tv-freak Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Hva er forskjellen på slack (ware) og mandrake, redhat? Jeg har ingen erfaring med linux (har aldri sett en maskin med det engang). Har tenkt til å sette opp en webserver med linux og apache. Hva bør jeg velge? Helst noe med et greit grafisk utseènde. Har ikke tid til å sette meg for mye inn i det . Hjemmesidene skal lages i windows og bare legges over via nettverk. Helst noe med sikker security sikkerhet :o :wink: (noe som er sikkert). Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 for at ting skal være sikkert må DU klare å gjøre det sikkert.... Skal du ha det sikkert, og du har ikke vært borti linux så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig skal ha det nå? Man starter normalt i det små med å teste det ut sjøl vettu ... så prøver man masse kødd .. så reinstaller man så kjører man :=) Lenke til kommentar
Kroz Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 for at ting skal være sikkert må DU klare å gjøre det sikkert.... Skal du ha det sikkert, og du har ikke vært borti linux så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig skal ha det nå? Man starter normalt i det små med å teste det ut sjøl vettu ... så prøver man masse kødd .. så reinstaller man så kjører man :=) og etter 5-7 reinstallasjoner til så er man klar til å sette opp sin første webserver som seffers går rett på snørra... Men seriøst, skal du ha noe som er lett å sette opp og som ikke krever kunnskaper i det hele tatt, dra ned Mandrake 9.0, det er umulig og ikke få det til. Men dette er ikke den sikreste distroen akkuratt Lenke til kommentar
pine Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Debian apt-get install apache php4 php4-mysql mysql-server mysql-client og noen min senere (avhenging av oppkoblinga) har du en fullt fungerende web server Enklere blir det ikke. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Hvis du vil sette opp en webserver på 1-2-3 uten å bruke for mye tid på det så er vel det enkleste å laste ned Apache for Windows? Hvis du absolutt vil bruke linux så må du nesten regne med å bruke litt tid på det. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Apache i Win32 tar deg en halv dag elns å sette opp, og mye lettere og vedlikeholde ettersom du allerede kjenner OSet. Linux vil ta deg opp til en uke hvis du aldri har vært borti det før! Stol på meg :wink: Win2k og Apache er det beste for deg garantert. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. desember 2002 Del Skrevet 29. desember 2002 og etter 5-7 reinstallasjoner til så er... Hvorfor i allverden vil du re-installere linux? Bare ta backup av de originale konfigurasjonsfilene. Når noe ikke virker kopierer du dem tilbake. Sparer et par timer på det. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 og etter 5-7 reinstallasjoner til så er... Hvorfor i allverden vil du re-installere linux? For å lære? Lenke til kommentar
tv-freak Skrevet 30. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2002 Hadde tenkt på linux for jeg hadde hørt et sted at det ikke tok mye ressurser. Mine kriterier: - Ikke for mye ressurser: Skal bruke det på en p200mhz 32mb 4gb maskin. - Sikkert: Vil ikke at andre skal kunne forandre på ting! Det skal bli ganske stort sted til slutt. - Helst grafisk utseende: Jeg har ikke tid til å sitte å skrive à la DOS. Helst noe i nærheten av windoz. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Hvorfor i allverden vil du re-installere linux? Bare ta backup av de originale konfigurasjonsfilene. Når noe ikke virker kopierer du dem tilbake. Sparer et par timer på det. Ikke alltid så lett for en newbie å vite hvordan man tar backup første gang man prøver seg på linux. De har nok med å lære seg grunnleggende ting som brukere, rettigheter og mappestruktur/filsystemet. Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hvis du skal kjøre Apache på Windows, bruk Windows 200x server ettersom den ikke har restriksjoner på antall nettverk connections mot serveren. Windows 2000 Pro og XP Pro har begrensning på maks 10 clienter som kan koble seg til. greit til utvikling, men ikke til hjemmesider som krever flere connections.... Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Gjelder ikke den begrensingen Windows Filesharing (SMB)... "vanlige" tcp/udp er det vel ingen begrensing på... Lenke til kommentar
Klette Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Apache i Win32 tar deg en halv dag elns å sette opp, og mye lettere og vedlikeholde ettersom du allerede kjenner OSet. Linux vil ta deg opp til en uke hvis du aldri har vært borti det før! Stol på meg :wink: Win2k og Apache er det beste for deg garantert. Hvordan klarer du å bruke 1/2 dag på det?? Brukte 20min +- inkl. ( eksl. os install ) nedlasting Men, det er litt stil å si at du kjører en linux box hjemme da ( ja tro det eller ei : ) Lenke til kommentar
SpeCtaCelus Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Hvis det er så enkelt å sette opp en webserver så kan du forklare det til meg. Lenke til kommentar
fuzion Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Klette.. Enig der asså! Brukte kanskje 5 min. La inn Phptriad som inneholder php, mysql, perl ++ Kanske ikke den beste serveren, men den duger!! Skal få meg en linuxbox snart Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 www.clarkconnect.com <--- Enkel & krever lite ressurser; basert på RedHat 7.3 bare å kjøre igjennom installasjon, og så har du en webserver oppe; bruker web-basert grensesnitt, så du kan gjøre all konfigurasjon via din egen windows-maskin..... Basert på apt-rpm, noe som gjør installasjon, like enkelt som med Debian.... (Jeg er forelska i apt-get nå! kjører fortsatt RedHat; skjønner Debian-folka veldig godt!) Lenke til kommentar
hda Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Mitt beste tips er å prøve ut OpenBSD, ikke akkurat linux, men helt klart den sikreste "distroen" ut av eska. www.openbsd.org evt: www.netbsd.org www.freebsd.org Dokumentasjonen (man pages og faq++) dekker stort sett alt, for alt annet har man google groups. :google: Lenke til kommentar
meastp Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Jeg gikk nesten fra scratch og prøvde først Red Hat 8... Deretter slo jeg meg til ro med Clarkconnect... les litt om det... veldig enkelt..' (som laaknor nevnte...) Guide til php og Mysql er her (du kan jo også søke litt på forumet... jeg har postet ganske mange spm. om dette emnet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå