Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne port 27015 - Sjelden Leverandør

Anbefalte innlegg

Okey, det er på tide jeg spør om hjelp nå til å åpne port 27015. Routeren vår er en Linksys WRV54G.

Vår leverandør er Wia-Nett, som er ganske tregt, men bedre enn ingenting. Vi kan ikke ha noe annet, til tross for at vi bor for høgt oppe i fjellet. Wia-Nett fins kun i byen Sauda, og opp i Suldal trur jeg, dere skjønner ;) Porten må åpnes for å kunne lage en server til Counter-Strike 1.6.

Ting som ikke har virket til nå:

1. Har prøvd PortForward, men virket ikke.

2. Denne guiden. Alt stemmer, men så var det å åpne port. Der kommer jeg fast. Han nevner External og Internal porter, og det fant jeg hos UPnP Forwarding i routeren. La inn 27015 der, men virket forstatt ikke.

Oppsett i Linksys WRV54G

Det går ikke å laste opp bilder, får Siden kan ikke vises :p Som sagt, har treg linje. Men jeg kan skrive oppsettet mitt, i hvert fall prøve;

Jeg skriver inn 192.168.1.1, logger inn, går på Applications & Gaming, og så på Port Range Forwarding. Her har jeg lagt til tre ting:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Application | Start | End | Protocol | IP Address | Enabled

CS1 | 1200 | 1200 | BOTH | 192.168.1.101 | Enabled

CS2 | 27000 | 27015 | BOTH | 192.168.1.101 | Enabled

CS3 | 27020 | 27039 | BOTH | 192.168.1.101 | Enabled

Så går jeg inn til UPnP Forwarding og legger til dette:

Application | Ext.Port | Int.Port | Protocol | IP Address | Enabled

hlds | 27015 | 27015 | BOTH | 192.168.1.101 | Enabled

Mer info

1. Ja, vi har et modem. Min datamaskin er koblet til Routeren, mens den igjen er koblet til et modem (en hvit boks vi fikk fra Wia-Nett). Og modemet er igjen tilkoblet til antennen vår på utsiden av huset. Og den antennen tar imot trådløse signaler fra Wia-Nett. Jepp, Wia-Nett er trådløst. Men hvordan kommer jeg inn i modemet, om jeg skal det?

2. Har ikke brannmur, men skal skaffe det snart. Windows XP sin brannmur er slått av.

Setter pris på hjelp. Port 27015 er porten som skal åpnes. Men kan gjerne åpne flere i samme slengen ;)

Si ifra om det er noe jeg har glømt å nevne. Er ikke helt sikker på om jeg bør poste WAN IP Addressen. Skal jeg f.eks. ha på DMZ? Viss så, skal jeg ha Software DMZ, eller Hardware DMZ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Du sier du har en treg linje OG at du skal hoste en spillserver her?

Det blir jo ikke særlig bra.

Kjenner ikke denne ruteren, men på WRT54G er det ikke særlig vanskelig å åpne portene.

Om du ikke skulle få det til kan det anbefales at du leier en server når du skal spille. Så noen priser på nett ned til 9kr timen om man bare leide en time. Tror det var litt over 50-lappen for 24 timer.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det blir vel kanskje ikke akkurat noen superspillserver :wee: Men har veldig lyst å få det til, helst gratis. Bare for å se hvordan den kjører. 9 kr. timen var dog ikke så gale. Trudde det ikke skulle være så vanskelig å åpne port heller, men av en eller annen grunn virker det ikke. Får jeg det til, så kunne det jo vært greit å blitt aktiv på DC++ og fått en skikkelig port i uTorrent :)

Men ang. leiing av server. Kan jeg legge til mine egne baner da? Legge til Plug-Ins og slikt?

Kanskje Wia-Nett har blokkert portene, så jeg bør ringe dem og få dem til åpne de?

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er du bak en NAT løsning.

Plugg PCen direkte i hjemmesentralen eller hva de nå bruker og sjekk hvilken ip du får.

(start->kjør->cmd->ipconfig)

Sjekk så hvilken IP du eksternt, feks ved å gå inn på www.minip.no.

Er disse to IPene forskjellige så er du bak en NAT gateway og det er mest sannsynlig lite du kan gjøre for å få forwardet portene dine.

