kristne delen av landet og har sett hva diverse kristne menigheter kan gjøre med usikre ungdommer.

Har jo lest i denne boka også litt, man blir jo tvunget til det. Står mye artig der:

EDIT: btw lær deg å quote skikkelig. Bare quote akkurat det du svarer på og du skal ikke quote quota tekst

ikke det at jeg skal på berope meg noe ekstremt med bibel kunnskap, men jeg regner med at noe av dette er fra GT, som ikke brukes i kristendommen i norge lenger. Mye av det som står i GT er endrett i NT, bla. finnes ikke øye for øye. tann for tann lenger som gyldig leveregel.

Man må ogse se historisk sett på ting, adferden noen 1000 år f.Kr var gennerelt sett noe mer barbarisk enn hva den er idag, skjønt i midtøsten og noe lenger øst er ikke metodene så veldig mye bedre idag.

Endel av det som står i bibelen er kansje ønsketenkning fordi disiplene var steine -> HER

Lenke til kommentar

Jeg er kristen.

Det er mange som har glemt forskjellen på før og etter Jesus.

Før Jesus:

Gjorde du en synd, fikk du igjen.

Etter Jesus(som er Gud i menneskeform):

Jesus tar straffa di.

Gud har blitt pisket av oss mennesker.

Spottet og drept.

Alikevell stod han opp igjen, og skal komme tilbake å dømme levende og døde.

Gud er glad i alle.

PS!! Les "En helt overkommelig bibel"

En side for kver dag

Lenke til kommentar
Men du kan kanskje forklare i hvilken sammenheng "Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt," kan være godt? For min del er det barnedrap uansett hvordan du vrir og vender på det og drap av (for kristne syndige men for meg uskyldige) barn kan være en god handling?

Som jeg har sagt før, så sier jeg igjen; Det at jeg omtaler meg selv som kristen behøver ikke å bety at jeg er hjertens enig i alt som står mellom permene på Bibelen.

Dette er ikke noe Gud gjør for å være snill med egypterne. Det er en siste utvei for at Israelsfolket skulle slippe løs fra slaveriet i Egypt.

Og den "førstefødte" trenger ikke nødvendigvis å være et barn - hvis foreldrene er 90 så kan sikkert deres førstefødte være minst 60...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...