Gå til innhold

Stortur til NEW YORK.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Jeg og kjæresten min skal til New York i nov/des (3/4 uker). Først skal vi reise til Toronto og besøke familien hennes, og deretter dra ned til New York. Spørsmålet er vel hvordan vi skal dra fra Toronto til New York. Vi har vurdert å evt. låne en bil av familien, for så å kjøre tilbake og levere den. Det vil altså si at vi også reiser hjem til Oslo fra Toronto.

Vil det kanskje være smartere/billigere å ta fly fra Toronto til NY, isteden for å kjøre bil? På den måten kan vi jo ta direktefly til Oslo hjem fra NY, uten å tenke på at vi må haste tilbake til Toronto... Men samtidig så får man jo sett en del på veien til New York. Nå vet ikke jeg helt hvor lang tid det sånn ca vil ta å reise med bil fra Toronto til NY, men regner med at det vil ta noen dager...? :hmm:

He he, nå har jeg snakket mye rundt selve emnet her, selv om det over også faktisk inngår i planleggingen.

Mitt hovedspørsmål til dere erl:

HVA burde vi se og oppleve på de 3 ukene i NY?

Det er jo en så utrolig gigantisk by, så tiden blir jo heller knapp når man først kommer dit. Hadde vært interessant å evt ta en weekend tur til Disney World i Florida, hvis det ikke blir for vanskelig. Vet dere om det er mye vanskeligheter med å reise med fly innenlands i USA, som turister? For når vi først ER i USA, så ønsker vi jo å få det meste ut av turen. Jo, selvfølgelig er New York nok, med tanke på ting å gjøre. Men fint å få sett litt andre deler av USA i samme slengen. Dere har kanskje noen forslag til steder/serverdigheter vi burde få med oss, som ikke er beliggende så altfor langt unna heller...?

Forstår jo at California blir altfor langt å reise, men Florida (Miami) burde vel være mulig? F.eks ta 2 uker i NY og 1 uke i Miami, eller noe sånt? :hmm:

Vet dere forresten når juleforberedelsene starter i New York? Det er litt av grunnen til at vi også ønsker å reise på det tidspunktet wub.gif Fordi det er en smule romantisk, føler vi. He he...

Men la oss nå si at vi ikke kjører bil fra Toronto, men heller tar fly til NY. Vil det være vanskeligheter med å få leid en rimelig bil i NY, da? Har dere noen bilforhandlere dere kan anbefale osv? Hvilke krav stilles? Vi er begge over 21.

Når det gjelder bosted, så ønsker vi jo helst å bo i de mer trygge og siviliserte strøkene i NY. Nå er jeg veldig ukjent der nede, men Manhattan og Fifth Avenue, skal som jeg forstår være litt mer respektabelt enn andre deler. Stemmer dette? Altså, så lenge bostedet er rimelig og har en fin beliggenhet, så er vi fornøyde. Vil det lønne seg å bo på hotell fremfor herberge f.eks? Burde vi bestille allerede i dag? :ohmy: Vi er nemlig litt usikre på EKSAKT dato, men det blir nov/des. Har dere noen hoteller/bosteder du ønsker å anbefale?

Når det gjelder kjøp av klær,elektroniske artikler o.l, må dette tolles før vi kommer inn i NOrge? For vi har tenkt til å foreta oss en del shopping under oppholdet, og lurer derfor på om alt kommer til å bli avgiftsbelagt så snart vi kommer til Norge. :no:

Burde vi bestille flybilletter allerede i dag, eller kan det avventes? Ser jo at prisene til Toronto tur/retur ikke er så altfor dyre (4000-5000 kr). Men hvis vi velger å dra hjem fra New York, som jeg nevnte, så blir det jo bare enveisbillett til Toronto og enveisbillett fra NY. Dette MÅ jo bli dyrere enn å kjøpe tur/retur?

Når det gjelder visum, er dette pålagt å ha? Må jeg søke hos den Amerikanske ambassade i så fall? Eller blir det Canadiske? Har gjort noen små tullestreker da jeg var mindre (15-16), men de kan jo ikke telle den dag i dag? Hvordan er hele den prossessen ang. pass og visum, egentlig? Litt greit å vite, slik at man ikke får problemer, når man først er der nede.

Vel, dette var alt jeg hadde til nå. Jeg håper dere forstår at det ikke er meningen å plutselig pøse på med et så langt og spørrende innlegg, men jeg og kjæresten min trenger virkelig desperat hjel... :(

Setter umenneskelig stor pris på hjelpen deres. Det hjelper meg veldig... :roll::blush::)

TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

New york ja, var der forrige uke.. Tror ikke du kommer inn i usa på enveisbilett, du må ha returbilett også om jeg ikke husker feil...?? New york er en dyr by å bo på hotell i etter min erfaring, mye billige "hostels" men da er det som regelt delt bad. En fordel å bo på downtown manhattan da det er der det meste skjer å flest severdigheter. fifth avenue er forsåvidt bra bare du kommer nermest mulig central park, å da er du heller ikke langt fra Time square. Time square ligger der broadway å 7. avenue (fashion avenue) krysser hverandre. Ellers vil jeg tro at du er drita lei N.Y etter en ukes tid, et voldsomt stress å støy hele døgnet... Ting å se ja... empire state, rockefeller center, statue of liberty, ellis island, ground zero, battery park å massemasse mere, kommer jo litt an på hva du vil se da. om du er interresert i sport å konserter er det kansje verd å sjekke kalenderen til madison square garden... mye kult der. Ellers har du jo N.Y yankee... Om du vil ha sol å varme på den årstida er nok en tur til miami greit, men vil du oppleve storbyer så er washington dc, philadelfia å boston ikke langt unna... å fly innenlands der er vel strengt tatt en del dyrere en i norge etter at norwegian slo seg opp. Å liker du motorsykler, så er verkstedet til OCC et stykke nord for N.Y. Montgomery, orange county

Lenke til kommentar

Har du tenkt på Washington DC? Vi tilbrakte en helg i Washington da vi var i NY. Vi tok buss, og det var rundt 4 timer å kjøre. Absolutt å anbefale! Mindre, grønnere og lavere tempo enn i NY.

