Gå til innhold

Får ikke IP via DHCP

Anbefalte innlegg

Jeg har en Windows Server 2003 der jeg har satt opp DHCP. Har drivet å dillet litt fram og tilbake på den nå i ett par uker (ikke noe sånn voldsomt, men bare litt med filrettigheter og slikt på mapper og shares) og skulle idag da teste om DHCPen fortsatt funket. den funka for ett par uker tebake, så hvorfor skulle den ikke gjøre det nå også?! Så jeg startet en klient for så å oppdage at den ikke fikk IP. satt IPen til statisk IP, og da får den tak på serveren og alt er bare greit. men når jeg satt den tilbake til å motta IP fra en DHCP-server, da fikk den plutselig "Begrenset forbindelse"!!

Hva kan være galt?! Sitter helt fast her asså! :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk at DHCP-serveren er autorisert.  Har opplevd selv at den noen ganger stopper opp fordi den må autoriseres på nytt.  Hvordan ligger det ann med DNS-verktøyet?

8591085[/snapback]

Hvordan sjekker jeg det da? At den er autorisert?

Og hva mener du med DNS-verktøyet?!

Takk for svar forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Det første du gjør etter å ha satt opp en DHCP-server er å autorisere den (dvs scopet), så finner det litt merkelig at du ikke vet hvordan enn gjør det, om det er du som har satt den opp før. Uansett, her er rekkefølgen for å autorisere slik jeg husker den:

DHCP > Action menu > authorize scope

--

Går utifra du har sett opp DNS-tjenesten også, altså sammen med DHCP?

Lenke til kommentar
Det første du gjør etter å ha satt opp en DHCP-server er å autorisere den (dvs scopet), så finner det litt merkelig at du ikke vet hvordan enn gjør det, om det er du som har satt den opp før.  Uansett, her er rekkefølgen for å autorisere slik jeg husker den:

DHCP > Action menu > authorize scope

--

Går utifra du har sett opp DNS-tjenesten også, altså sammen med DHCP?

8593265[/snapback]

Har aktivert scoopet da...men har ikke gjort det på den måten som du beskriver der. det ble vel aktivert når jeg installerte det/satt det opp?!

DNS er installert, men har ikke gjort noe konfigurasjon videre etter installasjonen. Ska det være nødvendig for at DHCP skal fungere optimalt? DHCPen har jo fungert før, uten at jeg har gjort noe spesielt i ettertid som jeg kan tenke meg har hatt noe innvirkning. Har som sagt bare dreve å dillet litt med rettigheter til filer og mapper....

Lenke til kommentar

Har funnet ut av problemet....

DEN J*%#A BRANNMUREN I WINDOWS SATTE EN STOPPER FOR DET!

Tok å deaktiverte brannmuren, og da funka det ypperlig! Brannmuren på klienten står på da, uten at det har noe virkning på DHCPen.

Men det må da være "lov til" å ha brannmuren aktivert på serveren?!

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...