Lenke til kommentar

Når du sier hjemmesentralen, så mener du vel modemet, den hvite boksen? I så fall, så fikk jeg to forskjellige IP'er :(

Men for å bli tilkoblet lokalt på hjemmesentralen, så måtte jeg ha statisk IP. Da blei det slik:

IP-Addresse - 192.168.1.102

Nettverksmaske - 255 - 255 - 255 - 0

Standard gateway - 192.168.1.1

Foretrukket DNS-server - 192.168.1.1

Alternativ DNS-server - 192.168.1.2

Så IPConfig, og resultatet ble slik:

Direkte tilkoblet i hjemmesentralen -> 169.254.115.178

MinIp.no (ikke koblet til i hjemmesentralen) -> 195.204.127.218

Men det var første gang. Jeg sjekket igjen for sikkerhetsskyld, og da fikk jeg kun den samme IP'en som jeg hadde lagt selv (192.168.1.102 i IPConfig i CMD) når jeg var direkte koblet til hjemmesentralen. Jeg har heller ikke internett når jeg er direkte tilkoblet hjemmesentralen. Så sjekket jeg MinIP.no igjen, og fikk 195.204.127.218, som igjen er forskjellig.

Men men, litt mystisk, men fikk i hvert fall to forskjellige IP'er. Så det betyr at vi sitter bak en NAT-løsning. Så da er det absolutt ingenting som kan gjøres for å åpne en port? Med mindre du må gjøre masse avanserte greier og sikkert snakke med Wia-Nett?

Takk for svar i hvert fall :) Fikk endelig "løst" det.

Lenke til kommentar
Direkte tilkoblet i hjemmesentralen -> 169.254.115.178

MinIp.no (ikke koblet til i hjemmesentralen) -> 195.204.127.218

8595559[/snapback]

Den første er en "automatisk IP", som bare fungerer på LAN. Det betyr at du ikke får noen IP av hjemmesentralen, og windows velger en adresse som standard, hvor de siste to delene bare er tilfeldige tall.

Det kan være flere grunner til dette, og det er litt vanskelig å finne ut av hva som er galt. Gode tips er at de begrenser antall enheter (MAC-adresser), eller at de bruker PPPoE.

For å finne ut mer om tilkobligen, kan du bruke traceroute, som viser alle routere en IP-pakke besøker før den kommer til endepunktet. I windows heter det tracert, og du kjører det på kommandolinjen (DOS-boks). Et eksempel er

E:\Documents and Settings\fa2k>tracert www.vg.no

Tracing route to www.vg.no [193.69.165.21]
over a maximum of 30 hops:

1   <10 ms   <10 ms   <10 ms  proton.lan.fa2k.net [10.250.1.1]
 2     6 ms     7 ms     6 ms  84.214.1.1
 3   160 ms     7 ms     7 ms  84.208.9.125

OSV....

Det første steget er (sannsynligvis) routeren din. Det andre steget er internettleverandøren sin "første" boks. Hvis den har forholdsvis lav png, kan det være hjemmesentralen.

Testen er: hvis denne adressen begynner på en av

10
192.168
172

, så har de gitt deg en "privat IP-adresse", og da kan du ikke kommunisere direkte med andre maskiner på internett. Den praktiske følgen er at det er umulig å åpne porter. Du kan kanskje diskutere dette med ISPen din.

Du kan prøve å logge inn på http://<ip-nr-2>/ for å se om dette er hjemmesentralen, og om du har noen mulighet for å konfigurere denne.

Hvis adresse nr. 2 begynner på noe annet kan en av disse være sanne:

-De har satt opp en brannmur på internett-leverandør-nivå. Dette er idiotisk praksis, og burde nesten rapporteres til forbrukerombudet.

-Du har gjort en feil ett sted i konfigurasjonen av routeren.

Hvis tracert gir en feilmeldig, eller bare "tull" (dvs. bare én adresse på alle hoppene, bare stjerner, at bare det første hoppet vises, etc), har ISP-en blokkert for denne typen ICMP-pakker, og tracert kan ikke hjelpe deg!

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Veldig gode svar. Jeg tok en traceroute, og fikk dette;

tracertwianettpd1.png

Nå gjekk det plutselig å laste opp et bilde :D

Som du ser så begynner den andre IP'en på 192.168, og da har jeg nok en privat IP-addresse. Prøvde å logge meg inn på 192.168.21.1, men fikk Tilkoblingen ble avbrutt i FireFox.

