Gå til innhold

Webserver, hvordan?

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på slack (ware) og mandrake, redhat?

Jeg har ingen erfaring med linux (har aldri sett en maskin med det engang).

Har tenkt til å sette opp en webserver med linux og apache. Hva bør jeg velge? Helst noe med et greit grafisk utseènde. Har ikke tid til å sette meg for mye inn i det :roll: .

Hjemmesidene skal lages i windows og bare legges over via nettverk.

Helst noe med sikker security sikkerhet :o :wink: (noe som er sikkert).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for at ting skal være sikkert må DU klare å gjøre det sikkert.... Skal du ha det sikkert, og du har ikke vært borti linux så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig skal ha det nå? Man starter normalt i det små med å teste det ut sjøl vettu ... så prøver man masse kødd .. så reinstaller man så kjører man :=)

Lenke til kommentar
for at ting skal være sikkert må DU klare å gjøre det sikkert.... Skal du ha det sikkert, og du har ikke vært borti linux så skjønner jeg ikke hvorfor du plutselig skal ha det nå? Man starter normalt i det små med å teste det ut sjøl vettu ... så prøver man masse kødd .. så reinstaller man så kjører man :=)

og etter 5-7 reinstallasjoner til så er man klar til å sette opp sin første webserver som seffers går rett på snørra...

Men seriøst, skal du ha noe som er lett å sette opp og som ikke krever kunnskaper i det hele tatt, dra ned Mandrake 9.0, det er umulig og ikke få det til. Men dette er ikke den sikreste distroen akkuratt ;)

Lenke til kommentar

Hadde tenkt på linux for jeg hadde hørt et sted at det ikke tok mye ressurser.

Mine kriterier:

- Ikke for mye ressurser: Skal bruke det på en p200mhz 32mb 4gb maskin.

- Sikkert: Vil ikke at andre skal kunne forandre på ting! Det skal bli ganske stort sted til slutt.

- Helst grafisk utseende: Jeg har ikke tid til å sitte å skrive à la DOS. Helst noe i nærheten av windoz.

Lenke til kommentar

Hvorfor i allverden vil du re-installere linux? Bare ta backup av de originale konfigurasjonsfilene. Når noe ikke virker kopierer du dem tilbake. Sparer et par timer på det.

Ikke alltid så lett for en newbie å vite hvordan man tar backup første gang man prøver seg på linux. De har nok med å lære seg grunnleggende ting som brukere, rettigheter og mappestruktur/filsystemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du skal kjøre Apache på Windows, bruk Windows 200x server ettersom den ikke har restriksjoner på antall nettverk connections mot serveren. Windows 2000 Pro og XP Pro har begrensning på maks 10 clienter som kan koble seg til. greit til utvikling, men ikke til hjemmesider som krever flere connections....

Lenke til kommentar
Apache i Win32 tar deg en halv dag elns å sette opp, og mye lettere og vedlikeholde ettersom du allerede kjenner OSet. Linux vil ta deg opp til en uke hvis du aldri har vært borti det før! Stol på meg :wink:

Win2k og Apache er det beste for deg garantert.

Hvordan klarer du å bruke 1/2 dag på det?? Brukte 20min +- inkl. ( eksl. os install ) nedlasting :D

Men, det er litt stil å si at du kjører en linux box hjemme da ( ja tro det eller ei : )

Lenke til kommentar

www.clarkconnect.com <--- Enkel & krever lite ressurser; basert på RedHat 7.3

bare å kjøre igjennom installasjon, og så har du en webserver oppe; bruker web-basert grensesnitt, så du kan gjøre all konfigurasjon via din egen windows-maskin.....

Basert på apt-rpm, noe som gjør installasjon, like enkelt som med Debian.... (Jeg er forelska i apt-get nå! kjører fortsatt RedHat; skjønner Debian-folka veldig godt!)

Lenke til kommentar

Mitt beste tips er å prøve ut OpenBSD, ikke akkurat linux, men helt klart den sikreste "distroen" ut av eska.

www.openbsd.org

evt:

www.netbsd.org

www.freebsd.org

Dokumentasjonen (man pages og faq++) dekker stort sett alt, for alt annet har man google groups. :google:

Lenke til kommentar

Jeg gikk nesten fra scratch og prøvde først Red Hat 8... Deretter slo jeg meg til ro med Clarkconnect... les litt om det... veldig enkelt..'

(som laaknor nevnte...)

Guide til php og Mysql er her

(du kan jo også søke litt på forumet... jeg har postet ganske mange spm. om dette emnet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...