Bruktbilen Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Dette er vel egentlig "leksehjelp", en mod får vel flytte den over, men tenkte personer på Religion, filosofi og livvsyn kan gi bedre råd Er det noen personer som har stikkord som kan hjelpe meg angående dette temaet. Det skal være 20-30 min framlegg, og jeg er helt blank. Riktignok har jeg svært god tid på dette, men trenger en start. Topicen er hele oppgaven, ikke noe mer eller mindre. Hva kan jeg finne på å skrive angående dette? Hva er det å diskutere? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Hva er det å diskutere?8588947[/snapback] Går ut fra at det er bibelen dette dreier seg om, og ikke kristendommen som helhet. Du kan diskutere: - Er de ti bud egentlig spesielle, eller finnes liknende prinsipper i andre religioner/filosofier? (svaret er ja - allerede i konfucianismen, 500 fvt., finner man tanker om å være grei og snill) - Inneholder de ti bud viktige leveregler? (Ja og nei) - Hvordan er bibelen i forhold til vitenskapen i dag, i forhold til vitenskapen for 2000+ år siden? Har bibelen noe å komme med i vitenskapelige spørsmål ennå? - Bibelen i litteratur? Dikting? Ordtak? (Himmel og helvete - poetiske eller religiøse uttrykk i dag?) - Hva slags musikk blir laget i dag, i motsetning til for noen hundre år siden? Blir bibelen brukt til inspirasjon for musikk ennå? (Creed, andre kristenrockere) Osv., osv. Lykke til! Edit: Hvilket nivå er det snakk om? Videregående? Endret 11. mai 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Har du sterk mage? Les og se hva som skjedde under den kristlige kirkes velsignelse og utøvelse av kristen medmenneskelighet og nestekjærlighet: http://www.exposingchristianity.com/Inquisition.html Ps. Ha ei bøtte klar i tilfelle du trenger den! Lenke til kommentar
selurdog Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Har du sterk mage?Les og se hva som skjedde under den kristlige kirkes velsignelse og utøvelse av kristen medmenneskelighet og nestekjærlighet: http://www.exposingchristianity.com/Inquisition.html Ps. Ha ei bøtte klar i tilfelle du trenger den! 8589196[/snapback] Nå er det der utenfor temaet. Hva en kirke gjør trenger ikke ha noe med Bibelen å gjøre, som ditt eksempel viser til. Her spørres det om Bibelens betydning i samfunnet og kultur, ikke gale menneskers syke sinn. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Det kommer an på om de fant belegg for det i Bibelen. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Har du sterk mage?Les og se hva som skjedde under den kristlige kirkes velsignelse og utøvelse av kristen medmenneskelighet og nestekjærlighet: http://www.exposingchristianity.com/Inquisition.html Ps. Ha ei bøtte klar i tilfelle du trenger den! 8589196[/snapback] Nå er det der utenfor temaet. Hva en kirke gjør trenger ikke ha noe med Bibelen å gjøre, som ditt eksempel viser til. Her spørres det om Bibelens betydning i samfunnet og kultur, ikke gale menneskers syke sinn. 8589488[/snapback] Det kommer an på om de fant belegg for det i Bibelen. 8590173[/snapback] Det jeg skulle frem til var at dette er historisk.. Altså at relgion spiller en rolle i sammfunnet.. Dette er en svært mørk side ved relgionen, så jeg tipper det er viktig og få med seg ulempene.. Ikke bare fortelle hvor herlig en relgion er. Kirken har vert en kolosal makt organisasjon det aldrig har vert så utrolig mange gode sider ved..Historie! Endret 11. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 11. