Gå til innhold

Svindlet millioner fra mobil-kunder

Anbefalte innlegg

http://www.dagensit.no/bedrifts-it/article1089819.ece

I bedriften jeg jobber er vi svært strenge på legitimasjon ved sim-kort bytte, det later til at ved å bestille sim-kort direkte fra operatøren kan svindlere få tak i ditt sim-kort. Tar ikke operatørene slikt som dette seriøst nok?

Jeg mener at sim-kort bytte burde være utført ekslusivt av forhandlere - nettopp for å unngå slike tilfeller som dette.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved hjelp av et navn med gyldig personnummer er sim-kort bestilt til en falsk adresse der det er satt opp en midlertidig postkasse med navnet på personen som intetanende er i ferd med å bli svindlet. Når sim-kortet dukker opp, kan svindelen starte og postkassen fjernes.

Og når først sim-kortet var kommet ringte de til utlandet og i vilden sky - helt til personen som "eide" nummeret oppdaget det og fikk sperret abonementet...

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Helt klart at slike rutiner burde bli bedre, samt at teleselskapene burde bli bedre til å hjelpe til å oppklare slike forhold.

Opplevde selv at noen hadde regga e tkontantkort på meg, og at dette hadde vart siden 2004.

Dagen etter jeg politianmeldte forholdet og sperret abbonementet (sa tydelig i fra til NetCOm at dette var et forhold som var politianmeldt), fikk fyren åpnet og overført kontantkortet tili sitt eget navn hos en forhandler. Ingen som kontaktet meg om dette, selv om jeg er NetCom kunde. Det ble brukt mitt personnummer navn og falsk adresse når man registrerte dette.

NetCom løftet ikke fingeren for å hjelpe. Fant hedigvis ut litt selv, slik at disse opplysningene ble vidrebrakt til politiet. Nå venter jeg vel egentlig på en henleggelse siden de nok ikke kommer til å bruke ressurser på dette som de så fint sa.

De som tok i mot anmeldelsen var selvfølgelig fortvilte. De hadde både selskapene mot seg og ressursene mot seg.

Selskapene er slepphendte når de sender ut simkort, og er vansklige når politiet vil ha opplysninger om forholdet. Da må de ha rettskjennelse. Chess var faktisk en av de verste, jfr. politibetjenten jeg snakket med.

På Talkmore kan du faktisk få fram dine egne opplysninger ved å skrive inn personnummeret ditt, adresse og navn. Et personnummer er enkelt å regne seg fram til, det finnes faktisk regneark som gjør dette lettere. Slik at dette kan enkelt missbrukes.

Så det burde nok vært en større kontroll ved utsending av simkort, enn det er i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...