Gå til innhold

Ghosting/inputlag wtf? Hjelp til Samsung 226BW


Anbefalte innlegg

Fikk min 226BW med A-panel i går, og var storfornøyd. Lite backlight bleeding og gode farger (synes nå jeg). Problemet er skjermens ytelse i spill. Når jeg spiller CSS hender det at bildet lagger og hakker. Vet ikke hva som er input lag og hva som er ghosting , men vanvittig irriterende er det ihvertfall. Har GTX i maskinen, så jeg skulle tro det ikke har så mye med det å gjøre

 

Er dette noe jeg kan gjøre noe med eller er jeg fortapt?

Har installert drivere for skjemen og alt virker ok utenom når jeg spiller Source.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å skru AV VSYNC ? Absolutt det første jeg ville forsøkt. Dette pga. 60Hz som igjen gir lavere terskel for når framerate halveres/reduseres hvis en normalt kjører med VSYNC PÅ --> "inputlag" :)

 

Anbefaler at du laster ned/kjører FRAPS med en gang, så du vet om du blir lurt av skjerm eller skjermkort. Hvis FRAPS viser lav framerate et det forståelig (skru av VSYNC, skru ned detaljer = høyere oppløsning?).

 

http://www.fraps.com/

 

Regner med du kjører i 1680x1050 i spillet også?

 

EDIT: Det første jeg la merke til når jeg gikk over til LCD var selve responsen på musepilen på skrivebordet. Den var annerledes, men ikke plagsom. Hvis du føler samme inputlag her som på spill, da spørs det om ikke problemet kan være noe annet enn skjermkortdrivere. Hvis det er kun spill du føler det er problematisk, da er det faktisk håp :)

 

EDIT2: Mener å huske at den skjermen har mulighet for å skru av / på "overdrive" via skjermmenyene/OSD, kan det stemme? I så fall, forsøk dette!

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Vsync er av. Sliter ikke med FPS i 60-området, men med FPS som plutselig faller fra 140 til 40 og så opp igjen.. lagger veldig av og til

 

FRAPS viser omtrent det samme som net-graph i CSS, så det er ingen feil der

 

Kjører 1680x1050, ja

 

Responsen på skrivebordet er som før, ingen lagg å registrere her. Det er kun bilde/fps i spill om plutselig går i gulvet. I tillegg til plutselig tap av framerate er det også merkbare "etterbilder" av objekter i CSS, dvs dersom jeg beveger meg ved siden av en kasse, blir kantene på kassen uklare og rødlige i fargen, og "henger etter" resten av bildet, og dermed skaper irritasjon. Samme er det forsåvidt med selve figurene til de forskjellige spillerene også.

 

Fant ingenting om overdrive i skjermmenyen.

Lenke til kommentar

Det at framerate dropper fra 140 til 40 er maskinen/skjermkortet, så den er grei nok å forstå. Hvis du ikke har hatt dette før, kan det være fordi du muligens kjører høyere oppløsning enn tidligere? Men det med kassen...det er absolutt ettersleng, helt enkelt :)

 

Samsung har en funksjon som heter "RTA" - response time accelerator. Den kan skrus av / på ("overdrive"). Sjekk manualen din, eller denne PDF filen på side 11:

http://downloadcenter.samsung.com/content/...0521H-02Nor.pdf

 

En annen teori går ut på at du kan få forskjellige resultater ved å justere kontraster på selve skjermen OPP, men har aldri forsøkt dette selv.

 

PS: Angående ettersleng - synd det skal være slik men hvis det plager deg gi det noen få dager og se om det ikke er litt mindre plagsomt. Kan det være selve panelet?

 

http://reviews.cnet.com/Samsung_SyncMaster...08401&tag=uolst

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg er kjent med framedrops, det hadde jeg tidligere i 1280x1024 også. Men disse i 1680x1050 er liksom litt mer "alvorlige".

 

Det verste er likevel at bildet hakker til tider, og det er særlig området i midten av skjermen som da ikke henger med resten av bildet. Det er veldig irriterende.

Har forsøkt med RTA både av og på, men ingen forskjell. Kontrasten satt jeg opp på maks, men det var heller ingen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Innkjøringsfase =)

8835864[/snapback]

 

Det finnes vel ikke noe slik? :ermm:

 

Vel jeg har denne "glorien" med RTA på. Har prøvd en rekke spill og HL2 er den FPS som flyter best og der "glorien" er minst synlig.

 

Har tatt 2 bilder av streaky testen fra PixPerAn som også ble brukt av behardware i deres test.

Mine bilder ser meget like ut som de behardware fikk.

 

1. Med RTA på.

post-40816-1181584273_thumb.jpg

 

 

2. Med RTA av.

post-40816-1181584282_thumb.jpg

 

(Bilder tatt med Canon IXUS 800i)

Endret av langtongting
Lenke til kommentar
Jeg tror det er synd på meg.

 

Dette bildet ble tatt med rta på og fart 16.

 

Skal det være sånn da?

 

Ingen forskjell med rta på eller av så gidder ikke poste flere bilder.

 

Edit: Sitter også på en samsung syncmaster 226BW. S-panel

8840808[/snapback]

 

Hehe, slapp helt av! Sån er det hos meg også. Bildene jeg la med er tatt med et digitalkamera på selve de som beveger seg, slik som behardware har gjort. :D

Lenke til kommentar
Jeg tror det er synd på meg.

 

Dette bildet ble tatt med rta på og fart 16.

 

Skal det være sånn da?

 

Ingen forskjell med rta på eller av så gidder ikke poste flere bilder.

 

Edit: Sitter også på en samsung syncmaster 226BW. S-panel

8840808[/snapback]

 

Hehe, slapp helt av! Sån er det hos meg også. Bildene jeg la med er tatt med et digitalkamera på selve de som beveger seg, slik som behardware har gjort. :D

8841182[/snapback]

Ok, det var fint. Var redd det var noe med skjermen min :S

Lenke til kommentar

Her er en grei video som viser "ghostingen"

 

http://www.rybak.tv/junk/samsung-acer.wmv [14MB]

 

 

Igjen, var de slik dere også hadde 2mmy91 og demeyfint?

 

Her er en teori om dette problemet.

I probably shouldn't have used the term "ghosting" to describe this as it's not exactly the same effect as I've experienced on the very early LCD's. With ghosting you would see a sort of smudge behind a moving object, similar in colour as the object. But what I see with the RTA on is a sort of halo (lighter pixels) behind moving objects. It's almost as if this Response Time Accelerator is brightening up the changing pixel even more in hopes of tricking the eye into not seeing the smudge that ghosting might create. That's just my theory

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...