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2007 Hva er det å diskutere?8588947[/snapback] Går ut fra at det er bibelen dette dreier seg om, og ikke kristendommen som helhet. Du kan diskutere: - Er de ti bud egentlig spesielle, eller finnes liknende prinsipper i andre religioner/filosofier? (svaret er ja - allerede i konfucianismen, 500 fvt., finner man tanker om å være grei og snill) - Inneholder de ti bud viktige leveregler? (Ja og nei) - Hvordan er bibelen i forhold til vitenskapen i dag, i forhold til vitenskapen for 2000+ år siden? Har bibelen noe å komme med i vitenskapelige spørsmål ennå? - Bibelen i litteratur? Dikting? Ordtak? (Himmel og helvete - poetiske eller religiøse uttrykk i dag?) - Hva slags musikk blir laget i dag, i motsetning til for noen hundre år siden? Blir bibelen brukt til inspirasjon for musikk ennå? (Creed, andre kristenrockere) Osv., osv. Lykke til! Edit: Hvilket nivå er det snakk om? Videregående? 8589078[/snapback] Tusen takk, det gav meg mange ideer. Joda, det på en måte på videregående, for en fremmed klasse angående dette temaet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Her spørres det om Bibelens betydning i samfunnet og kultur, ikke gale menneskers syke sinn. 8589488[/snapback] Bibelen er et resultat av gale jøders syke sinn. Endret 11. mai 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Dette er kristendommens tak over norge i 2007: En fyr som har mye bra og komme med skrev: Jeg anser kristendommen og kirka for noe av det mest tragiske som finnes. Religionene forgifter folks hoder. Det er åndelig voldtekt begått i statens navn. De skryter av at 90% av det norske folket er medlem av statskirka. Dette fikser de ved å kopiere folkeregisterets lister og limer alle navnene inn i "kirkeboka". Det ville tatt seg dårlig ut om statskirka bare hadde 25% av folket i Norge som medlemmer. Dessuten ville et lavt medlemstall i statskirka gitt mer penger til de andre livssynsorganisasjonene. Statskirka ville ikke fått mindre, men man tar samlet pott til statskirka og deler på antall medlemmer. Med få medlemmer vil det bli mye pr.medlem. Dette beløpet gis også til de andre organisasjonene pr. medlem. Laurentius: Dette er jeg helt enig i.. Bibelen er et resultat av gale jøders syke sinn. Meget sterke ord. Jeg ser dere skal lage fiender, men det jeg vet er at dagens Jøder ikke fant opp Jødedommen! MEGET viktig å ta med seg! Endret 11. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Tusen takk, det gav meg mange ideer. Joda, det på en måte på videregående, for en fremmed klasse angående dette temaet.8590215[/snapback] Bare hyggelig. Jeg rakk til og med å svare på det du spurte om før tråden gikk OT... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Innen litteratur så er det vanlig å referere til bibelen, direkte eller indirekte. Eksempelvis Dag Solstad refererer ofte til bibelen indirekte, eksempelvis ved å gi karakterene i bøkene sine navn som er avarter av bibelske navn. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig å tenke over bibelen på alle de måtene jeg hører om, når vi faktisk vet hva som står i den... Dersom det er innholdet dere vil vite så har jeg en meget god lenke til hvordan GT ser ut: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=764296&st=20# Relgions læreren til en fyr her, plager en gutt i 10 klasse, det sier litt om sammfunnet og denne vranglæra vi får stappet mellom ørene.. Les posteringen slik at dere ser hva jeg mener. Er dette uviktig eller viktig å få med? Jeg tror på noe jeg og innen bibelen, men det blir mer som en morsom hobby.. Når det gjelder det norske sammfunnet og kristendommen tak over oss, kan jeg fortelle litt om Martin Luther. En man som fortsatt har meget stor innflytelse her til lands: Han er navngitt i grunnloven, hans tanker og holdninger danner grunnlaget for den kirken som 85% av den norske