Som dere sier, så må jeg nok snakke med Wia-Nett om å få åpnet en port, og om de tilbyr fast IP. Sendte en email til de for en veke siden om dette, men har ikke fått svar enda, så må nok ringe.

Takk for hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Lykke til! Du er bak en leverandøren som har nattet hele nettet sitt, så du kan ikke få åpnet porter i det heletatt. Det skulle ikke vært lov, vil ikke kalle en internett tilkobling der du ikke har en offesiell ip adresse i ditt hus for en internett tilgang.

Lenke til kommentar

Lykke til! Du er bak en leverandøren som har nattet hele nettet sitt, så du kan ikke få åpnet porter i det heletatt. Det skulle ikke vært lov, vil ikke kalle en internett tilkobling der du ikke har en offesiell ip adresse i ditt hus for en internett tilgang.

8603481[/snapback]

Lov eller ikke. Dette er sannsynligvis eneste måte for trådstarter å få nett på. Hadde noe lignende her før, og da funket det fint å åpne porter. Ville installert en brannmur og DMZ'a din interne IP. Da vil du iallefall se om det hjelper å åpnde nevnte port da alle porter er vidåpne. får du ikke til da, er det ISP som er problemet.

Lenke til kommentar
Lov eller ikke. Dette er sannsynligvis eneste måte for trådstarter å få nett på. Hadde noe lignende her før, og da funket det fint å åpne porter. Ville installert en brannmur og DMZ'a din interne IP. Da vil du iallefall se om det hjelper å åpnde nevnte port da alle porter er vidåpne. får du ikke til da, er det ISP som er problemet.

8603670[/snapback]

Ja, det er sånn de gjør om det er et modem hjemme hos deg som natter, og det har offesiell ip adresse. Men når det er flere brukere som deler på samme ip adresse går ikke dette.

Lenke til kommentar

8603481[/snapback]

8603670[/snapback]

Er ganske plagsomt ja, tregt òg, men det er nå så. Du nevnte DMZ :chribruu. Hva er den interne IP'en? Skal se om jeg får lastet opp et bilde til av DMZ innstillingene.

Nope, Siden kan ikke vises. Får gjøre det manuelt igjen da :)

Software DMZ : [ ] Enabled [x] Disabled

DMZ Host IP Address: 192 . 168 . 1 . [101]

Hardware DMZ : [ ] Private IP [ ] Public IP [x] Disabled

Private DMZ Host IP : 192 . 168 . 2 . [0 ]

Public DMZ Host IP : [0 ] [0 ] [0 ] [0 ]

DMZ er som du ser disabled. Prøvde å aktivere Software DMZ med min IP (192.168.1.101), men portene var fremdeles stengt.

Lenke til kommentar
Er ganske plagsomt ja, tregt òg, men det er nå så. Du nevnte DMZ :chribruu. Hva er den interne IP'en? Skal se om jeg får lastet opp et bilde til av DMZ innstillingene.

Nope, Siden kan ikke vises. Får gjøre det manuelt igjen da :)

Software DMZ : [ ] Enabled [x] Disabled

DMZ Host IP Address:  192 . 168 . 1 . [101]

Hardware DMZ : [ ] Private IP [ ] Public IP [x] Disabled

Private DMZ Host IP :  192 . 168 . 2 . [0  ]

Public DMZ Host IP : [0  ] [0  ] [0  ] [0  ]

DMZ er som du ser disabled. Prøvde å aktivere Software DMZ med min IP (192.168.1.101), men portene var fremdeles stengt.

8604387[/snapback]

Det vil nok ikke funke med DMZ hos deg siden det blir nattet lengere ned i nettet. Da må de isåfall sette DMZ på routeren deres som er ut mot internett, og det vil de jo ikke siden det er flere som deler på samme adresse.

Lenke til kommentar

Åh, da er nok ikke så mye å gjøre :( Med mindre jeg ringer dem, og det skal jeg nok en gang! Men skal uansett flytte snart. Har søkt meg inn på Medier og Kommunikasjon, og dette har de ikke i Sauda. Så da blir det nok en ny ISP :D Forhåpentligvis blir det i Stavanger jeg skal studere, med mindre jeg ikke kommer inn. Kommer jeg ikke inn, sitter jeg fast i Sauda igjen (oppe på fjellet), og må ta allmenn. Og da vet jeg ike om jeg holder ut med Wia-Nett mer.

Men men, får håpe på det beste :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...