Boston er også noe å tenke på.

For å reise til Canada trenger du ikke visum. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg når dere reiser (som nordmenn) fra Canada til USA, men ved reise fra Norge til USA er det sånn at hvis du har nytt pass (maskinlesbart/elektronisk) slipper du å søke om visum til USA. Har du gammel pass må du søke ambassaden i Oslo om visum. Husk også at passet må være gyldig 6 mnd etter at du har kommet hjem (jeg ville skaffet et nytt pass hvis du har et gammelt). For å være sikker på at dette blir riktig ville jeg kontaktet den amerikanske ambassaden eller et reisebyrå (eller der dere bestiller flybilletter) til å hjelpe dere.

Av shopping anbefaler jeg Woodbury Common Outlet ca 1 time fra N.Y.

http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=7

Et fabrikkutslag av et litt annet slag enn det vi er vant til i Norge og ekstremt gode priser. Vi tok buss fra Port Authority (hvis dere ikke skal kjøre selv).

Nå spørs det jo om hva slags budsjett dere har, men det kan fort bli dyrt å fly innenlands i USA. Jeg har vært i Florida og California. Begge er å anbefale.

For meg hadde det vært meste forlokkende å tatt fly hjem fra NY og slippe å kjøre til Toronto (og bruke tid på det). Hvis dere skal leiebil kan det være greit å leie den fra Norge. Vi gjøre dette da vi var i Florida og det var veldig greit. Lett å forsikre seg om at alt av forsikringer o.l. var inkludert. Ingen overraskende kostnader. En annen ting som var uvurderlig for oss da vi var i Florida, var GPS'en. Vi kjørte mye og uten den ville ting blitt mye vanskeligere. Når man først kommer ut på motorveien er det greit. Det som kan være vanskelig er å finne ut hvordan man kommer til rett motorvei o.l

Lenke til kommentar

For å reise til Canada trenger du ikke visum. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg når dere reiser (som nordmenn) fra Canada til USA, men ved reise fra Norge til USA er det sånn at hvis du har nytt pass (maskinlesbart/elektronisk) slipper du å søke om visum til USA. Har du gammel pass må du søke ambassaden i Oslo om visum. Husk også at passet må være gyldig 6 mnd etter at du har kommet hjem (jeg ville skaffet et nytt pass hvis du har et gammelt). For å være sikker på at dette blir riktig ville jeg kontaktet den amerikanske ambassaden eller et reisebyrå (eller der dere bestiller flybilletter) til å hjelpe dere.

8595548[/snapback]

maskinlesbart pass er det som trengs for å reise til usa ja, men er du nordmann å skal du fra usa til canada kreves det visum, vet ikke om det er samme fra canada til usa... Dette fikk jeg opplyst for to uker siden da jeg tenkte å fly til niagara, kun borgere fra usa å canada fikk gå over på canadisk side såfremst du ikke hadde visum da... :thumbdown:

Lenke til kommentar

8595548[/snapback]

maskinlesbart pass er det som trengs for å reise til usa ja, men er du nordmann å skal du fra usa til canada kreves det visum, vet ikke om det er samme fra canada til usa... Dette fikk jeg opplyst for to uker siden da jeg tenkte å fly til niagara, kun borgere fra usa å canada fikk gå over på canadisk side såfremst du ikke hadde visum da... :thumbdown:

8600064[/snapback]

Det her er bare tull! Nordmenn trenger ikke visum for å besøke Canada. Det er 100% sikkert. Har du fått annen informasjon, så er dette feil.

Offisiell info fra canadiske immigrasjonsmyndigheter finner du her.

Lenke til kommentar

Det kreves visum dersom du skal oppholde deg mer enn en 90 dager. Ellers er det helt samme opplegget som USA hvor du fyller ut et tilsvarende skjema, og reiser under visa waiver dersom du skal vaere der under 3 maaneder.

Jeg har bodd i Canada, og mange ganger KJØRT med bil over grensen. Det er helt samme opplegget som USA.

Lenke til kommentar

ok, skal ikke være påståelig, var bare det vi fikk opplyst å det samme sto i brosjyrene, vet ikke om det er forskjell på å komme fra usa å inn i canada kontra direkte fra norge å inn?? men sånn reint logiskt sett så skulle man jo tro at det skulle være nok med elektroniskt pass ja. Nå endres jo reglene hele tia så ikke vet jeg. :hmm:

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen er at du maa betale et gebyr paa muligens rundt 20 dollar. Dette er visstnok inkludert i en flybillett, noe rart det der... Men naar du kjorer inn i USA fra Canada og Canada fra USA, maa du betale. Flyr du, slipper du. Men det er fortsatt ikke noe krav om visum.

8674521[/snapback]

ok,dumt at enkelte turopperatører gir feilopplysning da :( det var utslagsgivende for at vi ikke gadd å fly til niagara...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...