befolkning er medlemmer av, den retningen som Statskirken tilhører bærer hans navn, Luthers lille katekisme er ett av kirkens viktigste skrifter, han blir utelukkende fremstilt som en modig helteskikkelse og et opplyst forbilde for oss alle. Martin Luther – jødehater, kvinnehater og fundamentalist: Her er noen smakebiter fra "Luthers Lille Brune": Gud er skrekkeligere og forferdeligere enn djevelen ”Gud kan ikke synde mot noen lov, for ingen lov gjelder for ham. Derfor er det godt, alt hva han gjør. (...) Skulle jeg måle og dømme Gud etter min fornuft, så er han urettferdig og har mye mer synd enn djevelen. Ja, han er skrekkeligere og forferdeligere enn djevelen, for han bruker vold mot oss, piner og plager oss og har ingen respekt for oss.” Djevelen Gud benytter djevelen til å plage og drepe oss ”Gud benytter seg av djevelen for å plage og drepe oss, men djevelen kunne ikke gjort dette hvis Gud ikke hadde ønsket å straffe syndene på denne måten. Vi er derfor ”slaktefår”, underkastet døden pga. Guds vrede over synden.” Herren og hans tjenere Predikanter skal skremme de troende ”Hvis man bare preker om syndenes tilgivelse og ikke om å gjøre bot, tror folk de alt har fått syndsforlatelse, og blir trygge og fryktløse. Hvilket er en større villfarelse og synd enn alle villfarelser som har vært til nå. (...) Altså har vi formanet prestene at de flittig og ofte må mane folk til å gjøre bot, å angre og beklage syndene, og å frykte for Guds dom.” Troen Hjernevask ungene så tidlig som mulig ”Gjendøperne vil bevise at ingen bør døpes som ikke bekjenner sin tro. (...) Videre sier de at barna ikke har noen fornuft. Som om fonuften førte til tro! Det er jo først og fremst fordi de ikke har noen fornuft at man bør døpe barna. Jo svakere fornuft, jo større er evnen til å motta troen, for da mangler man den motstanden som er den største hindringen for kloke mennesker. Fornuften er det største hinder for troen, ettersom alt gudelig ter seg som meningsløst for den, for ikke å si som løgn.” Skriften Bibelen kan bare forstås av dumme og enfoldige "Jeg ber og formaner enhver from kristen om ikke å ergre seg over eller ta anstøt av Bibelens enfoldige tale og beretninger. Tvil ikke på det, hvor tåpelig og ille det enn lyder, for det er allikevel uten tvil utelukkende ord, gjerninger, fortellinger og bud fra den høye, gudelige majestet, makt og visdom. Dette er nemlig boken som gjør alle vise og kloke til tåper og bare kan forstås av dumme og enfoldige, som Kristus sier i Matteus, 11. kapittel. La derfor ditt hovmod og din innbilning fare, og hold av denne boken som den aller høyeste og edleste helligdom, som den aller rikeste gullgruve, som aldri kan bli uttømt eller nok uforsket. Slik at du i den kan finne den guddommelige visdom som Gud legger frem så tåpelig og dårlig i Bibelen for å dempe alle bedreviteres hovmod og gjøre dem til skamme." Synden Vi er syndere som må straffes av Gud ”I synd er vi unnfanget , i synd er vi født, og i synd forblir vi livet ut. (...) Denne arvesyndens vanvidd og dårskap må straffes både hos barn og voksne. Derfor sender Gud oss plager gjennom øvrighet, dyrtid, pest, krig, tyrkere, pave og djevel. Hvorfor gjør han det? Jo, det gjør han for at vi skal rope på ham når vi blir slått.” Frelsen Dommedagsprofeten Luther mener Jesus kommer snart (år 1540) ”Jeg forestiller meg, og er sikker på, at englene allerede har fått rustningen på og er i ferd med å trekke på seg harnisken og spenne visiret fast. Dommedag står for døren, og englene ruster seg til strid. De kommer til å styrte tyrkerne og paven i helvetets avgrunn.” Jødene Hva jødehateren Luther mener at man bør gjøre med jødene ”Hva skal så vi kristne gjøre med dette gemene, fordømte jødefolket? Tåle dem kan vi ikke, etter at de kom til oss med sin løgn, bespottelse og forbannelse, for da ville vi bli medskyldige i dette. (...) For det første, at man setter fyr på deres synagoger eller skoler og dekker med jord det som ikke vil brenne, slik at intet menneske til evig tid får se hverken steiner eller slagg av det mer. (...) For det andre, at man også river ned og ødelegger husene deres. (...) For det tredje, at man tar fra dem alle deres bønnebøker og Talmudskrifter, hvor de har lært den slags avguderi, løgn, forbannelse og bespottelse. For det fjerde, at man under trusler om dødsstraff forbyr rabbinerne deres å undervise. (...) For det femte, at man helt og holdent nekter jødene reisetillatelse. For de har ikke noe rundt i landet å gjøre, de kan holde seg hjemme. (...)” Evas døtre Kvinnehateren Luthers syn på kvinner ”Hvem kan holde tall på alle de narraktige, latterlige, feilaktige, meningsløse og overtroiske sakene som dette lettlurte kjønnet bedriver? De har det fra sin stammor Eva, det at de lar seg bedra og gjøre til narr.” Heksene Luther oppfordrer til drap på ”hekser” ”Det er en svært rettferdig lov som sier at trollkvinner skal drepes. For de gjør mye skade, skjønt det iblant blir oversett. De kan nemlig stjele melk, smør og alt annet samtidig som de sier et eller annet trylleord og tenker på en ku. Da bringer djevelen melk og smør til den gjenstanden de melker. De kan også forhekse et barn så det bare skriker og ikke vil spise eller sove. Likeledes kan de påføre mennesker en skjult skade i kneet slik at man hensykner. Når du ser slike kvinner, så har de djevelske ansikter. Jeg har selv sett noen av dem. Derfor må de drepes!” Kjetteri Den som er uenig med Luther må gå til grunne ”Den som setter seg opp imot meg i en sak og ikke vil vike, han skal og må være fortapt. Jeg vil ha rett i den saken, for min sak er Guds sak og Guds ord. Ergo må de som er imot meg, gå til grunne.” Bøndene Luther oppfordrer til massakre av fattige bønder ”Bøndene er meg noen fine kristne! Jeg tror ikke det finnes noen djevler igjen i helvetet, de har fart inn i bøndene alle sammen. (...) Nå er ikke tiden for å sove. Dette er ikke tiden for tålmodighet og barmhjertighet. Nå er det sverdets og vredens tid, ikke nådens tid. (...) Stikk, slå, drep dem, hver den som kan! Dør du selv, er du heldig; en saligeredød kan du aldri få. For du dør lydig mot Guds ord og befaling i Romerbrevet 13, og i kjærlighetens tjeneste, for å redde din neste fra helvetet og fra djevelens lenker. (...) Synes noen dette er for hardt, så husk at opprør ikke kan tåles, og at verden kan gå under når som helst.” Romerkirken Luther oppfordrer til brenning av paven og hans tilhengere ”Man burde ta paven og hans lære og alle som er knyttet til den, og brenne dem opp med ild slik man gjør med trollmenn og hekser.” Verden Luthers syn på verden ”Verden er intet annet enn djevelens rike. Derfor er den da også en berme av synd, død, Guds vrede, helvete og all ulykke.” Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Utrolig off topic. Utrolig nesevis! Fyyyy! For og si litt om det du skrev da.. - Inneholder de ti bud viktige leveregler? (Ja og nei) Det er ikke sånn at en person kan bestemme om de er viktige eller ikke for andre.. Det er opp til vær enkelt. Den er viktig for noen, men andre ikke, og det vet jo de fleste.. For meg er de alle meget viktige og følge, det er bare én av dem jeg ikke klarer og følge, for jeg blir litt usikker når jeg ser i Det Gamle Testamentet rett etter budene. Endret 13. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Det er nok ikke sånn at du kan bestemme deg for at de ti bud er uviktige, og så er de det. Men de er heller ikke unike for kristendommen, da. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Det er nok ikke sånn at du kan bestemme deg for at de ti bud er uviktige, og så er de det. Men de er heller ikke unike for kristendommen, da. 8599344[/snapback] hmmm, har de noen sinne vert viktige? nei Her er en beskrivelse av dem: 1. Du skal ikke ha andre guder enn Jahve. - Det er mange andre Guder en Jahve 2. Du skal ikke lage deg noe gudebilde av Jahve. -Definer gudebilde! 3. Du skal ikke misbruke Guds navn. -Meget vanskelig å følge, bare se her inne! 4. Du skal holde hviledagen hellig. -Skit bra regel! R.L. Børsheim: Dette er knapt noe å basere et samfunnssystem på. Dette er religiøse regler som definerer den troendes forhold til Gud, og ikke leveregler som har noe med samfunnsmessige eller mellommenneskelige relasjoner å gjøre. 5. Det femte budet lyder at du skal hedre din far og mor så du får leve lenge i det landet som Gud har gitt deg. R.L. Børsheim: Gud mener dødsstraff er passende for å ikke hedre sine foreldre, eller enda verre, snakke stygt om dem (f.eks. 2. Mos 21,17; 3. Mos 20,9), gir naturligvis dette budet straks mer mening. De fem siste budene lyder: 6. Du skal ikke slå i hjel, -For tungvindt, bruk AK 47 eller Colt. 7. Du skal ikke drive hor, -Slik som han under her? 8. Du skal ikke stjele, -Nei man skal få noen med på en dårlig byttehandel. 9. Du skal ikke vitne falsk mot din neste -Nei du skal ikke vitne.. 10. Du skal ikke begjære din nestes hus, hustru, tjener, tjenestekvinne, okse eller esel eller noe som hører din neste til. -Nei du skal gjøre det med den siste. R.L. Børsheim: Det å begjære noe, å ønske noe sterkt, er ikke noe man vanligvis kan velge eller ikke. Man kan velge om man vil gjøre tiltak for å oppnå det man ønsker/begjærer, men selve begjæret i seg selv er en følelse som oppstår uavhengig av ens vilje. Slikt er naturligvis meningsløst å "lovregulere". -Denne regelen er jo skapt for å brytes! Den ble skapt forde da blir begjære enda større, på denne måten blir livet spennende! Forbudt kjærlighet... Uansett, så har disse ti bud ingen verdens ting med samfunnet og gjøre.. Endret 13. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (...) 8599409[/snapback] Har du skrevet det? Et kjapt søk gir dette resultatet. Med mindre du er R.L. Børsheim, så må du oppgi kilder og ikke late som noe andre har skrevet er ditt materiale. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 (endret) ikke late som noe andre har skrevet er ditt materiale. øøøh... ikke late som om jeg har skrevet det? Har jeg lata som liksom? Foresten, bare et spørsmål, dersom jeg later som om jeg skriver noe... Har jeg da begått en forbrytelse eller noe? Neste gang du finner noe jeg har lata som om jeg har skrevet, så ikke lat som om du er noe.. høres bare ut som om du ser på deg selv som høvdingen her. første inntrykk virke sympatiske, intelligente og sjarmerende, men som ved nærmere kontakt viser seg å være manipulerende, løgnerske og impulsive. Det var en beskrivelse jeg fant av deg, men hvor? Fant litt til og: De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt. Jeg kan bruke svart magi, sånn at du stopper og lete etter alt jeg har lata som om jeg har skrevet, men du frykter vel ikke for det? har også evner til å manipulere andre personer med seg mot offeret, og dette gjør dem til hensynsløse og destruktive faktorer i mange sammenhenger i forumet. Kjenner du deg igjen? Endret 13. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. mai 2007 Del Skrevet 13. mai 2007 etter ønske fra trådstarter stenges tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg